InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Al mijn vrienden zijn superhelden: boekrecensie
recensie

Al mijn vrienden zijn superhelden: boekrecensie

Al mijn vrienden zijn superhelden: boekrecensie 'Al mijn vrienden zijn superhelden' is de eerste bestseller van Andrew Kaufman. Het is een kort, grappig, maar beetje vreemd liefdesverhaal. Het boek gaat over Tom, die bevriend is met superhelden, maar hij is zelf doodnormaal. In het verhaal maak je kennis met verschillende van deze superhelden, en hoe die allemaal op hun eigen manier een 'superheld' zijn.

Over het boek

'All mij vrienden zijn superhelden' is de Nederlands vertaalde versie van het boek 'All my friends are superheroes' door Andrew Kaufman.

Het gaat over Tom, een normale jongen, wiens vrienden allemaal superhelden zijn. Hij is zelfs getrouwd met een superheld; de Perfectioniste. Maar op hun trouwdag wordt de Perfectioniste gehypnotiseerd door Hypno, haar ex-vriendje. Hij zorgt ervoor dat ze denkt dat Tom onzichtbaar is. Alle anderen kunnen hem nog wel zien, maar wat Tom ook doet, voor de Perfectioniste blijft hij onzichtbaar.

'Al mijn vrienden zijn superhelden' is een grappig verhaal met een verdrietige ondertoon. Het is ook een liefdesverhaal, maar absoluut niet cliché. Een interessante twist van het boek is dat je tussen de hoofdstukken door kennismaakt met verschillende superhelden. Dit is een zeer prettige afwisseling met de echte verhaallijn, want je krijgt meer achtergrondinformatie over het verhaal en de wereld waarin het zich afspeelt.

Superhelden

De superhelden in dit boek zijn niet als Superman of Spiderman, met hele grote krachten. Zo kan de Amfibieman zowel op het land als in het water overleven, maar dit is geen gave waarmee hij de wereld kan 'behoeden voor het kwaad'. Dat is in weze ook helemaal niet nodig, want hoewel superhelden elkaar soms niet mogen, zijn er geen slechteriken in het verhaal.

De superhelden hebben dus helemaal niet zo'n speciale krachten. Maar daar gaat het ook niet om, het hele boek is namelijk gebaseerd op de metafoor dat iedereen, ook in het echte leven, een superheld is. Bij de superhelden worden opvallende kenmerken, die normale mensen ook hebben, uitgewerkt tot een superkracht. Daarmee wil Kaufman dus zeggen dat iedereen speciale kenmerken heeft, waardoor iedereen een superheld is.

Over de auteur

Andrew Kaufman is een Canadese schrijver, film regisseur en radiomaker. Hij is geboren in Wingham, Ontario in 1968. Naast 'Al mijn vrienden zijn superhelden' heeft Kaufman nog een aantal boeken geschreven. Zo schreef hij 'The Waterproof Bible' (De Waterbestendige Bijbel), en 'The Tiny Wife' (De Kleine Vrouw). In 2013 schreef hij ook nog het boek 'Born Weird'. Al deze boeken van Kaufman zijn bekend, maar het boek 'Al mijn vrienden zijn superhelden' is veruit zijn bekendste en tevens zijn eerste 'bestseller'. Het boek is in meerdere talen vertaald en er is ook een bijzondere editie uitgegeven met extra bonusmateriaal; kennismakingen met nog meer superhelden.

Beoordeling

'Al mijn vrienden zijn superhelden' is een grappig, kort verhaal, wat je doet denken aan een sprookje of een verhaaltje voor het slapengaan. Het boek heeft maar 121 bladzijdes en doordat het ook vlot te lezen is, kan je het binnen een mum van tijd uit hebben. Als je geïnteresseerd bent in eens wat anders, dan is dit boek zeker aan te raden, omdat het een nogal vreemd maar interessant en grappig verhaal is. De onderliggende boodschap is ook zeer leuk, omdat het je aan het denken zet over de goede eigenschappen van mensen en bovendien is het erg leuk om je fantasie de vrije loop te laten gaan en zelf nog wat superhelden te verzinnen. Of om te bedenken welke superheld jij zou zijn.

Informatie

  • Auteur: Andrew Kaufman
  • Uitgever: Veen
  • Jaar en plaats van uitgave: 2003, Canada
  • ISBN: 978-90-204-0952-9
© 2015 - 2019 Charohavermans, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.bol.com/nl/p/al-mijn-vrienden-zijn-superhelden/1001004006442760/
  • http://www.bookdepository.com/All-My-Friends-are-Superheroes-Andrew-Kaufman/9781846590009

Reageer op het artikel "Al mijn vrienden zijn superhelden: boekrecensie"

Infoteur: Charohavermans
Gepubliceerd: 08-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!