InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie Turks Fruit
recensie

Recensie Turks Fruit

Recensie Turks Fruit Turks Fruit is geschreven door Jan Wolkers (26 oktober 1925 - 19 oktober 2007). Wolkers schrijft over de steeds verder oplopende spanning tussen hem en Olga. Door de vele malen op een dag dat Olga wordt opgeëist om samen met hem naar bed te gaan, leeft zij niet meer haar eigen leven. Ze verlaat hem, maar na vele huwelijken keert ze toch terug. Na langdurige hoofdpijn komen ze er achter dat Olga een hersentumor heeft. Ze wordt geopereerd maar het gaat niet goed met haar. Ze zal in het ziekenhuis moeten blijven tot haar dood. De ik-persoon in Turks Fruit blijft haar elke dag bezoeken. Het verhaal eindigt bij de tragische dood van Olga.

Begin

"Ik was aardig in de rotzooi terecht gekomen nadat ze bij me weggegaan was. Ik werkte niet meer, ik at niet meer. Ik lag de hele dag tussen mijn vuile lakens en plakte foto's en naaktfoto's van haar vlak bij mijn gezicht zodat ik op den duur haar dik onder de rimmel zittende oogharen dacht te zien bewegen als ik me aftrok." Een prachtig begin van de negende roman van Wolkers. In Turks Fruit worden liefde, dood en vooral seks gebonden tot een hartverscheurend verhaal, waarvan Wolkers zelf beweerd dat het sterk autobiografisch is. Door op de eerste bladzijde het op op te dragen aan Olga Stabulas wordt die indruk ook bij de lezer gewekt.

Opbouw

De opbouw van Turks Fruit is geweldig. Door de mooie eerste zin wordt meteen al duidelijk gemaakt dat zijn liefde hem heeft verlaten. De manier van schrijven maakt het zo bijzonder, de gebeurtenissen waarvan je tijdens het lezen denkt dat ze er niet zo veel toe doen, komen terug met dubbele betekenis en geven een boodschap die je in eerste instantie niet voorzien had. Er wordt een deel van het warrige leven van de ik-persoon na de scheiding beschreven, daarna wordt met een flashback het leven van vóór de scheiding aangesneden. Het eerste deel van hun leven wordt omschreven als een leven waar vooral seks belangrijk is. Los van de seksuele momenten, wordt het eigenlijk niet tot in detail beschreven. Wolkers laat de lezer denken, zelf de details invullen. Dat maakt Turks Fruit zo waanzinnig realistisch.

Symbolen

Net als in andere romans van Wolkers laat hij een duidelijke haat aan schoonouders merken. De moeder van Olga wordt meerdere keren "dat stuk secreet" genoemd. De vader van Olga wordt belachelijk gemaakt door de manier waarop hij leeft, de Radetsky Mars zingt en stukjes snot oprolt om ze vervolgens onder zijn stoel te plakken. Opmerkelijk is ook het verwerken van dieren in zijn stukken. Voor Wolkers hebben dieren een versterkende rol in het duidelijk maken van een boodschap. In Turks Fruit helpen de dode mus en de platgetrapte eend tot het laten blijken van hardheid, gruwel, zinloosheid en gemeenheid van het leven.

Perspectief

Het perspectief speelt een belangrijke rol in het realistisch maken van Turks Fruit. Omdat alleen maar door de ogen van de schrijver wordt gekeken naar de gebeurtenissen is het makkelijk om er helemaal in verzeild te raken. Door de vele ervaringen met Olga denk je haar als lezer echt te kennen. Na alle vrolijke seks momenten komt dit onverwachte, tragische einde hard aan. Het verdrietige slot over de nare laatste maanden die de ik-persoon en Olga samen beleven is bijzonder goed geschreven. Er zijn geen woorden voor de emotie die het bij de lezer opwekt. De afstand tussen die tussen twee personen kan ontstaan is nergens zo goed geschreven als in dit slot, waardoor je gedwongen bent het twee keer te lezen.
© 2014 - 2018 Freektemming, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recensie Turks Fruit"

Infoteur: Freektemming
Gepubliceerd: 15-04-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!