InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: So Good They Can't Ignore You
recensie

Recensie: So Good They Can't Ignore You

'So Good They Can't Ignore You' behandelt de vraag of het volgen van onze passie inderdaad leidt tot onze droombaan. Het verrassende antwoord van schrijver Cal Newport is dat het volgen van onze passie vaker een pad naar misère is dan naar vervullend werk. Uiteraard wordt daarna onderzocht hoe men dan toch tot werk kan komen dat betekenisvol en vervullend is. In dit boek onthult Newport zijn bevindingen. Het boek beweert niet een simpele, snelle oplossing te hebben, maar geeft richtlijnen over hoe hard werken met een bewuste strategie leidt tot bevredigend werk.

Gegevens

  • Titel: So Good They Can't Ignore You: Why Skills Trump Passion in the Quest for Work You Love
  • Auteur: Cal Newport
  • Uitgeverij: Business Plus
  • Jaar: 2012
  • ISBN: 1455509124
  • Pagina's: 288

Auteur

Cal Newport is assistent professor aan de Georgetown University op het gebied van computer wetenschappen. Naast zijn boek 'So Good They Can't Ignore You' is hij ook auteur van een aantal andere boeken op het bied van zelfontwikkeling.

  • How to be a high school superstar (2010)
  • How to become a straight-A student (2005)
  • How to win at college (2005)

Met zijn oeuvre is Newport een icoon op het gebied van zelfontwikkeling voor young professionals.

Inhoud

So Good They Can't Ignore You behandelt de vraag of we onze passie moeten volgen om werk te vinden waar we onze ziel en zaligheid in kwijt kunnen. In tegenstelling tot de meeste boeken over dit onderwerp beweert Newport dat het volgen van je passie voor de meesten van ons geen goed idee is.

Op basis van anekdotische verhalen en case studies legt Newport uit waarom zoveel mensen die hun passie volgen gedesillusioneerd achterblijven. De meest voorkomende oorzaak is een tekort aan persoonlijk kapitaal. Oftewel te weinig ervaring of vaardigheden en een te klein netwerk of een gebrek aan een gedegen reputatie. De meerderheid beschikt niet over de bagage om het volgen van de eigen passie succesvol te voltooien.

De volgende vraag is natuurlijk: 'als het volgen van je passie niet automatisch leidt tot vervullend werk, hoe komen we daar dan wel?' In zijn boek bestudeert Newport de verhalen van individuen die succesvol van hun passie hun werk hebben gemaakt en probeert daar causale verbanden in te zien. Zijn belangrijkste conclusie is dat al deze personen niet zomaar blind hun passie zijn gaan volgen, maar dat een ieder van hen eerst voldoende persoonlijk kapitaal (vaardigheden, kennis, netwerk, etc.) heeft opgebouwd voordat zij van het gebaande pad afgingen en hun tocht naar vervullend werk begonnen. Op basis van de case studies geeft Newport aan dat het vergaren van persoonlijk kapitaal alleen mogelijk is door bewust activiteiten op te zoeken en vol te houden die buiten de comfort zone van het individu liggen.

Door het hele verhaal heen is er één boodschap die continu terugkomt. Werk dat intrinsieke waarde brengt en waar je je passie in kwijt kunt, vindt je niet zomaar. Het vereist een strategische planning en vooral veel hard werk om zo boven het gemiddelde uit te steken. Een boodschap die niet iedereen zal bevallen, maar die zeer realistisch overkomt. Deze rode draad wordt uitgewerkt in vier verschillende regels die Newport biedt als leidraad.

  1. Don't follow your passion
  2. Be so good they can't ignore you (Or, the importance of skill)
  3. Turn down a promotion (Or, the importance of control)
  4. Think small, act big (Or, The importance of mission)

Oordeel

So Good They Can't Ignore You is een inspirerend boek dat een reëel perspectief biedt op de wijze waarop een ieder zijn droombaan kan vinden. Geen dromerige, aantrekkelijke verhalen over hoe het volgen van je passie automatisch leidt tot een gelukkig en voldaan leven, maar een praktisch boek dat op een heldere en activerende wijze richtlijnen weet te geven om je bewust te worden van je eigen waarde; de mogelijkheden om deze waarde te vergroten; het attent zijn op de kansen die daardoor ontstaan; en je bewust zijn van de variabelen die bepalen of nieuwe werkzaamheden tot succes zullen leiden.

Als assistent professor van een universiteit verwacht je van Newport een goed onderbouwd verhaal gebaseerd op observaties, experimenten en andere data. Dat ontbreekt enigszins in dit boek. Er worden meerdere case studies aangehaald, maar niet voldoende om op basis van deze verhalen verregaande conclusies te verbinden. Desalniettemin voelen de uitgewerkt principes intuïtief goed aan en geeft het richtlijnen die weliswaar logisch zijn, maar die ook echt nieuwe inzichten opleveren.

Dit boek is een aanrader voor een ieder die zichzelf verder wil ontwikkelen als professional. Het biedt verrassende inzichten die daadwerkelijk ingezet kunnen worden in het dagelijks leven. Dat de conclusies die de schrijver trekt een magere fundering hebben is een minpunt, maar de grootste waarde zit hem in het denkproces en de bewustwording die in gang worden gezet op weg naar die droombaan. Het is daardoor een waardevolle toevoeging voor ambitieuze professionals die op zoek zijn naar inspiratie.
© 2014 - 2019 Alexjef, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Johannes PassionDe Johannes PassionDe Matthäus Passion is dan het meest bekende, maar zeker niet het enige oratorium van Johan Sebastian Bach over de lijde…
Passie in je relatiePassie in je relatieWe hebben gemiddeld één keer in de vier dagen seks. Toch wordt er in veel slaapkamers alleen nog maar geslapen. Is het e…
Management: de opmars van 'soft skills'Management: de opmars van 'soft skills'Lange tijd werd gedacht dat zogenaamde hard skills, de meer technische aspecten van bedrijfsvoering, het grote resultaat…
De Matthäus PassionDe Matthäus PassionVlak voor Pasen, aan het einde van de veertigdagentijd, is het weer de tijd waarin u bijna in iedere stad wel naar een u…
Effectiever leren met blended learningEffectiever leren met blended learningLeren doe je van en met elkaar, dat was altijd de basis van opleiding en onderwijs. Dat is nog steeds zo, maar in deze t…
Bronnen en referenties
  • Newport, C. (2012) So good they can't ignore you: Why skills trump passion in the quest for work you love.

Reageer op het artikel "Recensie: So Good They Can't Ignore You"

Infoteur: Alexjef
Gepubliceerd: 20-11-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!