InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Zwart-wit van Gillian King
recensie

Boekrecensie: Zwart-wit van Gillian King

In 2014 is het boek 'Zwart-wit, verliefd worden is geen optie' van Gillian King verschenen. Dit is het vierde boek van deze Nederlandse schrijfster. Door Chicklit.nl werd Zwart-wit verkozen tot het Boek van de Maand in juni 2014. Een eerder boek van Gillian King werd al tweede in de verkiezing tot Boek van het Jaar van Chicklit.nl.

Zwart-wit

  • De titel van het boek is Zwart-wit, verliefd worden is geen optie.
  • Geschreven door Gillian King.
  • Uitgegeven in 2014, eerste druk.
  • Boek van de Maand juni 2014 bij Chicklit.nl
  • ISBN: 9789401900607

Het verhaal

In dit boek draait het om Elin. Aan het begin van het boek staat zij niet op het beste punt van haar leven. Haar relatie is net een aantal maanden uit, en ze is ontslagen. Later blijkt dat dit met elkaar te maken heeft: ze had een relatie met een collega. Die relatie bleek niet te zijn wat Elin dacht. De man in kwestie heet Reinier, en hij blijkt getrouwd te zijn. Als Elin dit hoort, is ze er kapot van.

Elin woont samen met haar zusje Bibi in een appartement boven het restaurant van hun ouders. Waar Elin een serieuze vrouw is, zowel in haar relaties, vriendschappen en werk, is Bibi het tegenovergestelde. Bibi heeft veel vrienden, is populair en weet altijd precies wat ze moet zeggen. Bovendien heeft ze vele vriendjes; het is een komen en gaan van leuke mannen.

Het verhaal begint als Elin onderweg is naar een sollicitatiegesprek. Ze is te laat vertrokken, dus ze heeft enorme haast. Net op dat moment fietst er een meisje voor haar auto. Er volgt een aanrijding, waarbij het meisje gelukkig niet gewond raakt. Elin brengt het meisje, Vicky, thuis en heeft daar een nare ontmoeting met de oom van het meisje, Nick. Door allerlei omstandigheden wordt Elin een paar dagen later gebeld door de opa van Vicky. Elin krijgt meteen een baan aangeboden als zijn Personal Assistant. Daarbij is het ook een beetje de bedoeling dat Elin een oogje in het zeil houdt in Vicky's leven.

Al snel blijkt dat er vonken sparkelen tussen Elin en Nick. Hoewel hij eerst erg stroef is, voelt Elin zich erg tot hem aangetrokken. Als ze samen voor zaken naar Milaan gaan, belanden ze met elkaar in bed. De regels zijn duidelijk: het is alleen voor de seks en er zal geen relatie tussen hen ontstaan. Verliefd worden is voor hen beide geen optie. Maar kunnen ze dit tegenhouden? Bovendien wordt Nick ingehaald door zijn verleden en speelt er intussen iets tussen Bibi en Reinier.

Gillian King

Zwart-wit is het vierde boek van Gillian King. Zij woont in Den Haag en is 36 jaar oud. Ze schreef al van jongs af aan, maar is pas op haar dertigste ertoe gekomen om een boek af te ronden. Dit was haar debuutroman Geloof me maar. Hierna volgden O, o, Olivia en Zestig dagen. Deze laatste roman Zestig dagen werd tweede in de verkiezing tot Boek van het Jaar van Chicklit.nl.

Leuk, luchtig en humoristisch boek

Ik vond het een heerlijk boek om te lezen. Het is in een luchtige manier geschreven, die gemakkelijk wegleest. Het verhaal blijft je vasthouden, waardoor je het liefst in één keer door wil lezen. Bovendien is het boek op een hele leuke manier geschreven. Het grootste deel van het boek lees je vanuit het perspectief van Elin, maar sommige hoofdstukken ook vanuit haar zusje Bibi, en af en toe een stukje uit het perspectief van Nick. Op deze manier heb je een goede kijk op alle belangrijke personages. Verder vond ik het personage van Vicky ook erg leuk. Zij is een puber en gedraagt zich ook zo. Denk hierbij aan een fout vriendje, zich afzetten tegen volwassenen en experimenteren met drank en drugs. Dit levert situaties vol humor op.

Het boek valt wel in het genre van 'cliché-romans'. Het is namelijk al van tevoren te voorspellen hoe het boek zal eindigen. Toch vond ik dat niet storend bij dit boek. Er zijn voldoende verhaallijnen en wendingen die ervoor zorgen dat je je aandacht erbij houdt. Het gaat namelijk niet alleen over Elin, maar ook over het leven van Bibi, Nick, Vicky, en in mindere mate over Reinier en Nick's broer Chris.

Mijn conclusie na het lezen van dit boek is dat het een aanrader is. Als je houdt van romans en chicklits die lekker luchtig zijn geschreven, is dit een boek dat zeker in de smaak zal vallen!
© 2015 - 2019 Marijee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
recensieSchrijfboek: Stephen King Over leven en schrijven`Over leven en schrijven' is het schrijfboek van Stephen King. In dit boek geeft hij tips voor mensen die ook graag boek…
recensieBoekrecensie: De vervloeking - Stephen KingDe vervloeking is een roman van Stephen King uit 1985 over de wraak van een zigeuner. Oorspronkelijk werd de roman uitge…
Boeken: het genre de romanBoeken: het genre de romanBij romans denken we al snel aan liefdesproblematiek, maar er zijn heel veel verschillende soorten romans. Ze variëren v…
Bronnen en referenties
  • Chicklit.nl (geraadpleegd op 06-01-2015)
  • Gillianking.nl (geraadpleegd op 06-01-2015)

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Zwart-wit van Gillian King"

Infoteur: Marijee
Gepubliceerd: 08-01-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!