InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Rubik's Kubus oplossen

Rubik's Kubus oplossen

Rubik's Kubus oplossen Dit artikel geeft u een kijkje in de wondere wereld achter de Rubiks Kubus. Voor sommigen een herinnering vol frustratie, voor anderen een leuk speeltje waarmee zij veel bewondering oogsten. Wie kwam er ooit op het idee voor een kubus waar mensen weken mee bezig konden zijn? En nog belangrijker: hoe los je een verwarde kubus op zonder de stickers eraf te trekken of hem uit elkaar te halen?

Ontstaan en geschiedenis

De Rubik’s Cube is uitgevonden in 1974 door Erno Rubik, een Hongaarse hoogleraar in Architectuur en Vormgeving. Hij gebruikte de kubus voor zijn lessen. Zijn studenten konden door de puzzel een beter ruimtelijk inzicht ontwikkelen. Hij nam er een octrooi op, maar aangezien hij dit alleen in Hongarije deed introduceerde Tom Kremmer in de jaren ’80 de kubus op de wereldwijde markt. Binnen een jaar na de lancering in 1980 was het wereldwijd de snelst verkopende puzzel ooit. Van de Rubik’s Cube zijn er tot nu toe meer dan 250 miljoen verkocht, waarmee het de bestverkochte puzzel ooit is.

Varianten

De standaard kubus heeft een afmeting van 3x3x3 blokjes. Op deze kubus zijn verschillende varianten bedacht:
  • Pocker Cube: 2x2x2
  • Rubik’s Revenge: 4x4x4
  • Professor’s Cube: 5x5x5
  • V-Cube 6: 6x6x6
  • V-Cube 7: 7x7x7

Ook leuk: er zijn ook kleine rubik’s kubusjes te krijgen in sleutelhangerformaat!
Sinds kort is er ook een Touch-versie op de markt. Deze Kubus is speciaal ontwerpen om op te lossen met de ogen dicht. De zes zijden van de kubus zijn voorzien van zes verschillende materialen: plastik, rubber, steen, textiel, hout en metaal.

Oplossing

Interessant om te weten is dat een kubus maar liefst 43.252.003.274.489.856.000 verschillende posities kan aannemen, waarvan 1 de oplossing is!

Een in de war gebrachte Rubik’s Cube kan met behulp van een computer meestal met slechts 17 draaien worden opgelost. In theorie kan elke kubus, hoe moeilijk ook in de war gebracht, met 20 draaien of minder worden opgelost. Tot nu toe heeft niemand een positie gevonden die meer dan 20 draaien nodig heeft om op te lossen. Er zijn mensen die de kubus vanuit elke positie in minder dan 45 seconden kunnen oplossen. Sommige mensen doen dit zelfs geblinddoekt. Aangezien de meeste mensen voorlopig nog geen behoefte hebben aan beide vaardigheden, maar al blij zijn als ze hun Rubik’s Cube kunnen oplossen, staat hieronder beschreven hoe de kubus in 7 stappen is op te lossen. Een overzichtelijke methode, waarbij laag voor laag de kubus wordt opgelost.

Elke stap bestaat uit een reeks van handelingen (wentelingen) om een bepaald blokje (of blokjes) te verplaatsen. Elke zijde wordt aangeduid met een vaste letter. Een wenteling is het een kwartslag draaien van een zijde. De serie letters waarmee een stap wordt aangeduid geven aan dat in die volgorde die zijde van de kubus moet worden gedraaid. Er wordt met de klok mee gedraaid, tenzij er een ‘t’ (van ‘tegen de klok in’) achter de letter staat. Na het voltooien van de serie zal het blokje op de gewenste plaats gedraaid zijn. Het is verstandig om voor elke stap eerst beide duimen aan de voorzijde te plaatsen zodat men zeker weet dat de kubus goed georiënteerd is. Een serie draaien wordt een algoritme (of operator, of formule) genoemd.

Zijden van de Kubus
Zijden van de Kubus
De namen van de zijden:
  • R - Rechterzijde
  • L - Linkerzijde
  • B - Bovenzijde
  • O - Onderzijde
  • A - Achterzijde
  • V - Voorzijde

Tip: Wanneer er met de klok mee moet worden gedraaid, moet men zich voorstellen dat men zich er recht tegenover bevindt. Let op: staat er een ‘t’ achter de zijde (Rt) dan moet deze dus tegen de klok in worden gedraaid.

De zes centrale, middelste blokjes van elke zijde geven aan welke kleur die zijde moet krijgen. De overige blokjes heten hoekblokjes (spreekt voor zich) en middenblokjes.
Stap 1
Stap 1
Stap 1: het kruis op de bovenste laag
Om bovenaan een kruis van een groene kleur te krijgen, moet men zelf elk groen middenblokje een voor een oplossen. Het lastige hierbij is de blokjes die al goed zitten niet weer in de war te brengen. Handig om hierbij te weten is dat wanneer de blokjes op de goede plaats zitten, maar de kleuren omgedraaid zijn, het volgende algoritme kan worden gebruikt:
Rt B Vt Bt
Stap 2: bovenaan de groene hoeken krijgen
Zoek een hoekblokje in de onderste laag dat een groene zijde heeft en dus naar de bovenste laag zou moeten. Draai de onderste laag zo dat het blokje direct onder de doelhoek bovenin komt te zitten. Houd de kubus vast zoals in de afbeelding, met het blokje onderaan rechtsvoor, en doe de serie Rt Ot R O, 1, 3 of 5 keer totdat de hoek is opgelost. Zit een hoekblokje al in de bovenste laag, maar op de verkeerde plaats of gedraaid, houd dan de kubus vast met dit blokje bovenaan rechtsvoor, en doe dezelfde serie 1 keer. Nu zit het stukje onderaan en kun je het oplossen zoals hierboven beschreven.
Stap 3: de middenlaag oplossen
Draai nu de kubus om zodat de groene zijde beneden zit. Zoek het rood-gele middenstukje. Zit het in de bovenste laag, draai het dan totdat je een van de hier afgebeelde posities krijgt. Doe dan de serie die erbij staat. Zit het rood-gele blokje ergens in de middenlaag, maar op de verkeerde plaats of gedraaid, houd de kubus dan zo dat het blokje rechtsvoor zit, en doe dan 1 keer een van beide series. (Hiervoor moet je de kubus misschien draaien.) Hierna zit het blokje in de bovenste laag en kun je doorgaan zoals hierboven beschreven. Herhaal dit voor de andere drie blokjes van de middenlaag.
Stap 4: de laatste middenblokjes oplossen (kruis)
Draai de bovenlaag totdat de middenblokjes overeenkomen met een van de afbeeldingen, en voer de serie uit. Heb je na deze serie nog steeds geen blauw kruis, draai dan eventueel de kubus totdat de middenblokjes weer overeenkomen met een van deze plaatjes, en herhaal de serie. Doe dit zonodig een derde keer.
Stap 5: de laatste middenblokjes oplossen
Houd de kubus vast met de rode zijde voor. Draai de bovenste laag totdat het rood-blauwe middenblokje goed ligt. Doe nu de serie zodat ook het geel-blauwe blokje goed ligt. Draai nu de hele kubus zo dat de witte zijde aan de voorkant zit. Zit het bovenste witte middenblokje nog niet goed, doe dan de serie nog eens, gevolgd door een extra ‘B’ om alle middenblokjes goed te krijgen.
Stap 6: de laatste hoekblokjes oplossen
Zoek een hoekblokje dat al op de goede plaats (maar gedraaid) zit, en houd de kubus vast met dat blokje boven je rechterduim. Dit blokje is in de afbeelding het blauw-geel-rode blokje. Draai niet alleen de bovenlaag, omdat anders de hoekblokjes weer verkeerd komen te zitten. Doe nu een of twee keer de serie hieronder om de andere hoekblokjes op de goede plaats te krijgen. Kun je geen blokje vinden dat al op de goede plaats zit, doe dan direct deze serie, en zoek vervolgens weer een blokje dat al op de goede plaats zit (maar eventueel gedraaid).
Stap 7: de laatste hoekblokjes oplossen
Houd de kubus vast met de rode zijde naar je toe. Draai de bovenlaag totdat het blokje rechtsboven gedraaid moet worden, met blauw bovenaan zoals op de afbeelding. Doe vervolgens de serie twee of vier keer zodat blauw boven komt. Houd de rode zijde voor je, draai de bovenlaag en doe telkens de serie wanneer het blokje rechtsboven gedraaid moet worden. Heb je alle hoekjes goed gedraaid, draai dan de bovenlaag goed.
Vaak is de laatste stap de lastigste. Deze stap duurt langer vergeleken met de andere stappen. Vergeet ook niet het algoritme in zijn geheel af te werken, of je kunt weer opnieuw beginnen!
© 2008 - 2014 Paschja, gepubliceerd in Spellen (Hobby en Overige) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak ik een theetrolleyHet is bijna sinterklaas, de ideale tijd voor de doe-het-zelfmoeder of -vader om aan de gang te gaan om het mooiste cade…
Onvergetelijke ragesOnvergetelijke ragesRages komen uit het niets, blijven een korte of lange tijd, om stilletjesaan weer te verdwijnen. Sommige rages zijn groo…
Online Analytical Processing (OLAP)Online Analytical Processing (OLAP)Een gestructureerde informatieomgeving kan moeilijk bestaan zonder gebruik te maken van de OLAP-principes. Maar wat is O…
De kubuswoningen in Rotterdam: neem eens een kijkje!De kubuswoningen in Rotterdam: neem eens een kijkje!De Rotterdamse kubuswoningen zijn mede gezichtsbepalend voor de Zuid-Hollandse Metropool. De gekantelde vierkante woning…
Blender tutorials 3: Principes toegepastBlender tutorials 3: Principes toegepastIn het artikel 'Blender tutorials 1: Principes van 3D' is er omschreven wat de basis is van 3D. In dit artikel gaan we e…

Reageer op het artikel "Rubik's Kubus oplossen"

Reacties

Anoniem, 30-06-2013 20:01 #27
Ik snap stap 6 niet goed als er wordt gezegd draai niet alleen de bovenlaag, maar wat moet je dan wel draaien? Maar verder vind ik het een hele goede uitleg!

Wim, 19-03-2013 13:33 #26
Heel interessant artikel, maar ik zou eigenlijk graag eens weten hoe zo'n kubus in elkaar zit. Hoe presteren ze het om die in alle richtingen te laten draaien (of is dat geheim)?

Anne, 21-12-2011 19:42 #25
Ik heb het onderste vlak helemaal goed en de middelste laag is na een aantal keren ook wel goed gekomen, maar van de bovenste laag snap ik echt helemaal niks meer :( ik heb wel een kruis mar daarvan zitten ook weer 2 blokjes gedraai en ik kom er gewoon niet meer uit! Waarschijnlijk wat meer proberen:(

Jarne, 21-07-2011 12:29 #24
Bedankt dit heeft echt geholpen het jammere is dat ik geen echte (of namaak) kubus heb maar een met prentjes daardoor zat ik vaak in de war.Stap 7 vond ik echt moeilijk dus ging ik in de comments kijken en uiteindelijk vond ik een reactie van de infoteur die stap 7 uitlegt als je een gaat kijken zal het je vast en zeker lukken hem op te lossen. Veel puzzelplezier!

Lotte, 18-03-2011 12:19 #23
Esther, Kijk op de officiele site (engels) hier:
http://www.rubiks.com/solving-center/solve_rubiks_4x4_cube.php
Veel plezier! Lotte

Jonas, 28-02-2011 18:46 #22
Ik snap de 6de stap niet echt ik heb het al 8 keer geprobeerd en het lukt me nog niet kun je me wat tips geven?

Esther, 27-02-2011 13:34 #21
Hallo,
voor kenny: ik denk dat je goed moet kijken of je wel met de klok mee en tegen de klok in draait daar ging ik ook een aantal keren de mist in!

Die 3x3 heb ik nu al 100 x in elkaar gekregen met behulp van deze site echt goed:D:D:D
Nu heb ik de revenge gekocht(4x4) maar kan ik nergens tips voor vinden? iemand een idee?

Esther

Kenny, 16-02-2011 19:24 #20
Ik krijg het kruis, ook een volledige zijde. Maar dan ga is de mist in. Zover gekomen dat het vinden van een kruis en die ene beginzijde als niets is. Ik blijf ervoor gaan, maar wil toch kunnen begrijpen wat ik verkeerd doe. Ik denk dat ik ergens iets verkeerd doe tussen stap 1 en 2, mn zijkanten zijn compleet chaotisch.

Denno, 06-12-2010 16:26 #19
Ik heb bij stap 2 wel een heel groen vlak maar ik krijg die andere gekleurde vakken bij stap 2 maar niet kun je me helpen

Koen, 25-06-2010 14:06 #18
Jeeej het is me gelukt ik kan de kubus nu in 120 sec oplossen ^^
nee grapje doe het nu al anderhalf jaar en 12.17 sec is mijn record :p
ik wil eigelijk ook graag eens een keertje een tutorial maken maar duurt zo lang xD en infoteur hoelang doe jij erover om hem op te lossen? of gaat het jou niet om de tijd?

Twinkelster, 18-02-2010 16:44 #17
Ik kom niet verder met stap 2!
als ik het groene kruis boven heb zie ik dit
R-G-W
G-G-G
R-G-R
ik hoop dat jullie me kunnen helpen want het is me nog geen 1 keer gelukt:-(

Sander, 25-12-2009 18:26 #16
Stap twee lukt steeds perfect, ik krijg zonder problemen een kleur op een vlak, maar de rest van de kleuren zit dan wel nog door elkaar. In stap twee staat niet uitgelegd of ik na elk algoritme de kubus mag draaien. Mag dat? En mag ik na het uitvoeren van een algoritme de onderste laag nog eens draaien, om een hoekje klaar te zetten? En wat als een blokje aan de onderkant van de kubus zit… Reactie infoteur, 25-12-2009
Dag Sander, ik snap je vraag niet helemaal… Krijg je stap 2 wel of niet af? Je krijgt blijkbaar wel een volledig gekleurd vlak af, dus ik neem aan dat je de stap hebt voltooid. Waar in stap 3 loop je precies vast? Of probeer je om na het voltooien van één gekleurd vlak ook de andere vlakken met de logaritmes uit stap 2 af te maken? Dit is echter niet de bedoeling; na één gekleurd vlak moet je doorgaan met stap 3. Heel veel succes!

Luuk, 04-12-2009 15:25 #15
Ik heb hem na een paar weken met dat blaadje goed gekregen. Haha, was best moeilijk… eigenlijk.
Maar nu kan ik hem uit m'n hoofd binnen 2.18 minuten.

Ralph, 31-10-2009 23:36 #14
Ik heb nog een paar opmerkingen en aanvullingen voor de kubus. Allereerst het aantal varianten dat veel groter nog is dan vermeld, zo bestond er ook een achthoekige versie en volgens mij ook een ronde versie. De algoritmen zijn gewoon gelijk. Een tussenvorm van kubus en schuifpuzzel wordt gevormd door de puzzel Peters Black Hole, een driedimensionale schuifpuzzel waarbij ook weer 3 maal 3 vlakjes per kant zichtbaar zijn, waar dan kleinere kubusvormige stukjes met verschillend gekleurde vlakje de te verschuiven vlakjes vormen. Dan nog iets over de kubus. Al snel na de introductie kreeg ik ook de algoritmes in handen maar ook die van een paar speciale figuren, zoals vier stippen, zes stippen, vier kruizen. Ik ben hiermee aan de slag gegaan en heb ontdekt dat ook de middenblokjes te draaien zijn. Bij vijf van de blokjes is dit niet te zien, maar op een van de blokjes staat de tekst Rubiks Cube. Indien de tekst bovenligt en leesbaar is kunnen er vier verschillend gekleurde vlakken voorliggen! :-p Men zou er aan kunnen denken om ook de andere middenvlakken te markeren en te onderzoeken hoeveel mogelijkheden dat weer oplevert. De algoritmes voor de hiervoor benodigde zes stippen en vier stippen zijn met de hier gebruikte methode niet te omschrijven maar het komt neer op het draaien van de middelste rijen. Proberen met een opgeloste kubus levert al snel resultaat op. Als laatste heb ik volgens mij een niet originele kubus, daar de kleuren anders ingedeeld zijn. De originele kostte dacht ik 25 gulden, een goedkope namaak 6 gulden. Ik heb wel een wat betere namaak die bovendien zeer soepel draait na smering met siliconenvet. Ik ben nu 42 jaar en mijn zoontje van bijna 8 vind het ook maar wonderlijk dat ik de kubus kan oplossen, maar vond het wel raar dat ik dat niet op school had geleerd.

J-Daciedo, 16-10-2009 20:04 #13
Mij is het wel eens gelukt om de kubus uit m'n hoofd in 52 seconden op te lossen!

Peter, 27-08-2009 20:23 #12
Ik had vroeger een methode die het met vier formules deed. Ik meen zoiets: 2 zijstukjes verwisselen; 2 zijstukjes draaien, 2 hoekpunten met elkaar verwisselen; 2 hoekpunten draaien. Formules en kubus heb ik een al eeuwigheid niet meer.

Frank, 02-08-2009 12:38 #11
In plaats van stap 7, gebruik ik een andere manier om de hoekblokjes goed te draaien:
Bij deze methode draai je altijd blokje met de klok mee en 1 er tegenin. Zorg dat het blokje dat met de klok mee gedraaid moet worden, rechtsboven zit. draai dan
V O O Vt Rt O O R
Draai nu alleen de bovenste laag, zodat het blokje dat tegen de klok in gedraaid moet worden, rechtsboven zit. Draai dan:
Rt O O R V O O Vt

Draai daarna de bovenlaag goed, en doe als het nodig is het nog een tweede keer. Daarna is de kubus opgelost!

Friedel, 26-07-2009 18:21 #10
Om je kubus wat vlotter te doen bewegen kan je eens wat vaseline aanbrengen in het binnenste. Daarvoor draai je de bovenkant 1/8 zodat het geen kubus vormt en haal je het middelste blokje boven de hoek eruit. Let wel op dat je de 2 hoekblokken op hun plaats steekt voordat je de vaseline toevoegt. anders kan het een boeltje komen. Je kan dit herhalen op 4 hoeken (2 boven en 2 onder) je kubus zou veel soepeler moeten bewegen nadien!
enjoy!:-):-p

Frank, 18-07-2009 12:07 #9
Bij stap 7 gaat de kubus helemaal in de war!

Tine, 02-07-2009 12:35 #8
Ik begin echt stress te krijgen van dat ding… Die kruis lukt mij maar ik krijg geen patroon in de andere vakken, ben ik echt zo dom of ben ik niet de enigste? Ik doe niks anders meer tot mij het alemaal lukt :-) Reactie infoteur, 02-07-2009
Inderdaad verslavend dus… ;)

Succes!

David Maasmechelen, 01-06-2009 02:32 #7
Het is dankzij deze uitleg gelukt om mijn 2 kubusen op te lossen.En dat doet deugd dank je.Ik heb het wel ook moeilijk gehad met stap 7 maar nu begrijp ik wat ik fout deed!Ik keek na een paar wentelingen in stap 7 naar het uitzicht van de kubus en dan lijkt hij helemaal in de war maar wat er op dat moment belangerijk is is alleen dat hoekblokje rechtsboven dus gewoon verder doen tot dat blauw stikkertje rechtsboven verschijnt en dan de bovenlaag doordraaien om het volgende blokje dat dan rechtsboven zit te draaien tot het blauw weer in die hoek verschijnt zo verder doen tot dat het blauwe vlak helemaal af is en dan de bovenlaag draaien tot alle kleuren juist staan.:-)
prachtig!
greets van david

Frederique, 28-04-2009 15:44 #6
Ik krijg het nie voor elkaar om de gele en rode allebei zo te krijgen als in de stap wordt uitgelegd, of mijn groene moet eraan gaan… kan iemand een makkelijkere tut schrijven?

Luuk, 10-04-2009 13:13 #5
Ik krijg het nog niet helemaal voor elkaar, hoe ik ook mn best doe, ik krijg die laatste stap gewoon niet goed, de hoekblokjes komen volgens mij uit zoals ze beginnen

Elske de Slimste, 19-12-2008 01:30 #4
Het is mij gelukt om de kubus op te lossen gelukkig; het is natuurlijk een kwestie van doorzetten; ik wens jullie allemaal veel succes uit het diepst van mijn hart.

Hoekman Rudy, 25-11-2008 20:44 #3
Ik vind je formules prachtig, snel en gemakkelijk. Alleen de laatste drie hoekstenen kantelen lukt mij niet. Kan je stap 7 nog eens goed uitleggen? Is die formule wel juist? Mijn kubus zit altijd door elkaar na deze formule. Groetjes en bedankt voor het vele werk en de duidelijke uiteenzetting. Reactie infoteur, 26-11-2008
Verslavend he? Die kubus… ;)

Ik heb hem nog even helemaal nagelopen, maar de formule van stap 7 klopt echt. Wel moet je je niet fixeren op dat '2 of 4' keer dat je de formule moet herhalen.

Als ik er voor het gemak even vanuit ga dat er nog vier hoekblokjes gedraaid moeten worden, dan zet je een willekeurige (in de uitleg de rode) zijde naar je toe. Let op dat deze altijd de voorzijde blijft!

Vervolgens begin je met de serie uitvoeren en je gaat net zo lang door tot je het blauwe stickertje van het hoekblokje bovenaan naast zijn blauwe middenblokjes ziet verschijnen (die hoek van de blauwe bovenhoek is dan klaar). Maak vervolgens de serie af door de onderzijde nog een slag met de klok mee te draaien! Niet vergeten!

De kubus zit nu nog in de war, maar je draait nu gewoon ALLEEN de bovenlaag met de klok mee.

Begin weer overnieuw met de serie (zolang nodig is) en zodra je het blauwe stickertje weer bovenaan ziet verschijnen maak je de serie af met het draaien van de onderzijde.

Als het goed is, is nu de helft van de kubus klaar. Herhaal dit hele verhaal voor de andere helft, waarbij je 1 van de hoekblokjes die nog niet 'klaar' zijn, rechts voor je hebt en de andere zich aan de rechterkant erachter begint.

SUCCES!

Roel, 14-09-2008 14:02 #2
Ik heb een kubus en krijg die niet meer in elkaar kunnen julie even langskomen :-)

roel

Nelleke, 08-07-2008 09:32 #1
De stappen tot en met stap 5 gaan mij prima af, alleen wat daarna komt krijg ik maar geen hoogte van :-(

Infoteur: Paschja
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Reacties: 27
Schrijf mee!