InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Adoptie (door Annemarie van den Brink)
recensie

Boekrecensie: Adoptie (door Annemarie van den Brink)

Boekrecensie: Adoptie (door Annemarie van den Brink) Een boekje over adoptie, geschreven door Annemarie van den Brink en geïllustreerd door Juliette de Wit. Het boekje valt onder Mini informatie De Ruiter's Documentatiecentrum en is geschikt voor kinderen van groep 3 tot groep 5. In het boekje vind je goede uitleg over waarom een kind geadopteerd kan worden, dat het een lange weg is om een kind te adopteren en dat sommige kinderen hun geboorte-land willen zien.

Adoptie

Kinderen zijn steeds vaker wat ouder bij aankomst in Nederland. In 2014 was bijvoorbeeld meer dan de helft van de kinderen twee jaar of ouder bij het arriveren in Nederland. Ook hebben kinderen vaker een medische beperking of een al dan niet te opereren aandoening. In 2014 ging het om 75% van de kinderen die in Nederland aankwamen. Reden dat het profiel verandert is dat de welvaart in landen toeneemt, waardoor een kind in het eigen land op kan groeien, taboes worden doorbroken, bijvoorbeeld dat het niet erg is als een ouder alleen voor een kind zorgt (alleenstaand ouderschap).

Gegevens van het boek

  • Titel: Adoptie
  • Tekst: Annemarie van den Brink
  • Illustraties: Juliette de Wit
  • Uitgeverij: Noordhoff Uitgevers bv Groningen/Houten
  • Gepubliceerd: 2010
  • Genre: kinderboek
  • Mini informatie De Ruiter's Documentatiecentrum (nummer 295)
  • Aantal pagina’s: 16
  • ISBN: 978 90 01 78711 0
  • Geschikt voor: kinderen van groep 3 tot groep 5

Over de schrijver Annemarie van den Brink

Annemarie werd geboren in 1967 te Amersfoort, tegenwoordig woont ze in Utrecht. Ze heeft Algemene Letteren/Taalbeheersing Nederlands gedaan in Utrecht. Verder heeft Annemarie tien jaar bij communicatiebureaus gewerkt. Sinds 1999 is ze zelfstandig auteur geworden. Andere werkzaamheden: schrijftrainer, schrijfcoach, tekstschrijver.

Over de illustrator Juliette de Wit

Juliette werd geboren in 1958 in Amsterdam en ze woont er nog steeds. Ze studeerde illustratie aan de Rietveldacademie en heeft sinds het voltooien van haar opleiding in 1982 veel boeken voorzien van illustraties. Boeken voor kinderen, maar ook boeken voor volwassenen. Juliette verzorgt lezingen en workshops voor kinderen en volwassenen over het maken van illustraties voor boeken en tekenen. Verder zingt ze in een band.

Adoptie (inhoud boek)

Er zijn ouders die door omstandigheden niet voor hun kind kunnen zorgen. Als mensen zelf geen kind kunnen krijgen dan adopteren ze soms een kind. Je kunt niet zomaar een kind adopteren, het is een lange weg en er zijn veel regels. Het duurt daarom vaak lang voor dat een adoptie-kind komt. Het adoptie-kind moet in het begin wennen aan het nieuwe land. Soms wil een adoptie-kind graag het land van geboorte zien en soms is het mogelijk om de 'echte' ouders te ontmoeten.

De tekst en de illustraties

Op de voorkant een foto van een gezin dat bestaat uit vier personen: vader, moeder en twee adoptie-kinderen. In grote witte letters: Adoptie. De tekst is verspreid over zeven hoofdstukken: Weg bij je ouders, Een kind van ver, Drie landen in één gezin, Een lange weg, Wennen, Ons Verhaal, Waar kom ik vandaan. Na de hoofdstukken volgt een samenvatting met als titel: Dit weet je nu over adoptie. Op iedere bladzijde vind je tekst, een regel of acht per keer ongeveer. Het gaat om korte zinnen. Soms wordt achter een woord vermeld hoe je het uitspreekt zoals handicap: hen-die-kep. Veel illustraties in het boek, op iedere bladzijde vind je wel een foto of een tekening.

Een fragment uit het boek

Niet alle ouders
kunnen voor hun kind zorgen.
Omdat ze ziek zijn, of heel arm.
Het kan ook zijn dat een vrouw
niet getrouwd is en een kind krijgt.
In sommige landen mag dat niet.
De problemen zijn soms te groot.
Ouders moeten hun kind dan weg geven.
Ze vinden dat heel erg.
En ze vergeten hun kind nooit.

Mijn mening over het boek

In dit kinderboek wordt goede uitleg gegeven over wat er allemaal komt kijken bij adoptie. Dat ouders niet zomaar een kind kunnen adopteren, er zijn veel regels. Maar ook dat een adoptie-kind heel erg moet wennen aan het nieuwe land, het nieuwe gezin. Aan het weer, de huizen, de natuur, mensen zien er anders uit, alles ruikt anders, een andere taal. Misschien doet de buik van het kind wel pijn door het nieuwe eten. Als je een drukke slaapzaal gewend bent, is een kamer voor jezelf misschien wel eng. In het hoofdstukje Ons verhaal lees je de korte verhalen van kinderen die geadopteerd zijn om verschillende redenen. Fijn dat er op de laatste pagina een samenvatting staat met plaatjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Adoptie (ISBN 978 90 01 78711 0)
  • http://www.adoptie.nl/m/adoptieprocedure_profiel/mn/3/

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Adoptie (door Annemarie van den Brink)"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 20-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Adoptie
Recensies…
Schrijf mee!