InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Het boek met 1000 hemelse geluksregels
recensie

Boekrecensie: Het boek met 1000 hemelse geluksregels

Boekrecensie: Het boek met 1000 hemelse geluksregels Geluk heeft een uitgebreide betekenis. Wat beschouw jij als geluk? Schrijver Luc Serafin vraagt zich ook af wat geluk is. Wie niet? Zijn boek belooft daar geen antwoord op, maar wil helpen daar persoonlijk inzicht in te krijgen door exact duizend uitspraken van anderen te bundelen.

Inhoudsopgave

Geluk is...

Rijkdom

Wanneer beschouwen we onszelf gelukkig? Veel mensen zien rijkdom als geluk, maar er zijn vele soorten rijkdom: vervulde basisbehoeften van eten en onderdak, een ruimdenkende geest, een vriend voor het leven, gezondheid. Dat is allemaal heel wat anders dan een stapel geld. Immateriële zaken kunnen veel meer voor een mens betekenen dan de voorwerpen om hem heen.

Een gevoel van ongeluk omzetten in geluk

We kunnen de vraag ook omdraaien. Wanneer voelen we ons ongelukkig? Als we dat weten, kunnen we daar iets aan proberen te doen. Als iemand je pijn doet (ongeacht per ongeluk of expres) komt dat niet in een paar seconden goed, maar je kan er soms wel met diegene over praten. Als je je onveilig en naar voelt in je huidige woonplaats, kun je een verhuizing overwegen. Als je iets 'groots' wilt bereiken en het lukt niet, probeer het dan in kleinere stappen te verdelen. De combinatie van volharding, doorzettingsvermogen en gunstige omstandigheden brengen vaak goede resultaten.

Vriendschap en liefde

Mensen zijn sociale wezens en hebben behoefte aan contact. We vinden dan ook vaak steun bij vrienden en familie. Een ruzie met de mensen waar je het meest om geeft kan ervoor zorgen dat je je behoorlijk rot voelt, maar soms is het beter als ieder zijn of haar eigen weg kiest.

Vrijheid

Het is fantastisch om zelf te bepalen welke koers jij in het leven kiest, of het nu gaat om je carrière, je vakantie, je hobby's en ga zo maar door. Doe wat jou gelukkig maakt en laat anderen niet zeggen wat je wel of niet zou moeten doen. Stress kan een mens van zijn vrijheid beroven en letterlijk ziek maken. In het heetst van de strijd zeggen veel mensen dingen die ze niet menen, maar wel keihard kunnen aankomen. Er zijn talloze mogelijkheden om een stressvolle situatie aan te pakken, maar er is slechts één basisregel voor nodig als iets of iemand je weer eens tot waanzin drijft: rustig ademhalen en tot tien tellen. Indien je geïnteresseerd bent in meditatie, is dat een prima manier om op te laden op diverse tijdstippen van de dag.

Een proportioneel zelfbeeld

Verkeerde denkpatronen kunnen het zelfbeeld van een mens aantasten. Sta jezelf toe om gelukkig te zijn, je hebt er recht op! Als jij niet om jezelf geeft, doet niemand anders op aarde het. Zie hoe geweldig je bent, doordat jij jouw talenten gebruikt op de manier die bij jou past.

Gegevens van het boek

  • Titel: Het boek met 1000 hemelse geluksregels
  • Auteur: Luc Serafin, het pseudoniem van een Duitse journalist met christelijke inslag
  • Illustraties: een kader op elke bladzijde
  • Binding: Harde kaft
  • Jaar: 2009
  • Uitgeverij: Forte Uitgevers BV
  • ISBN: 9789058778055
  • Aantal pagina's: 384
  • Prijs: 5,-

De inhoud van het boek

De zoektocht

Liefde maakt mensen gelukkig en volgens de auteur Luc Serafin is liefde onder andere te vinden in de religies van de mensheid. De verschillende levenswijzen hebben veel gemeen in het opzicht van richtlijnen voor een liefdevol en dus gelukkig leven. Daarom besloot hij zoveel mogelijk aanwijzingen op te zoeken die betrekking hebben op het onderwerp 'geluk'.

Uiteindelijk is de schrijver van mening dat geluk is te vinden in 'het goede doen', oftewel ethisch handelen waar mogelijk. Mensen kunnen ook gelukkig worden als ze anderen helpen en vreugde schenken. Dat kan op vele manieren: een eenvoudige glimlach naar vreemden, een vriend opvrolijken, vrijwilligerswerk, enzovoort.

De geluksregels

De helft van de 'geluksregels' in het boek komt voornamelijk uit:
  • de Bijbel (de Nieuwe Bijbelvertaling, dus geen overmatig archaïsch taalgebruik)
  • diverse heiligen (o.a. Hildegard von Bingen, Augustinus, Franciscus van Assisi)
  • de Talmoed
  • bekende mensen die uit naastenliefde handelden, (o.a. moeder Teresa, Gandhi)

Elke geluksregel beslaat vaak tussen de één en vijf regels. Naast zijn voornaamste inspiratiebronnen, gebruikt de auteur voor de andere helft van zijn boek gezegdes van:
  • christelijke denkers (o.a. John Henry Newman)
  • schrijvers (o.a. Charles Dickens, Henry Miller, Ricarda Huch, Antoine de Saint-Exupéry, Theodor Fontane, Halldór Laxness)
  • dichters (o.a. Hermann Hesse, Friedrich Nietzsche)
  • filosoferende wiskundigen (o.a. Blaise Pascal, Albert Einstein)
  • filosofen (o.a. Aristoteles, Confucius, Simone Weil)
  • andere culturen (o.a. Rusland, India, Afrika)
  • verschillende tijden (o.a. Vergilius, Benjamin Franklin, Eleanor Roosevelt, Christina van Zweden, de paus)
  • een handvol anonieme, maar prachtige uitspraken

Fragmenten

47e geluksregel
Je moet dingen doen waarvan je denkt dat je ze niet kunt.
Eleanor Roosevelt

259e geluksregel
Het is beter om een klein lichtje te ontsteken dan om over de grote duisternis te klagen.
Confucius

338e geluksregel
Is er een betere manier om met het leven om te gaan dan met liefde en humor?
Charles Dickens

920e geluksregel
Zoals water het gezicht weerspiegelt, zo weerspiegelt het hart de mens.
Spreuken 27,19

975e geluksregel
Soms betaal je de hoogste prijs voor dingen die je voor niets krijgt.
Albert Einstein

Mijn mening

Inhoud

In het begin van het boek beschrijft de auteur kort zijn zoektocht naar geluk. Hier had ik graag wat meer over gelezen, alhoewel ik begrijp dat hij vooral de geluksregels wil laten schijnen. Wat denkt hij bij bepaalde uitspraken? Hoe ondersteunen ze hem in zijn leven? Welke tips heeft hij voor zijn lezers die er misschien moeite mee hebben om dieper te filosoferen over een citaat?

Leesbaarheid

Alle citaten zijn duidelijk leesbaar, alhoewel er naar mijn mening makkelijk vijf in plaats van twee of drie op een pagina passen. Het lettertype had één punt groter gemogen. Daarnaast is het een beetje jammer dat de geluksregels niet gesorteerd zijn op bron, dat had het boek wat overzichtelijker gemaakt. Op de huidige manier kan het lang duren voordat je een citaat hebt teruggevonden.

Originaliteit

Bij het woord 'hemel' denken veel mensen automatisch aan de kleur blauw. Lucs boek heeft een donkerpaarse kaft en breekt daarmee gelukkig met het standaarduiterlijk van veel boeken die raakvlakken hebben met spiritualiteit. Er zijn meer boeken met een verzameling uitspraken over geluk. 'Het boek met 1000 hemelse geluksregels' onderscheidt zich hier niet in. Het is mogelijk dat sommige citaten al elders zijn gelezen. Toch vind ik dit een geschikt boek om cadeau te geven.

Overig

Het merendeel van de geluksregels legt de nadruk op liefde, want wie liefde ervaart stelt dat vaak gelijk aan het begrip geluk. Wat dat betreft sluit de inhoud van het boek goed aan op de doelstelling van de auteur.

Conclusie

Het is wellicht niet het eerste boek dat allerlei citaten bevat die zich richten op geluk, maar toch biedt elke geluksregel hoop, aanmoediging, of troost. Daarmee wordt dit boek 'leuk voor tussendoor'. Als de overwegende aanwezigheid van specifieke spreuken uit de Bijbel stoort, kies dan een ander boek met een neutralere inhoud.

Tips

Ik vind het zelf erg leuk om een citaat te vermelden op bijvoorbeeld verjaardagskaarten of cadeaus. Pak het cadeau in met een breed lint en schrijf daar je geluksregel op.

Lees niet alles achter elkaar door, maar laat een of twee bladzijdes per dag goed tot je doordringen. Mediteer er een aantal minuten over, overdenk het gedurende de dag, discussieer er met anderen over en voel de diepere wijsheid tot je doordringen. Veel geluk!
© 2014 - 2019 Starryheart, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De bijbel: Psalmen, Spreuken, Prediker, Hooglied en JonaDe bijbel: Psalmen, Spreuken, Prediker, Hooglied en JonaDe bijbel is geen makkelijk boek om zo maar te lezen. Interessant en de moeite waard is het zeker wel. Hieronder tref je…
Schrijven van een recensieSchrijven van een recensieVeel mensen vinden het lastig om een goede recensie te schrijven. Er zijn wel een aantal tips te geven die kunnen helpen…
Schoenen: ons dagelijks schoeisel in spreekwoordenSchoenen: ons dagelijks schoeisel in spreekwoordenDe schoenen, waarop wij iedere dag lopen, zijn in onze spreekwoorden terecht gekomen. Lang voordat opiniepeilingen en st…
Wicca: Boek der SchaduwenTegenwoordig staat de natuurreligie Wicca, oftewel de moderne hekserij, weer erg in de belangstelling. De mondiale crisi…
Bronnen en referenties
  • Het boek met 1000 hemelse geluksregels, geschreven door Luc Serafin
  • Luc Serafin, http://www.droemer-knaur.de/autoren/164922/luc-serafin

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Het boek met 1000 hemelse geluksregels"

Infoteur: Starryheart
Laatste update: 05-06-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!