InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Een medicijn tegen alle pijn (een kinderboek over heimwee)
recensie

Een medicijn tegen alle pijn (een kinderboek over heimwee)

Een medicijn tegen alle pijn (een kinderboek over heimwee) Soms kan heimwee iets leuks verpesten. Gijs gaat op vakantie en mag zijn beste vriendin Loes meenemen. Maar Loes is bang dat ze heimwee krijgt en ze wil niet mee. Gelukkig weet haar opa raad! Een goed boek over heimwee voor kinderen vanaf een jaar of zeven. De tekst is geschreven door Rien Broere, de illustraties zijn van ivan & ilia.

Inhoud artikel

Gegevens van het boek Een medicijn tegen alle pijn

  • Tekst: Rien Broere
  • Illustraties: ivan & ilia
  • Uitgeverij: ThiemeMeulenhoff
  • Gepubliceerd: 2006
  • Genre: kinderboek, leesboek, voortgezet technisch lezen
  • Aantal pagina’s: 22
  • ISBN: 90 06 62387 3
  • Geschikt voor: kinderen vanaf een jaar of zeven

Over de schrijver, Rien Broere

Rien werd geboren in 1953 te Roosendaal. Na middelbare school en pedagogische academie, werkte hij acht jaar als onderwijzer op een basisschool in Den Haag. In 1982 verruilde hij Den Haag voor Almere en werd directeur op een school. Vanaf de tijd dat Rien in het onderwijs ging werken, schreef hij ook al. Eerst ging het om cabaretteksten, later boeken. Zijn debuut: Illusies (1987, uitgeverij De Harmonie). Vijf jaar daarna koos hij voor een bestaan als schrijver en verhuisde terug naar zijn geboorteplaats Roosendaal. Naast romans ging Rien jeugdboeken schrijven, met name in opdracht van educatieve uitgeverijen zoals ThiemeMeulenhoff. Ook bekend zijn de Hartenboeken die hij gemaakt heeft met Ann de Bode (Vlaamse illustratrice).

Over de illustrators ivan & ilia

Ivan Lodde (1968) en Ilia Frins (1971) zijn naast vriend en vriendin ook een illustatorenduo onder de naam: ivan & ilia. Beiden deden de vrije studierichting illustratieve vormgeving in Sittard. Vanaf 1997 gingen ze samenwerken, ze combineren handmatig met digitaal tekenen. Het duo tekent voor leesboeken, maar ook voor geboortekaartjes, ansichtkaarten, speelgoed en tijdschriften.

Het verhaal

De vader van Gijs en zijn vriendin Eefje hebben een verrassing. Ze gaan met zijn allen een week weg naar een speciaal park met allemaal huisjes. Gijs mag iemand meevragen en Femke ook. Gijs kiest voor zijn beste vriendin Loes. Hij kan bijna niet wachten om het haar te vertellen.

Gijs vertelt het leuke nieuws aan Loes, maar ze lijkt niet blij. Het lijkt wel alsof ze een citroen heeft ingeslikt. Het vertrek komt steeds dichterbij en dan blijkt dat Loes niet veel zin heeft om op vakantie te gaan. Ze moet bijna huilen en zegt dat ze niet in een vreemd huis wil slapen. Daarna rent ze naar haar kamer. De moeder van Loes vertelt aan Gijs dat Loes erg veel last heeft van heimwee.

Gelukkig weet de opa van Loes een oplossing. Hij geeft haar een soort wonderpil mee die hij ooit van een vrouw heeft gekregen. Loes mag de pil opeten als ze het echt niet meer uithoudt op vakantie. Loes heeft genoeg afleiding op de vakantie, alleen 's nachts denkt ze aan huis en krijgt ze last van heimwee. Maar ze redt het om de pil in het doosje te laten. Na de vakantie krijgt opa zijn wonderpil weer terug.

Tekst en illustraties

Op de voorkant een afbeelding met twee vrolijke kinderen die van een glijbaan glijden. De titel (Een medicijn tegen alle pijn) staat in grote zwarte letters gedrukt. Verder staat op de voorkant dat het gaat om Leesweg niveau 5-10. Op de achterkant van het boek staan andere boeken vermeld die horen bij niveau 5. Het boek bestaat uit zes hoofdstukken, ze zijn niet genummerd, maar je herkent ze door de vetgedrukte titel. Onder de titel volgt de tekst, zo'n vijftien tot dertig regels per pagina. Het zijn korte zinnen, geen moeilijke woorden voor de doelgroep. Bij ieder hoofdstuk vind je een of meer zwart/wit tekeningen. Het zijn geen uitgebreide tekeningen maar ze geven wel duidelijk weer wat er gebeurt in het verhaal.

Twee fragmenten uit het boek

Fragment 1

'Loes wil ineens niet meer mee.
Ze zegt dat ze niet durft.'
'Daar was ikal bang voor,' zucht Greet.
'Loes heeft heel erg veel last van heimwee.
Ze is bang dat ze na een dag alweer naar huis wil.
'Hoezo?' vraagt Gijs.
'Het is toch juist hartstikke leuk?'
'Als je heimwee hebt, mis je iedereen thuis heel erg,' legt Greet uit.

Fragment 2

Waarom worden wolken niet bruin van de zon?'
Loes grinnikt. Dat is weer echt zo'n opa-vraag.
'Ik zou het niet weten,' zegt ze.
'Maar daar kom ik ook niet voor.
Ik kom het medicijn brengen.'
Opa draait zich om.
'Heb je het niet nodig gehad?' vraagt hij.
'Nee,' zegt Loes. 'Een paar keer dacht ik: nu neem ik
die pil in. Maar dan ging het vanzelf weer over.

Mijn mening

Ik heb zelf altijd al snel last gehad van heimwee en ook als volwassene heb ik er nog wel eens last van. Het is een heel vervelend gevoel en moeilijk uit te leggen aan anderen. Daarom vind ik dit boek voor kinderen erg goed. Loes durft het in eerste instantie niet toe te geven dat ze last van heimwee heeft, ze snapt het zelf eigenlijk ook niet zo goed, ze kan heerlijk op vakantie met haar beste vriendje Gijs. Gelukkig weet haar opa raad, hij geeft haar een soort toverpil. Ik vind dat erg leuk bedacht en kan me ook voorstellen dat het helpt. Loes weet dat er iets is wat ze kan doen als de heimwee te erg wordt en dat is bij haar in de nachtelijke uren. Het idee dat ze de pil bij zich heeft geeft haar veel steun en ze heeft een geslaagde vakantie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Psychiatrische problemen, angst en heimwee tijdens vakantiePsychiatrische problemen, angst en heimwee tijdens vakantieEen vakantie moet rust en ontspanning brengen, maar in sommige gevallen krijgen mensen last van heimwee, angststoornisse…
Het medicijn Trachitol, bij beginnende keelpijnHet medicijn Trachitol, bij beginnende keelpijnTrachitol is een veelgebruikt medicijn tegen keelpijn. Dit medicijn is vooral aan te raden bij beginnende keelpijn. Trac…
Heimwee op vakantie: wat kun je doen tegen heimwee?Heimwee op vakantie: wat kun je doen tegen heimwee?Sommige mensen kunnen eigenlijk nooit ver van huis: ze hebben last van heimwee. Hoewel het bij volwassenen minder voorko…
Bijsluiter bij medicijnenBijsluiter bij medicijnenBijsluiter bij medicijngebruik: bij iedere verpakking hoort een bijsluiter te zitten. Op de bijsluiter staan belangrijke…
Bronnen en referenties
  • Een medicijn tegen alle pijn (ISBN 90 06 62387 3)
  • Deharmonie.nl
  • Kluitman.nl

Reageer op het artikel "Een medicijn tegen alle pijn (een kinderboek over heimwee)"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 20-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Heimwee
Schrijf mee!