InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Maigret op kamers – Georges Simenon
recensie

Recensie: Maigret op kamers – Georges Simenon

In 1951 publiceerde de Belgische schrijver Georges Simenon de roman 'Maigret en Meuble'. Deze detective verscheen in 1956 in Nederland onder de titel 'Maigret op kamers'.

Korte samenvatting

Inspecteur Janvier, één van de trouwe medewerkers van commissaris Maigret, wordt neergeschoten. Een kogel treft zijn longen, maar hij overleeft de aanslag wel. Op het moment dat hij werd neergeknald, deed hij onderzoek naar een roofoverval. Janvier hield de wacht voor het pension van mademoiselle Clement, waarin een verdachte van een roofovervaller een kamer had gehuurd. Wie heeft de aanslag gepleegd? Commissaris Maigret besluit om zijn intrek te nemen in het pension van mademoiselle Clement. Hij zet al zijn vakmanschap als politieman in, maar vooral ook zijn kwaliteiten als psycholoog en mensenkenner, om er achter te komen wie er verantwoordelijk is voor de aanslag op zijn trouwe inspecteur.

Oordeel

Georges Simenon was duidelijk in vorm toen hij dit boek schreef. Het schrijfplezier lijkt er vaak vanaf te spatten. Er zit ook meer speelse ironie in dit boek, dan in de meeste Maigrets. De dialogen zijn vaak buitengewoon sterk. Het kleine universum waarin dit verhaal zich grotendeels afspeelt bestaat uit het pension van mademoiselle Clement en de straat waaraan dit pension ligt. Dit universum is gevuld met verschillende zeer boeiende personages. Aan het einde van het boek, als Maigret de misdaad heeft opgelost en het pension gaat verlaten, zeggen een aantal van die personages dat ze Maigret zullen missen. En ja, als lezer krijgt men ook het gevoel dat men de avonturen van Maigret in dat pension en in die straat gaat missen. Men zou bijna gaan hopen dat daar nogmaals een misdaad zou worden gepleegd, zodat Maigret wederom zijn intrek in dat pension zou nemen en Simenon weer zo'n boeiend verhaal in deze fascinerende omgeving af had kunnen laten spelen. Jammer genoeg bestaat er geen roman getiteld ‘Maigret gaat wederom op kamers’.

'Maigret op kamers' is niet een detective-roman waarin aan de lezer een spetterend spektakel wordt voorgeschoteld, maar waarin heel rustig en toch zeer boeiend het plot zich ontwikkelt. Qua leesplezier behoort dit boekje zeker tot de leukere romans over commissaris Maigret.

Tv-serie

Maigret Op Kamers is één van de boeken die in de jaren zestig door de VARA werd verfilmd voor een Nederlandstalige tv-serie, genaamd Maigret. In de eerste jaren van deze serie werd de hoofdrol van commissaris Maigret gespeeld door acteur Kees Brusse. Tot de afleveringen waarin Brusse de hoofdrol speelt, behoort ook 'Maigret op Kamers'. In latere seizoen van deze serie (vanaf 1967) werd de rol van Maigret door Jan Teulings gespeeld.

Simenon

Georges Joseph Christian Simenon werd in Luik (België) geboren op 12 februari 1903. Hij heeft vaak beweerd dat hij eigenlijk op vrijdag 13 februari was geboren, maar dat zijn vader de geboortedatum vervalst zou hebben bij de aangifte van zijn geboorte, omdat de ouders van Georges van mening zouden zijn geweest, dat het ongeluk zou brengen voor het kind als hij officieel op vrijdag de 13e geboren zou zijn. Waarschijnlijk is dit een mythe. Mensen die de vader van Georges kenden kunnen niet geloven dat hij tot zo'n merkwaardige daad zou hebben gedaan. Dat Georges Simenon toch keer op keer dit verhaal vertelde, komt waarschijnlijk doordat hij er erg van hield om zijn eigen levensverhaal te mythologiseren. Hij heeft heel veel 'autobiografische' boeken gepubliceerd, die vaak erg boeiend leesvoer zijn, maar waarin men veel 'feiten' met een korreltje zout moet nemen.

Simenon in Noord-Amerika

Kort na de Tweede Wereldoorlog emigreerde Simenon naar Noord-Amerika. In eerste instantie woonde hij in Canada, later verhuisde hij naar de Verenigde Staten. Ook binnen dat land verhuisde hij binnen een paar jaar nog verschillende malen. Het boek 'Maigret op kamers' schreef hij waarschijnlijk in de Shadow Rock Farm (Lakeville, Connecticut). Simenon was qua verkoopcijfers één van de succesvolste auteurs aller tijden. In het jaar waarin hij onder meer 'Maigret op kamers' publiceerde, 1951, verkocht hij bijvoorbeeld in totaal maar liefst drie miljoen boeken. Simenon was ook een extreem productief schrijver. In 1951 publiceerde hij bijvoorbeeld niet alleen 'Maigret op kamers', maar ook vier andere detectives over commissaris Maigret en daarnaast nog drie andere romans. In 1955 verhuisde Simenon terug naar Europa. Op 4 september 1989 overleed hij in de Zwitserse plaats Lausanne. Zijn kinderen hoorden via de radio het bericht van zijn overlijden, nadat zijn crematie al plaats had gevonden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://biografie.vara.nl/#/programma/326/maigret
  • http://www.anp-archief.nl
  • Maigret op kamers – Georges Simenon
  • http://nl.wikipedia.org
  • http://fr.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Recensie: Maigret op kamers – Georges Simenon"

Infoteur: Fjodorboekanski
Gepubliceerd: 12-06-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!