InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Verdien geld aan je oude pokemon kaarten

Verdien geld aan je oude pokemon kaarten

Eind jaren negentig was het de grote hype: pokemon. De televisieserie werd grijsgedraaid en kinderen spaarden massaal de kartonnen ruilkaarten die bij deze hype hoorden. Grote kans dus dat als je bent opgegroeid in deze tijd, je nog ergens een stapeltje van deze kaartjes in een stoffige kast hebt liggen. Hoewel de hype minder geworden is, is pokemon nog steeds populair. Wist je dat sommige kaarten ondertussen veel geld waard kunnen zijn? Maar hoe herken je deze dan en welke kaarten zijn veel waard?
De waarde van pokemon kaarten kan erg variëren, dit heeft vooral te maken met de zeldzaamheid van een kaart, hoe zeldzamer hoe waardevoller. Ook de staat waarin de kaart verkeerd doet erg veel voor de waarde. Een kaart in perfecte staat kan veel opleveren, maar een kaart in slechte staat, hoe zeldzaam ook, zal niet veel meer waard zijn. Iets anders waar op gelet moet worden is of een kaart wel echt is. Namaak kaarten hebben geen waarde. Om erachter te komen of een kaart zeldzaam of gewoon namaak is, is de beste optie om de kaart op internet op te zoeken. Kun je de kaart niet op internet vinden dan kun je ervan uitgaan dat deze nep is. Er zijn verschillende kenmerken die een pokemon kaart zeldzaam kunnen maken, deze zullen nu één voor één besproken worden.

1st edition

Kaarten die over het algemeen meer waard zijn, zijn de zogenaamde 1st edition kaarten. 1st edition slaat op de eerste oplage van een set kaarten, de volgende oplages worden unlimited genoemd. Omdat de 1st edition kaarten zeldzamer zijn, zijn deze meer waard dan de unlimited kaarten. De meest waardevolle 1st edition kaarten zijn degene uit de base set, dit is de eerste set pokemon kaarten die zijn uitgekomen, toen de hype net begon. 1st edition kaarten zijn gemaakt tot en met de set Neo Destiny (met uitzondering van base set 2), latere sets bevatten geen 1st edition kaarten meer.
Maar hoe herken je deze kaarten dan? Dat is vrij simpel, op deze kaarten staat een klein rond logo dat 1st edition leest. Dit logo is te vinden links naast het gouden beschrijvingsbalkje onder het plaatje van de pokemon. Een voorbeeld van hoeveel dit logo’tje kan doen voor de waarde van een kaart is de charizard kaart. Een Engelse 1st edition charizard kaart is 75 euro waard, terwijl de unlimited versie maar 12 euro waard is.

Shadowless

Naast de 1st edition kaarten zijn er ook nog de zogenaamde shadowless kaarten in de base set. Deze vormden een soort overgang tussen 1st edition en unlimited kaarten. Ze hebben niet het 1st edition logo, maar zijn te herkennen aan een aantal subtielere verschillen. In vergelijking met de unlimited kaarten hebben de shadowless kaarten dunner gedrukte tekst, geen schaduw rond de rand van het plaatje van de pokemon en bij de copyright informatie hebben de shadowless kaarten het jaartal 99 extra. Deze kaarten zijn bijna net zo zeldzaam als de 1st edition kaarten en daarom ook meer waard dan de unlimited kaarten.

Promotie kaarten

Bepaalde pokemon kaarten waren niet te koop, maar alleen te verkrijgen bij speciale promotie evenementen of bij wedstrijden. Dit zijn vaak zeldzamere kaarten en dus ook waardevol. Ook hier geld natuurlijk weer hoe zeldzamer hoe waardevoller.

Foutjes

Andere kaarten die veel waard kunnen zijn, zijn kaarten met drukfoutjes. Deze kaarten zijn veel waard omdat er vaak maar weinig van zijn. Deze foutjes kunnen variëren van heel groot tot bijna niet merkbaar, maar ze kunnen de waarde van een kaart flink verhogen. De lijst met foutjes is eindeloos, maar waar je aan moet denken zijn logo’s die vergeten of verkeerd om gedrukt zijn, foutjes in tekst of nummers en kaarten die holografisch horen te zijn maar dit niet zijn. Een lijst met fouten van specifieke kaarten is te vinden op de website van bulbapedia.

Meest waardevolle pokemon kaart

De meest waardevolle pokemon kaart is de zogenaamde illustrator card. Dit is een Japanse kaart met een plaatje van een pikachu met een verfkwast. Van deze kaart zijn er maar zes gemaakt, wat deze een van de meest zeldzaamste kaarten maakt. Deze kaart werd niet verkocht, maar was te winnen in een wedstrijd waarbij pokemon kaarten ontworpen moesten worden. In het verleden is deze kaart verkocht voor twintig duizend euro, een waar goudmijntje dus!

Heb je dus nog pokemon kaarten liggen, in goede staat en met een van bovenstaande kenmerken, dat kun je er wellicht nog een leuk centje mee verdienen! De waarde van individuele kaarten kan op internet worden gevonden, via sites zoals eBay of pokemonparadijs.
© 2013 - 2017 Darkeyes, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf Pokémon kaarten makenKinderen kunnen ook hun eigen pokémon kaarten maken. Naast het geld dat aan pokémon kaarten wordt uitgegeven, nu besteed…
Wat is Pokémon GO en is het spelen van het spel wel veilig?Wat is Pokémon GO en is het spelen van het spel wel veilig?Pokémon GO is de rage van de zomer van 2016. Het is een interactieve game, waarbij met behulp van je smartphone Pokémons…
Geld verdienen met pokémonkaartenGeld verdienen met pokémonkaartenIedereen kent het wel: Pokémon. Veel mensen hebben vroeger de tekenfilmserie gekeken of kijken deze nog steeds. Daarnaas…
Pokémon Black en WhitePokémon Black en WhitePokémon Black en White zijn de twee nieuwste Pokémon games voor de Nintendo DS. De spellen zit vol met nieuwe features d…
Pokémon Go: tips om meer verschillende Pokémon te vindenPokémon Go: tips om meer verschillende Pokémon te vindenIn de app Pokémon Go is het de bedoeling om zo veel mogelijk Pokémon te verzamelen. Als je een Pokémon vindt die je nog…
Bronnen en referenties
  • http://bulbapedia.bulbagarden.net/
  • http://www.youtube.com/watch?v=srJW43aIsHk
  • http://www.ebay.com/gds/Pokemon-Card-Errors-and-Misprints-/10000000143920845/g.html
  • http://www.pokemon-paradijs.com/

Reageer op het artikel "Verdien geld aan je oude pokemon kaarten"

Reacties

Lisa, 08-10-2016 10:28 #5
Hallo, ik heb een oude Pikachu kaart 1e editie. Waar kan ik hem het best verkopen? Ook heb ik een oude Charmander, Squirtle en Bulbasaur.

Celebi, 17-01-2016 18:48 #4
Hallo,
Ik heb laats Pokemon kaarten op de markt gekocht en er zat een: Shining Celebi tussen en een Dark Dragonair en een Light Slowbro
Ik zou ze graag willen verkopen zodat ik iets anders leuks kan kopen. Wil iemand A.U.B kunnen zeggen hoeveel deze kaarten zouden kosten

Grts. Celebi

Staryu, 06-12-2015 21:06 #3
Hallo,
Ik keek eens in mijn pokemon kaarten en nu vind ik een pokemon kaart met Nederlandse tekst (een Staryu, copyright 1995, 96, 98) qua uiterlijk enzo leek hij niet nep (heb kenmerken opgezocht maar voldeed er niet aan en hij zag er precies zo uit als de Engelse alleen met Nederlandse tekst). Nu is mijn vraag: Zou deze echt kunnen zijn, en zo ja is hij wat waard?

Mvg
Iemand met een Staryu

Rodenburg, 16-07-2015 12:28 #2
Mijn vraag is waar kan ik de Pokemon kaarten verkopen? Heb diverse first editions onbeschadigd in originele Pokemon map.

Jan de Deugd, 26-03-2015 05:52 #1
Hallo,
ik heb best wel veel Pokémon kaarten maar weet niet de waarde van de kaarten deze lagen op zolder, hoe of wat kan ik doen of waar vind ik de waarde van deze pokémon kaarten?
MVG.Jan Reactie infoteur, 08-04-2015
Hallo Jan,
Aan de hand van dit artikel kunt je nagaan of je kaarten nog (veel) waarde hebben. De precieze waarde van goed bewaarde kaarten kun je terugvinden op verschillende websites, zoals pokemonparadijs bijvoorbeeld.

Infoteur: Darkeyes
Gepubliceerd: 22-10-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Reacties: 5
Schrijf mee!