InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Yoga, eenvoudig en snel
recensie

Boekrecensie: Yoga, eenvoudig en snel

Boekrecensie: Yoga, eenvoudig en snel Er wordt veel geschreven over yoga, want de populariteit van yoga is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Er zijn vele vormen van yoga en het is goed om de achtergronden van yoga en zeker je eerste lessen in een groepje met een goede instructeur te volgen. Je moet voor yoga het ‘goede gevoel’ leren kennen en dan is les van een bekwaam instructeur niet verkeerd. Maar daarna of daarnaast kan je natuurlijk thuis ook aan de slag. Yoga, eenvoudig en snel is een leuk, klein en handig boekje met allerlei soorten oefeningen.

De basis van yoga

Indiakundige Jean Herbert definieert yoga met twee betekenissen die nauw met elkaar samenhangen. Zijn definitie luidt als volgt: "yoga is de staat waarin de mens zich onder één juk met het Goddelijke bevindt, dat wil zeggen verbonden met het Goddelijke, zoals dit wordt uitgedrukt in het woord religie. Met een kleine variant drukt het woord yoga de toestand uit, waarin de 'waarneembare mens' ook verbonden is met de 'wezenlijke mens', dat wil zeggen waarin de mens zijn ware aard heeft herkregen en er in overeenstemming mee leeft. De yogatechniek, hoe deze ook mag zijn, is een discipline, waardoor de mens tracht tot de staat van yoga te komen."

Maar of je er nu een gedachten bij hebt of niet, yoga is goed voor lichaam en geest en kan rust brengen. Voor veel mensen een welkome afwisseling in een druk westers bestaan.

Het boek

Inleiding

De inleiding is uitgebreid en legt de basis van yoga duidelijk een op eenvoudige wijze uit. Daarnaast wordt er aandacht gegeven aan wat yoga voor je kan doen / je kan betekenen, waarbij lichaam en geest wordt meegenomen. Dit wordt op een praktische wijze, aan de hand van vele tekeningen en heldere uiteenzetting wat yoga voor de organen, maar bijvoorbeeld ook voor de spieren, kan doen.

Hoe werkt het?

Iedere yogadeskundige geeft er een eigen uitleg aan, maar in grote lijnen komt het neer op het streven naar evenwicht tussen spanning en ontspanning. De oefeningen geven enerzijds spanning, maar tegelijkertijd wordt deze spanning omgezet naar een soort ontspanning. Het voordeel van yoga is dat deze ontspanning tijdens de les ook daarna nog doorwerkt. Gewoon in alles wat je doet. Yoga is dan ook meer dan een lekkere lesje met oefeningen, het is een soort systeem, dat lichamelijke en geestelijke oefeningen combineert én waarin ademen, ontspannen concentreren en visualiseren de absolute basis vormen.

Met dit boekje kan je, naast eventuele gezamenlijke lessen, ook tussentijds met dat gevoel aan de slag en het door laten werken in alles wat je daarna doet. Het wordt zo een manier van leven.

Oefensessies voor het hele lichaam

De oefensessies zijn opgebouwd uit verschillende oefeningen, binnen een bepaalde tijd en voorzien van duidelijke tekeningen, die samen een programma maken met verschillende uitgangspunten, zoals:
  • Een totale yoga work-out
  • Energie tanken
  • Lekker ontspannen
  • Goed wakker worden
  • Het loslaten (van gedachten en overtuigingen)

Bron: Antonika, PixabayBron: Antonika, Pixabay
Uitleg per oefening
De oefeningen bestaan enerzijds uit duidelijke uitleg over hoe je tot de juiste houding komt (vanaf de basishouding), inclusief de belangrijke ademhaling die zo herkenbaar voor yoga is. Verder wordt er kort en bondig aangegeven waar de betreffende oefening voor is (lichaamsdeel gedrag, orgaan), worden er nog enkele aandachtspunten voor die betreffende oefening meegegeven en wordt er aangegeven hoe je, als je langer bezig bent, de oefeningen uit kunt bouwen.

Anderzijds is iedere oefening voorzien van een duidelijke tekening of zelfs meerdere tekeningen, hoe je de oefening op de juiste manier vorm kunt geven en hoe je van punt A naar punt B gaat om vervolgens bij C uit te komen. Simpel maar doeltreffend!

Tot slot

Het boekje is geschreven door een ervaren yogalerares Jude Reignier die woont en werkt in Londen en wordt in Nederland uitgegeven door Deltas, met ISBN 978-90-447-1802-7. Wie een eenvoudig, compact en praktisch boekje voor yoga oefeningen zoekt, vindt het zeker in dit boekje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Power Yoga: inspanning maar ook ontspanningPower Yoga is een heel actieve vorm van Yoga. Hij wordt opgebouwd rond zonnegroeten, bewegingsreeksen die vrij intensief…
Yoga maakt je slankYoga maakt je slankYoga maakt je slank, lenig en sterk, het is goed voor je bloedsomloop, verbeterd je concentratie vermogen, is goed voor…
De verschillende soorten yogaDe verschillende soorten yogaDe oudste geschriften over yoga dateren uit de derde eeuw voor Christus, maar vooral sinds de tweede helft van de twinti…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: Antonika, Pixabay

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Yoga, eenvoudig en snel"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boekrecensies
Recensies…
Schrijf mee!