InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Nanoblock en LEGO: een vergelijking

Nanoblock en LEGO: een vergelijking

Nanoblock en LEGO: een vergelijking Hoewel iedereen het merk kent, is LEGO allang niet meer de enige speler op de markt van speelgoed plastic bouwstenen. Sinds een aantal relevante patenten vervielen, zijn er vele creatieve fabrikanten in de markt gesprongen om nieuwe, deels vergelijkbare sets te maken. Een mooi voorbeeld daarvan is het Japanse Nanoblock. Deze stenen zijn te vergelijken met LEGO, maar zijn vele malen kleiner! Dit biedt een echte bouwuitdaging voor zowel kinderen als volwassenen.

Wat is Nanoblock?

Nanoblock is afkomstig uit Japan. Het bedrijf Kawada, dat als sinds de jaren 70 grotere steentjes op de Japanse markt bracht, bracht in 2008 het microblokje Nanoblock uit. Hun eigen designs en sets met licentie werden al snel erg populair en sinds 2012 zijn ze ook op de Europese markt te verkrijgen. In Japan is Nanoblock een erg populair merk en ook in de Benelux wint het aan terrein. De slogan van Nanoblock is: “The biggest little Block in the nanoverse”. Hiermee verwijzen ze naar de grootte van het door hen ontworpen steentje: hun kleinste blokje is immers maar 4 x 4 millimeter groot.

Wat voor sets heeft Nanoblock?

In de loop der jaren heeft Nanoblock een redelijk uitgebreide collectie opgebouwd. Sommige sets zijn inmiddels ware collectoritems.
Nanoblock heeft sets met verschillende thema’s uitgebracht, die ook allemaal ongeveer hetzelfde formaat hebben. Zo zijn er kleinere sets met een grondplaat van 4 x 4 cm, middelgrote sets met een grondplaat van 8 x 8 cm en werkelijk grote en specialistische sets, met name geschikt voor de volwassen en al wat ervaren Nanoblockfan.
  • De kleine sets bestaan o.a. uit verschillende dieren, muziekinstrumenten, sporters, feestthema’s als kerstmis en Halloween, fantasiefiguren en Hello Kitty.
  • Middelgrote sets hebben vaak als thema wereldberoemde gebouwen, zoals de Eiffeltoren, het Empire State Building en de Toren van Pisa. Deze serie heet ‘Sights to see’. Daarnaast zijn er wat grotere modellen van dieren en voeren ze de thema’s Hello Kitty en Shaun the Sheep. Ook heeft Nanoblock een aantal sets binnen het thema Harry Potter.
  • Grote sets zijn vaak voor de ervaren bouwer, en worden dus door de fabrikant onder de noemer ‘Real Hobby’ geschaard. Denk aan modelwerken van beroemde gebouwen als Schloss Neuschwanstein, het Vrijheidsbeeld of aan schepen en motoren. Ook kasteel Zweinstein uit Harry Potter behoort inmiddels tot de collectie.

Daarnaast heeft Nanoblock nog twee lijnen: een lijn voor meisjes, met bijvoorbeeld een huwelijks- en een babyset, en NanoGauge: een collectie die alles omvat van treinen en stations. Deze laatste sets hebben veel stukjes, maar de treinen kunnen dan ook rijden op een spoor en zijn erg gedetailleerd. In DisneyWorld Tokyo zijn limited editions van Disney verkrijgbaar.

Bron: © FeirefizBron: © Feirefiz

Nanoblock en LEGO vergeleken

Het belangrijkste wat opvalt in een vergelijking tussen LEGO en Nanoblock is de grootte: Nanoblock is vele malen kleiner. Dit maakt het mogelijk om meer detail te creëren dan met een LEGO-bouwwerk. Nanoblock past dus niet op LEGO!
Nanoblock is minder geschikt voor kleinere kinderen. Zelf geeft Nanoblock een minimumleeftijd van 8 jaar aan.

Kwaliteit

Nanoblocks hebben voor hun grootte een behoorlijke buigzaamheid. Ze zijn flexibeler dan LEGO. Dit vereist op sommige momenten extra handigheid om je steentjes binnen je bouwwerk recht te ‘kneden’, maar dit is niet heel moeilijk.

Prijs

Nanoblock heeft sets in verschillende prijsklassen, afhankelijk van de grootte. Het is geen goedkoop merk en valt in dezelfde prijscategorie als LEGO.

Minifiguren

Er zijn geen minifiguren.

Instructies

Een Nanoblock-handleiding is klein afgedrukt en de instructies zijn wat summier. Hierdoor kunnen makkelijk foutjes worden gemaakt bij het bouwen. Het kan handig zijn zelf de handleiding (in kleur) te vergroten en kopiëren, dan is het eerste probleem verholpen, mocht dat nodig zijn. Verder werkt de handleiding met een ander aanduidingssysteem dan LEGO: ze geven door middel van kleurverschil aan welke stappen al geweest zijn, en welke steentjes er in de te bouwen stap te plaatsen zijn. Deze manier van noteren is wellicht even wennen, maar niet onduidelijk.

Bron: © Foto gemaakt door FeirefizBron: © Foto gemaakt door Feirefiz
Spelen of bouwen
Nanoblock is een typisch bouwspeelgoed dat daarna leuk op de kast staat. Het is een uitdaging om te bouwen en vraagt redelijk wat geduld. Er zijn veel standaardsteentjes, zodat je ook zelf naar hartenlust eigen ontwerpen kunt bouwen. Het is dus geschikt voor iets oudere kinderen en volwassenen. Een uitzondering op de ‘speelfactor’ is Nanogauge: een serie van treinen die echt kunnen rijden. Deze sets zijn wat betreft moeilijkheid en prijs meer geliefd bij oudere kinderen en volwassenen en zijn in die zin niet echt ‘kinderspeelgoed’ te noemen.

Overig

Van elke soort steentje levert Nanoblock reserve-exemplaren. Dit is erg handig omdat het niet ondenkbaar is dat je door het kleine formaat er nog wel eens eentje kwijtraakt. Hier is goed over nagedacht. Vanaf de middelgrote sets zijn de blokjes ook al netjes door de fabrikant in zakjes gesorteerd. Bij LEGO is dit niet het geval.

Lees verder

© 2015 - 2017 Feirefiz, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een AFOL?Wat is een AFOL?In dit artikel wordt ingegaan op de betekenis van AFOL. Ook zijn er andere afkortingen hiervan afgeleid. In ieder geval…
Lego, maar dan goedkoperLego, het bekendste bouwsteentje en kinderspeelgoed ter wereld, krijgt (eindelijk) legale concurrentie. Sinds september…
De voor- en nadelen van imitatie-LegoLego-klonen verschijnen al langer op de Nederlandse markt, maar de afgelopen jaren wist Lego de concurrentie nog juridis…
LEGO-steentjes scheppen bij Bart Smit (BLOX)LEGO-steentjes scheppen bij Bart Smit (BLOX)In augustus 2015 introduceert Bart Smit iets nieuws in zijn winkels: steentjes scheppen. Iedereen kan voor een vast bedr…
Sluban LEGO speelgoed: bouwstenen, thema's jongens/meisjesSluban LEGO speelgoed: bouwstenen, thema's jongens/meisjesSluban review! Sluban LEGO speelgoed, niet alleen leger spullen voor jongens, maar ook thema's voor meisjes! LEGO heeft…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: © Foto gemaakt door Feirefiz
  • http://www.diablock.co.jp/kawada/en/nanoblock/
  • http://www.itsapresent.nl/c-1349015/nanoblock/
  • http://www.world-of-toys.com/nanoblock_s/45.htm
  • http://nanoblockfan.com/
  • Afbeelding bron 1: © Feirefiz
  • Afbeelding bron 2: © Foto gemaakt door Feirefiz

Reageer op het artikel "Nanoblock en LEGO: een vergelijking"

Infoteur: Feirefiz
Laatste update: 02-09-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Special: LEGO: Alternatieve merken
Schrijf mee!