Kinderboekrecensie: Naar het ziekenhuis (serie Willewete)

Kinderboekrecensie: Naar het ziekenhuis (serie Willewete) Een bezoek aan een ziekenhuis of een opname kan heel spannend zijn voor een kind. Een goede voorbereiding, bijvoorbeeld door het samen doornemen van een boek, kan veel spanning en angst wegnemen. Dit boek uit de serie Willewete is zeer informatief en is erg leuk en leerzaam om voor te lezen aan kinderen vanaf een jaar of vier/vijf. Als een kind al goed kan lezen, zo rond de zeven jaar, kan het dit boek zelf doornemen.

Gegevens van het boek Naar het ziekenhuis

• Tekst: Netty van Kaathoven
  • Illustraties: Marjolein Hund
  • Uitgeverij: Clavis
  • Gepubliceerd: 2013
  • Genre: kinderboek, prentenboek
  • Aantal pagina’s: 31
  • ISBN: 978 90 448 1944 1
  • Geschikt voor: leeftijd vanaf vier/vijf jaar
  • Prijs: rond de 14 euro

Over de schrijver, Netty van Kaathoven

Vroeger gaf Netty les aan jongeren en ze begeleidde kinderen bij creatieve activiteiten. Ze vond het indrukwekkend om te zien hoe kinderen reageren op problemen. Netty stimuleerde hen om zelf het heft in handen te nemen. Pas toen ze vijftig werd, stortte ze zich helemaal op het schrijven van kinderboeken.

Over de illustrator, Marjolein Hund

Marjolein is moeder van twee kinderen en werkzaam als freelance kinderboekenillustrator en grafisch vormgever voor verschillende opdrachtgevers. Ze illustreert kinderboeken voor de leeftijdsgroepen van nul tot zestien jaar. Ook de vormgeving neemt ze gedeeltelijk voor haar rekening. Maar naast dit alles maakt Marjolein ook geboortekaartjes, aankomstkaartjes, trouwkaarten onder de naam: Lilalein.

Serie Willewete van uitgeverij Clavis

Boeken uit deze serie zijn informatieve prentenboeken die antwoord geven op vragen van jonge kinderen. Sommige onderwerpen staan dichtbij kinderen, andere iets verder. De boeken gaan over de wereld, over de natuur, over het heden en verleden en over het leven nu. Het boek Naar het ziekenhuis valt onder Veel te doen-elke dag nodig, maar je hebt ook nog: natuur, de wereld en geschiedenis.

De opbouw van het boek

• Naar de huisarts
  • Naar het ziekenhuis
  • In het ziekenhuisbed
  • In het gips
  • De kraamafdeling
  • De spoedeisende hulp
  • Beer moet naar het ziekenhuis
  • Het ziekenhuis
  • Buisjes in de oren
  • Cliniclown Karlijn
  • Je eigen draagdoek of mitella!
  • Wat een leuke gipsen!
  • Miniquiz

Stef gaat met zijn moeder naar de huisarts omdat hij opnieuw last heeft van zijn oren. De huisarts denkt dat het beter is als er buisjes in zijn oren komen. Dat moet in het ziekenhuis gebeuren. Beer en Stef gaan naar de oorarts in het ziekenhuis, samen met de ouders van Stef. Beer vindt het erg spannend en Stef stiekem ook wel. Ze gaan daarom eerst het ziekenhuis bekijken. Stef wil andere kinderen zien en ook het bed waarin hij zelf komt te liggen. Hij hoeft niet lang te blijven in het ziekenhuis, Stef mag dezelfde dag weer naar huis.

Eerst gaan Stef en zijn ouders naar de balie om te vertellen wie hij is en naar welke dokter hij moet. Stef komt op een kamer te liggen met Zaila en Jasper. Zaila had steeds keelpijn en haar amandelen zijn geknipt. Jasper heeft pijn in zijn buik en de dokter gaat onderzoeken wat er mis is. Stef komt nog meer kinderen tegen zoals Nina. Zij is een pechvogel, ze is gevallen met haar fiets en nu zit haar been in het gips en haar arm ook. Ze mocht de kleur van het gips kiezen dat was leuk.

Stef brengt ook een bezoek aan de kraamafdeling en aan de spoedeisende hulp. Dan is het tijd voor de buisjes… Samen met zijn ouders en beer gaat Stef naar de orendokter. Stef krijgt een operatiehemdje aan, hij en Beer krijgen ook een operatiemutsje op. Dan krijgt Stef een roesje en gaat lekker slapen. Hij voelt er niets van dat de buisjes in zijn oren worden gezet. Als hij weer wakker wordt ligt hij in een ziekenhuisbed. De operatie is voorbij en de buisjes zitten in zijn oren. Het doet maar een klein beetje pijn en Stef mag best huilen van zijn ouders. Maar dat doet hij niet, want boven zijn bed hangt een diploma: een Dapperheidsdiploma.

Na het verhaal over Stef volgen er nog wat leuke onderwerpen:

• Een versje over een cliniclown.
  • Maak met een theedoek je eigen draagdoek of mitella.
  • Een doolhofspel met als onderwerp: welk kind kiest welke kleur gips.
  • Een miniquiz: 10 vragen over het ziekenhuis. De antwoorden staan achter een flap.

Op de voorkant van het boek een afbeelding van een jongetje dat in een bed ligt. Er zit een knuffelbeer naast de jongen. De knuffelbeer heeft een operatiemutsje op en een mitella om. Het jongetje is de arm van de beer aan het verbinden. Beiden lachen. In grote witte letters staat de titel vermeld: Naar het ziekenhuis. Daaronder de naam van de schrijver en illustrator. Links van de titel kun je zien dat het om een boek gaat uit de serie willewete (veel te doen). Op de achterkant korte informatie over willewete en over de inhoud van het boek. Op de schutbladen afbeeldingen van pleisters in allerlei kleuren. Het verhaal gaat op de eerste bladzijden alleen over Stef die naar de huisarts en het ziekenhuis gaat. Daarna volgen hoofdstukken over wat hij allemaal ziet in het ziekenhuis en worden andere kinderen voorgesteld. Ook een uitklapplaat van welke afdelingen je allemaal in het ziekenhuis kunt tegenkomen met uitleg.

De tekeningen in het boek beslaan nagenoeg een hele pagina. Het boek is speels opgebouwd, er zijn een soort flapjes, soms kun je een bladzijde openklappen. Royale tekeningen van wat Stef allemaal ziet en meemaakt in het ziekenhuis. Op bijna iedere bladzijde kom je in een soort ballon in een felle kleur Weetjes tegen. Zoals bijvoorbeeld: Wist je dat de vader of moeder van Jasper ’s nachts bij hem op de kamer mag blijven slapen? En natuurlijk mogen ook al zijn knuffels erbij! De tekeningen zijn erg leuk om te zien, in frisse kleuren uitgevoerd. Er is genoeg te zien voor kleuters maar ook voor kinderen die ietsje ouder zijn. De tekst leest prettig voor, maar ik kan mij voorstellen dat een vierjarige nog niet alle zinnen zal begrijpen. In eigen woorden vertellen is dan de oplossing. Er staat een doe-tip aan het einde van het boek:, het maken van een mitella of draagdoek met een theedoek. Duidelijke uitleg over waar een mitella voor is, zowel in de tekst als op de afbeeldingen. Ook de quiz is leuk om te doen, je kunt direct controleren wat een kind heeft onthouden van de inhoud van het boek.

Twee fragmenten uit het boek

Fragment 1

Wist je dat je meestal meteen naar huis mag
als je een pols of been in het gips hebt?
Maar als er meer gebroken is of als je ook nog een
wond hebt, moet je misschien in het ziekenhuis blijven.

Fragment 2

Een kleine wond kan dichtgemaakt worden met een pleister.
Maar als hij te groot is, moet het met naald en draad.
Of met nietjes. Dat zijn speciale nietjes, het kan niet
met nietjes uit je eigen nietmachine.

Prentenboek over het ziekenhuis

Een zeer informatief prentenboek over het ziekenhuis. Een bezoek aan het ziekenhuis of een opname kan heel ingrijpend zijn voor een kind. Ik heb een poosje stage gelopen op een kinderafdeling en heb toen gemerkt hoe ontzettend belangrijk goede uitleg is om angst te voorkomen of te verminderen. Heerlijk dat er tegenwoordig ’s nachts een ouder mag blijven slapen naast het kind. Dat heb ik ooit ervaren toen een van mijn zoons als baby een operatie moest ondergaan. Hij werd direct rustig als hij ’s nachts mijn stem hoorde. Voor een opname langs gaan op een afdeling vind ik goed, al weet je natuurlijk zelf het beste of dit ook verstandig is voor jouw kind. Mijn kind was nog te jong, maar zelf hebben wij de afdeling wel van tevoren gezien. Ook voor ons, als ouders gaf dit duidelijkheid en konden we alvast onze vragen stellen.

Het gaat om een kind wat een relatief kleine ingreep ondergaat, maar dat doet er niet aan af dat het ook allemaal heel spannend is voor Stef en zijn ouders. En niet te vergeten zijn beer (Beer). In Stef zijn beleving leeft Beer en omdat Beer een beetje bang is voor alle nieuwe dingen wil Stef ook wel toegeven dat hij het allemaal spannend vindt. Met Beer gaat hij ook alle afdelingen af van het ziekenhuis. Dat maakt het tot een zeer informatief boek, het beperkt zich niet alleen tot de kinderafdeling, maar ook de kraamafdeling komt aan de orde, de spoedeisende hulp, de röntgenafdeling, de operatiekamer, allerlei moeilijke namen die je in het ziekenhuis kunt tegenkomen zoals bijvoorbeeld patiënt. Daarna eindigt het boek met het plaatsen van de buisjes in de oren van Stef en hoe hij weer wakker wordt en zijn vader en moeder en beert ziet. Goed dat er ook een cliniclown aan bod komt en een leuke quiz, spelletje en het maken van een mitella.

Het boek leest heerlijk weg. Het komt door de afwisseling van tekst met heel veel plaatjes, tekeningen. De grote uitklapplaat vond mijn jongste zoon erg mooi om te bekijken, vrijwel alle afdelingen van een ziekenhuis staan erin. Het gaat om plaatjes maar ook om tekst. De miniquiz aan het einde is heel handig, je kunt aan de antwoorden merken wat jouw kind heeft begrepen van het boek en wat niet. Zo nodig kun je dingen herhalen. Het is een voorleesboek, maar ook geschikt om zelf te lezen als een kind dit kan (zo rond een jaar of zeven). Een aanrader!
© 2013 - 2024 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.