InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Zelf prachtige kaarsen maken

Zelf prachtige kaarsen maken

Zelf prachtige kaarsen maken Kaarsen maken het gezellig in huis. Je kunt je kaarsen in allerlei soorten en maten kopen in diverse winkels. Maar het is natuurlijk nog veel leuker om zelf je eigen kaarsen te maken. Zelf kaarsen maken is niet alleen leuk, het is ook helemaal niet moeilijk. Het is bovendien een mooie manier om al die restjes van oude kaarsen nuttig te gebruiken. Met eenvoudige middelen kun je vaak al tot heel leuke resultaten komen.

Sfeervol kaarslicht

Sfeer en gezelligheid, daar zijn we dol op. Steeds zijn we op zoek naar manieren om het nog sfeervoller en leuker in huis te maken. Het kan al leuk zijn in huis wat kaarsen decoratief neer te zetten. En kaarsen zijn er in allerlei soorten, vormen en maten. Natuurlijk is het nog veel leuker om die kaarsen ook te branden. Het elektrisch licht wat dempen, kaarsen aan. Het kaarslicht geeft toch altijd wat extra sfeer en gezelligheid. Daarnaast kan het bijna meditatief werken als je naar het vlammetje van de kaars blijft kijken. Gezellig, sfeervol, meditatief, dat is allemaal al heel wat. Kan het misschien nóg leuker? Jazeker, dat kan. Je kunt de kaarsen ook nog zelf gaan maken!

Kaarsen maken moeilijk?

Of het moeilijk is om kaarsen zelf te maken? Als je je een beetje voorbereid is het helemaal niet zo ingewikkeld. Waarschijnlijk is het 't moeilijkst om de goede materialen bij elkaar te leggen. En aangezien je waarschijnlijk al van alles in huis hebt zal ook dát wel meevallen. Kortom, niets staat je in de weg om het eens te gaan proberen.

Bestanddelen van een kaars

Kaarsen bestaan ofwel uit bijenwas, ofwel uit paraffine en stearine. Je laat een kaars branden door het lontje aan te steken, die moet er dan dus ook in zitten. Het klinkt allemaal nogal simpel en dat is het in de basis dan ook.

Benodigdheden

  • Bijenwas, of paraffine en stearine. Je kunt ook heel goed restjes van oude kaarsen gebruiken. Als je een aantal oude kaarsen hebt verzameld, dan kun je door kleuren te combineren ook leuke effecten creëren.
  • Lont (ook wel 'pit' of 'wiek' genoemd)
  • Grote pan, met water
  • Bak om de was of paraffine en stearine in te smelten
  • Fornuis, kookplaat o.i.d.
  • Doekje waarmee je het hete keukengerei kunt aanpakken
  • Vorm (kaarsenvorm, blikje, yoghurtbakje, jampotje. etc.)

Dompelkaarsen of vormkaarsen

Je hebt grofweg twee manieren om zelf kaarsen te maken:
  • Dompelen
  • Smelten en een vorm gebruiken

Dompelen

Een hoge pan of bak wordt gevuld met gesmolten was. Hierin houd je steeds even de lont, waardoor er was aan blijft zitten. Haal de lont eruit, laat even koelen. Houd de lont opnieuw in de pan. Doe het kort, zodat de was aan de lont er niet afsmelt. Haal 'm er weer uit. Herhaal dit tot je kaars dik genoeg is. Je kunt daarna je kaars nog eens onderdompelen in een bak met gekleurde was, zodat je kaars een mooi kleurtje krijgt. Laat afkoelen en je kaars is klaar.

Kaarsen in allerlei vormen, gemaakt met verschillende kaars-mallenKaarsen in allerlei vormen, gemaakt met verschillende kaars-mallen
Smelten en een vorm gebruiken
Dompelen is een prima manier om kaarsen te maken die één à twee centimeter dik mogen zijn. Wil je dikkere kaarsen maken, dan is dompelen wel een omslachtig en langdurig karweitje. Je kunt beter een vorm of mal gebruiken. Voordeel van een vorm is, dat je ook andere modellen kaarsen kunt maken dan 'lang en dun'. In de handel zijn mallen te krijgen die o.a. kubusvormige, balkvormige, kegelvormige, piramidevormige en bolvormige kaarsen opleveren. Er zijn nog veel meer mogelijkheden.

Een vorm gebruiken

We gaan stap voor stap een kaars maken met behulp van een vorm, ook wel mal genoemd. De stappen staan hieronder op volgorde, maar zoals je zult zien, je kunt hier en daar wat schuiven in de volgorde.
StapBeschrijving
De malKies de mal of vorm die je wilt gaan gebruiken. Als je deze heel dunnetjes met olijfolie invet, zul je straks de kaars er iets gemakkelijker uit kunnen halen.
LontKies de lont (pit, wiek). Een dikke kaars heeft een dikkere lont nodig dan een dunnere.
Lont in de malAls je een kaarsmal gebruikt, dan kun je de lont er door heen halen. Laat de lont aan de 'bovenkant' van de kaarsmal enkele centimeters uitsteken. Let op: kaarsen worden in zo'n mal op z'n kop volgegoten, dus die bovenkant zit eventjes onderin! Stop de bovenkant dicht, dat kun je met wat kneedgum doen bijvoorbeeld. Als je dit niet doet, dan zal bij het gieten van de kaars het kaarsvet hier er weer uitlopen. Dat schiet niet zo op, dus.
Lont in een vormAls je een potje, blikje, doosje of iets dergelijks gebruikt, dan zal er geen gaatje inzitten om de lont door te steken. Deze gebruik je dus andersom: onderkant onder, de open kant waarje het kaarsvet in kunt gieten zit, logisch, aan de bovenkant. Plak de lont aan op de bodem van je vorm vast.
Lont vastzettenAan de gietkant ligt je lont nog los. Je kunt 'm tijdens het gieten vasthouden, maar dat is niet echt handig. Beter is de lont vast te binden aan een staafje, dat je over de mal legt. Zo kun je de lont mooi in het midden laten uitkomen. Het mooist is het als je een speciale naald gebruikt, die je door de lont heen kunt steken.
Het echte werkZo, alles staat klaar, de beurt is aan het kaarsvet.
Voor het je kaarsvet kunt gieten, zul je het eerst moeten smelten.
MateriaalIn de handel kun je paraffinekorrels kopen. Deze kun je het beste mengen met ongeveer 10% stearine, dat je ook in korreltjes kunt kopen. Restjes van oude kaarsen kun je ook heel goed gebruiken. Het is beter als je bij je restjes toch altijd zo'n 10% nieuw materiaal gebruikt.
Houd het schoonVoor je met het smelten begint, zorg dat je schoon werkt. Spetters kaarsvet wil je niet op je kleren krijgen. Ook aanrecht en keukenvloer zijn er niet blij mee. Dek eventueel wat af.
SmeltenSmelt het kaarsvet. Er zijn speciale smeltpannen in de handel die bedoeld zijn om kaarsvet in te smelten. Heb je die niet, dan kun je met eigen pannetjes aan de slag. Je kunt het beste oude pannen gebruiken, die je daarna niet meer voor de aardappels nodig hebt. Zet liever geen pan met kaarsvet rechtstreeks op het fornuis. Door de hoge temperatuur van de pan zou het kaarsvet in brand kunnen vliegen. Smelt het kaarsvet daarom in een kleinere pan, die in een met water gevulde grotere pan staat. Gebruik liever ook geen kunststof, dat zou bij hogere temperaturen kunnen vervormen, of zelfs smelten!
GietenGiet het gesmolten kaarsvet voorzichtig in je mal. Je hoeft het niet in één keer te doen, je kunt eventueel ook laagjes met verschillende kleuren maken.
BijvullenAls het vet stolt, dan ontstaat er een soort kuil. Prik voorzichtig wat gaatjes rond de lont, en vul het gat op.
AfkoelenLaat je werk goed afkoelen. Zolang de kaars te warm is zul je 'm niet goed uit de mal kunnen krijgen. Een afgekoelde kaars kun je voorzichtig uit de vorm kloppen of trekken.
KleurAls je liever gekleurde kaarsen maakt, dan kun je gebruik maken van gekleurde kaarsrestjes. Even een navraagronde doen bij familie en vrienden levert waarschijnlijk al snel een aardige voorraad op, waarmee je vooruit kunt. Heb je andere, of fellere kleuren nodig, dat kan ook. Je kunt speciale kleurstaafjes kopen. Een klein stukje hiervan toevoegen aan je gesmolten kaarsvet levert vaak al felgekleurde kaarsen op.
GeurJe kunt je kaarsen extra aantrekkelijk maken, door er een geurtje aan toe te voeren. Je kunt beter niet met je eigen geurtjes aan de gang, maar gebruik maken van speciale kaars-geuren. In de winkel waar je ook je overige kaarsmaak-benodigdheden vandaan haalt, kun je verschillende geuren aanschaffen.
Extra mogelijkhedenMet speciale wasstiften kun je teksten, tekeningen of figuren op je kaars aanbrengen. Met wasfiguurtjes, die je uit wasvelletjes kunt snijden, kun je je kaars helemaal naar eigen smaak afmaken. Daarnaast zijn er nog heel wat mogelijkheden, waarmee je zelf kunt experimenteren. Kleine steentjes of knikkers die je in je kaars hebt verwerkt kunnen leuke effecten geven. Houd er bij het branden van je kaarsen wel rekening mee dat deze materialen veilig terechtkomen.

Gezellig

Zoals je hebt gezien, het is niet moeilijk zelf kaarsen te maken. Let bij het branden natuurlijk altijd op veiligheid, het is altijd goed iets onder je kaars te hebben liggen dat eventueel kaarsvet kan opvangen. Geniet van je zelfgemaakte kaarsen!

Cadeau

Als je het kaarsenmaken een beetje onder de knie hebt gekregen, zul je steeds mooiere en betere kaarsen kunnen maken. Je kunt de zelfgemaakte kaars ook heel goed als cadeautje gebruiken. Wie wil dat nu niet, zo'n persoonlijk cadeau?
© 2012 - 2017 Hansvg, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het ambacht van hand gegoten kaarsen makenDe kaars geeft licht af, en was voordat de gloeilamp uitgevonden werd, de belangrijkste lichtbron. Toch is de kaars niet…
Kaarsen maken zelf is een leuke bezigheidKaarsen maken zelf is een leuke bezigheidZelf kaarsen maken is een leuke bezigheid want een kaars is een lichtbron die sfeer geeft. Als je een persoonlijke accen…
Geschiedenis, kaars als warmtebron, lichtbron en decoratieEen kaars is meestal een cilindrische staaf van een vetachtige stof zoals paraffine, stearine of bijenwas. Maar naast de…
Alles over de kaarsAlles over de kaarsDe kaars is een van de oudste lichtbronnen. Behalve meer zicht, kan het ook romantisch zijn of kleed je er een huiskamer…
Kaarsen sfeermakersKaarsen sfeermakersWaren kaarsen in het verleden meer sfeermakers in de donkere en koude wintermaanden, inmiddels weten we wel beter. Kaars…

Reageer op het artikel "Zelf prachtige kaarsen maken"

Reacties

Wilja Hekman, 05-02-2016 11:45 #5
Hoi Siepie,

Ik maak zelf ook kaarsen in een glazen potje, zoals olvarit. Wij slaan de potjes altijd kapot na gebruik. Potjes genoeg hier in dit huishouden… ;) En mijn man vindt het stiekem het meest leuke klusje van het kaarsen maken ;) Potjes voorzichtig in een handdoek wikkelen en met een hamer erop slaan.

Siepie, 09-11-2015 12:52 #4
Goedendag,

Kan ik ook kaarsen in lege olvarit potjes maken? Reactie infoteur, 09-11-2015
Je kunt ook potjes gebruiken voor het maken van kaarsen. Omdat glas heet kan worden als je kaarsen brandt is er altijd het risico dat het glas springt. Laat dit soort kaarsen dus nooit te lang achter elkaar aan, en kijk goed waar je ze plaatst, zodat glas, kaarsvet en vuur bij eventuele problemen geen ongelukken kunnen maken. Afgezien daarvan kunnen kaarsen in potjes voor leuke effecten zorgen, bijvoorbeeld als je de potjes met glasverf beschildert…

Lau, 14-01-2015 12:47 #3
Hoe krijg ik kaarsen gegoten van bijenwas, gemakkelijk uit de vorm? Reactie infoteur, 14-01-2015
Breng een dun laagje olie (bv. olijfolie) aan de binnenkant van de vorm aan. Dat maakt het uit de vorm halen gemakkelijker.

Pierre, 06-11-2013 13:11 #2
Ik giet kaarsen in glazen potjes met een diameter van 8cm en een 10 hoog, ik gebruik daarvoor oude kaarsen die ik eerst per kleur in blokjes heb gegoten en een deel nieuwe paraffine korrels. Mijn vraag is nu; hoeveel paraffine korrels moet ik gebruiken t.o.v. de bijgevoegde oude kaars? en welke wiek gebruik er best bij voor een volledig uitbranding te hebben. En ook weinig of geen rook bij het branden. Wie weet raad en kan mij raad geven, met dank Pierre (welke paraffine gebruik ik best, 52° 56°… en waar vind ik de goedkoopste paraffine met goede kwaliteit?) Reactie infoteur, 06-11-2013
Ik zou ongeveer 20 % nieuwe paraffine t.o.v. oude kaars gebruiken. De wiek is wat lastiger, je hebt verschillende diktes, breedtes en dichtheden. Ik denk dat ik zelf een platte wiek met een diameter van maximaal 2 mm zou gebruiken. De paraffine is lastiger, webshops komen en gaan. De firma Opitec levert in ieder geval.

Jeannine, 16-12-2012 11:29 #1
Graag had een adres waar ik lontjes kan kopen en ook ander materiaal voor zelf kaarsen te maken. Ik woon in Hamme O/VL. De winkel waar van vroeger die is gestopt en ben nu op zoek waar ik in de buurt terecht kan.

Groetjes Jeannine Reactie infoteur, 17-12-2012
Dag Jeannine,
Je kunt voor materialen terecht op diverse plekken. Als er geen winkel in de buurt is, biedt het internet mogelijkheden. Kijk eens op http://kaarsen.startkabel.nl en http://kaarsen.beginthier.nl/
Wellicht vind je hier links naar webshops, of misschien zelfs naar winkels.

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 05-12-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 5
Schrijf mee!