InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Aap & Mol in het Rijksmuseum (kinderboek van Gitte Spee)
recensie

Aap & Mol in het Rijksmuseum (kinderboek van Gitte Spee)

Aap & Mol in het Rijksmuseum (kinderboek van Gitte Spee) Een bezoek aan het Rijksmuseum in Amsterdam is erg leuk, ook voor kinderen. Een goede voorbereiding zal hieraan bijdragen zoals het doornemen van dit boek van Gitte Spee. In het verhaal krijg je een indruk wat je allemaal tegen kunt komen in het museum. Op de tekeningen zie je de kunstwerken (Nachtwacht, Het melkmeisje, een poppenhuis) en hoe Aap en Mol deze ervaren. Na het verhaal volgen twee pagina's met uitleg over de kunstwerken. Wat stellen ze voor en wanneer zijn ze gemaakt. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of vijf.

Gegevens van het boek

  • Tekst: Gitte Spee
  • Illustraties: Gitte Spee
  • Uitgeverij: The House of Books
  • Jaar: 2013
  • Pagina's: 28
  • ISBN: 978 90 443 3909 3
  • Genre: kinderboek

Gitte Spee

Gitte Spee is in 1951 ter wereld gekomen in Soerabaya. Toen ze elf was, ging ze samen met haar ouders naar Nederland. Daar volgde ze na allerlei baantjes een opleiding bij de Gerrit Rietveld Academie en is ze illustrator geworden. Naast illustreren schrijft Gitte ook, ze heeft bijvoorbeeld gewerkt voor Okki (tijdschrift voor kinderen). De boeken van Gitte Spee zijn uitgegeven in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Japan, Korea en Amerika.

Het verhaal

Mol wil een gang graven naar de boom van Aap, zijn beste vriend. Maar per ongeluk komt hij in een groot gebouw terecht. Hij vindt dat Aap dat ook moet zien, dus samen met Aap gaat hij opnieuw door de gang naar het gebouw. Het lijkt wel alsof de koningin er woont.

Ze zien mooie vloeren, trappen, schilderijen. Ook de Nachtwacht, het hondje op het schilderij maakt veel indruk op Aap en Mol. Als ze een huis in een huis hebben ontdekt (poppenhuis) worden ze 'betrapt' door een bewaker. Tijdens het vluchten komen ze een prachtig beeld tegen van een engeltje, een vliegtuig en een mooie vaas.

Aap en Mol verstoppen zich in de vaas maar worden ontdekt. Niet door de boze bewaker maar door de directeur van het gebouw. De directeur is niet boos, hij laat ze nog andere dingen zien, zoals een aapje dat al meer dan honderd jaar in het museum is. Aap mag er niet mee spelen, het aapje is namelijk van porselein. Aap en Mol willen weer naar huis en dat is prima. De directeur vraagt wel of ze nog eens langs willen komen.

Na het verhaal

Na het verhaal volgt er uitleg over de kunst die Aap en Mol zijn tegengekomen in het museum:
  • De Nachtwacht: geschilderd in 1642 door Rembrandt.
  • Het melkmeisje door Johannes Vermeer uit 1660, een van de geliefdste schilderijen van de wereld.
  • Een gevechtsvliegtuig de FK-23 Bantam, in 1917 ontworpen door Frits Koolhoven.
  • Het poppenhuis van Petronella Oortman: net zo duur als een echt grachtenhuis, toen het gemaakt werd in 1686.
  • Grote vazen uit China, gemaakt in de Kangxi-periode (1661 tot 1722).
  • De prachtige vloer van duizenden kleine steentjes is in 1885 ontworpen door Pierre Cuypers (architect van het hele museum).
  • Bloempiramide, bloemenvaas gemaakt in Delft in 1692.
  • Het engeltje is bekend onder de naam Amor, in 1757 kocht Madame de Pompadour dit beeld van de heer Falconet.
  • Een schilderij met een zwaan: een werk van schilder Jans Asselijn (1610-1652. Na zijn dood zette iemand woorden op het schilderij.
  • Tot slot het aapje: dit werd rond 1733 gemaakt in de porseleinfabriek van het stadje Meissen (Duitsland).

De tekst en de illustraties

De tekeningen beslaan bijna allemaal een dubbele pagina. Het zijn illustraties in zachte kleuren. Aap en Mol zijn op nagenoeg alle tekeningen te zien. Aap draagt een rode broek, Mol draagt een bril en heeft een groen boekje tussen zijn pootjes. De directeur in het verhaal lijkt sprekend op de echte directeur van het Rijksmuseum. Bij iedere tekening staat tekst waarin uitleg wordt gegeven over wat ze tegenkomen. Bij de Nachtwacht wordt niet vermeld om welk schilderij het gaat, maar wel zie je een afbeelding van een gedeelte van het schilderij. Aap en Mol leggen de nadruk op de hond die op het schilderij te zien is. De illustraties zijn een plezier om naar te kijken, ook voor volwassenen, de voorlezer. De tekst is prima te begrijpen voor kinderen vanaf een jaar of vijf, zes. Leuk dat na het verhaal nog twee bladzijden volgen met uitleg over de kunstwerken die Aap en Mol hebben gezien.

Twee fragmenten

Fragment 1

Mol is met zijn kleine pootjes niet zo snel
en als hij eindelijk boven is ligt Aap languit
op de vloer op hem te wachten.
'Dit is echt een paleisvloer!' zegt Aap
terwijl hij weer opspringt.
'Kom mee, Mol, dan zoeken we verder!

Fragment 2

'Kijk,'zegt de directeur, 'dit aapje is al meer dan
100 jaar in het museum.'
'Wat een mooi aapje, hij lijkt op mij!' zegt Aap.
Als Aap met het aapje wil spelen houdt de directeur
hem tegen. 'Dit aapje is van porselein, hij is te oud
en te teer om mee te spelen, Aap.

Voor welke leeftijd?

Het is een boek voor kinderen vanaf een jaar of vijf, om voor te lezen. Een kind wat al goed kan lezen, kan het boek zelf doornemen.

Waar kun je het boek kopen en wat kost het?

Bij de boekhandel, maar natuurlijk ook via internet. Het boekje kost rond de 14 euro, maar wellicht dat je het ook bij je bibliotheek kunt lenen. Het boekje heeft een harde kaft en kan tegen een stootje.

Mijn mening

Wat een mooi kinderboek over het Rijksmuseum. Als je dit boek met je kind hebt doorgenomen voordat er een bezoek wordt gebracht aan het museum, dan zullen zowel kind als volwassene anders tegen de kunst aankijken die te bewonderen is in het museum. De twee bladzijden met uitleg zijn erg leuk om voor te lezen. De prenten in dit boek zijn zeer de moeite waard. Je ziet dat het om een museum gaat, aan de gangen, de zalen. Maar de nadruk wordt gelegd op bepaalde kunstwerken. Aap en Mol bekijken alles door de ogen van een kind. Niet de schutters op het schilderij van de Nachtwacht vallen op, maar het hondje wat lijkt te schrikken van de trom. Het engeltje (een beeld) kan praten in het verhaal, dit past goed bij de fantasie die kinderen kunnen hebben. Een aanrader!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De grootste en mooiste musea van NederlandDe grootste en mooiste musea van NederlandNederland heeft veel mooie en internationaal bekende kunststukken in beheer bij diverse mooie musea. Door het bezoeken v…
Het melkmeisje van Johannes VermeerHet melkmeisje van Johannes VermeerHet melkmeisje van Vermeer is een van Vermeers bekendste en meest bewonderde schilderijen. De duidelijk aanwezige keuken…
De Emmaüsgangers, een vervalste VermeerDe Emmaüsgangers, een vervalste VermeerMuseum Boijmans Van Beuningen deed in 1937 een gigantische miskoop door voor 540.000 gulden het schilderij De Emmaüsgang…
Rijksmuseum: Rembrandt en DegasVan 1 juli tot en met 23 oktober 2011 is in het Rijksmuseum te Amsterdam een tentoonstelling te zien, met als thema: 'De…
De Nachtwacht van Rembrandt van RijnDe Nachtwacht van Rembrandt van RijnDe Nachtwacht van Rembrandt is onbetwist het beroemdste schilderij uit de zeventiende eeuw. Rembrandt schilderde geen sa…
Bronnen en referenties
  • Aap & Mol in het Rijksmuseum (ISBN 978 90 443 3909 3)

Reageer op het artikel "Aap & Mol in het Rijksmuseum (kinderboek van Gitte Spee)"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 20-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Musea
Schrijf mee!