InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Zelf een animatie maken

Zelf een animatie maken

Zelf een animatie maken Een leuke bezigheid als uitbreiding op het maken van tekeningen of schilderijen is het zelf maken van een animatie. Dit lijkt misschien erg moeilijk, maar is eenvoudiger dan u denkt. Bovendien leert het u veel over de beweging van allerlei voorwerpen, mensen en dieren. Het is een heel nieuw gebied waarin u uw creativiteit kwijt kunt!

Inhoud


Voordat we tot de animatie zijn gekomen die er heden ten dage is, zijn er verscheidene voorlopers geweest die een korte animatie lieten zien. Ze zijn allen gebaseerd op het snel achter elkaar laten zien van afbeeldingen die steeds iets veranderen.

Deze voorlopers zijn eenvoudig door uzelf na te maken. Het is daarnaast ook erg leuk om een animatie te maken met kinderen op school, op een hobbyclub, workshop of creatieve middag. Laat de kinderen of deelnemers experimenteren met de animatievormen en zo zelf ontdekken hoe het werkt.

Wonderschijf of Thaumatroop

Met een wonderschijf kunt u uw ogen een beetje voor de gek houden. Vroeger toen er nog geen film was, was dit erg gewild
Bron: Gratis kleurplaat en BuboBron: Gratis kleurplaat en Bubo
speelgoed. U zult zien dat vooral kinderen hier erg veel plezier van kunnen hebben.

Benodigdheden

  • stevig papier
  • twee touwtjes of een satéprikker
  • lijm
  • potloden, stiften of plaatjes van de computer

Werkwijze

  1. Knip twee rondjes uit het papier en kies een kleine tekening. U kunt ook een afbeelding zoeken op uw computer. Het idee is dat de afbeeldingen elkaar aanvullen. Hiervoor zijn ideeën te over: een mannetje op een skateboard, een vogel in een kooi, een ruiter op een paard enzovoorts.
  2. U tekent op de ene zijde bijvoorbeeld het mannetje en aan de andere zijde het skateboard. Teken dit heel precies. De tekeningen moet op de goede hoogte zijn zodat het straks net lijkt of het mannetje echt op het skateboard staat. U kunt dit controleren door het papier op er elkaar te leggen en tegen het licht te houden. Zo ziet u de tekening er door heen en kunt u precies zien of het op goede hoogte is. Een andere optie is om nog even te wachten met het uitknippen van één rondje. U houdt het papier en het rondje tegen het licht en kunt zo exact zien waar het tweede rondje moet komen. Trek de tekening als deze af is over met stoft zodat het duidelijk is.
  3. Kleur de tekening in om een extra mooi effect te krijgen.
  4. Wanneer dit af is, plakt u deze rondjes op elkaar met de satéprikker ertussen. U kunt ook met een perforator twee gaatjes maken aan beide zijden van het rondje en hier de twee touwtjes aan maken.
  5. Uw wonderschijf is nu klaar. Laat de schijf heel snel rondjes draaien door de satéprikker te draaien met duim en wijsvinger. U ziet nu het mannetje op het skateboard staan.

Flipboekje of Folioscoop

Dit is een iets langere animatie dan de voorgaande. Het vereist meer nauwkeurigheid wat betreft het tekenen en is daarom meer geschikt om te doen met oudere kinderen of jongeren. Ook voor volwassen is het leuk om zo te oefenen in het tekenen van goede animaties. U kunt het zo moeilijk of makkelijk maken als u zelf wil!

Benodigdheden

  • 3 A4 bladen van stevig papier
  • Potloden of stiften
  • Paperclip of wasknijper
  • Nietmachine
  • Schaar of mesje met liniaal

Werkwijze

  1. Teken op elk blaadje 8 rechthoeken van exact dezelfde grootte. U kunt dit ook op de computer maken en uitprinten op de blaadjes.
  2. Kies een onderwerp om te tekenen. Houdt het in het begin zo eenvoudig mogelijk om te leren bepalen waar u de tekening moet plaatsen en hoeveel elke tekening moet veranderen om een vloeiende animatie te krijgen. Eenvoudige ideeën zijn: Een rollende bal, een stuiterende bal, zonsopkomst, een groeiende boom of een lopend mannetje. Iets moeilijker is een vliegende vogel of een mannetje die een bal gooit.
  3. Teken het onderwerp in de rechthoekjes. Teken elk plaatje steeds net iets anders. Bestudeer de beweging van uw onderwerp voordat u het gaat tekenen. De bal komt steeds net ietsje verder in de rechthoek. Een vliegende vogel heeft steeds zijn vleugel net is hoger of juist lager. Houdt er bij een mannetje die een bal gooit rekening mee dat de beweging wordt voorbereid. Eerst doet hij zijn arm naar achteren en misschien een been iets omhoog. De verandering per vakje hoeft maar erg klein te zijn en moet goed aansluiten. Zo krijgt u straks een vloeiend beeld. Wanneer u handiger wordt in het maken van de tekeningen kunt u een achtergrondje toevoegen en de onderwerpen ingewikkelder maken.
  4. Knip de rechthoeken netjes uit of snij ze uit met een mesje langs een liniaal.
  5. Maak de rechthokjes netjes aan elkaar met de wasknijper of paperclip. U kunt nu controleren of de animatie klopt door de bladzijden van het boekje met de duim snel langs te laten bladeren (of flippen; vandaar de naam flipboekje). Als iets niet klopt kunt u dat nu nog makkelijk bijwerken
  6. Wanneer alles klopt, niet u de bladzijden aan elkaar. Dit moet heel precies gebeuren zodat de animatie mooi vloeiend wordt. Uw flipboekjes is nu klaar! Wanneer u het boekje snel doorbladert, ziet u uw animatie.

Phenakistiscoop

De animatie van de Phenakistiscoop werkt op vergelijkbare wijze als het flipboekje.

Benodigdheden

  • Stevig papier
  • Potloden en stiften
  • Schaar
  • Een stokje
  • Een speld of klein spijkertje

Werkwijze

  1. Maak een cirkel met een doorsnee van 20 centimeter.
  2. In de rand van de cirkel moeten 10 sleuven komen op gelijke afstand (zie afbeelding). Teken deze.
  3. Bedenk een eenvoudige tekening voor de animatie (zie flipboekje). Er is wat minder ruimte om te tekenen dan bij een flipboekje. Neem een tekening die u klein genoeg kunt maken of ontwerp iets op de computer. Omdat het een schijf betreft, is het ook leuk om een patroon te kiezen in het midden dat meebeweegt. Doet dit als u meer ervaring hebt.
  4. Teken op elk vlak de tekening net een klein beetje anders. Hiervoor geldt hetzelfde als bij het flipboekje. Zorg dat de tekening donker genoeg is om een duidelijk effect te krijgen.
  5. Knip de cirkel uit en knip de gleuven erin.
  6. Maak de cirkel met de speld of het spijkertje vast en uw Phenakistiscoop is klaar.
  7. Ga voor de spiegel staan met de afbeeldingen richting spiegel. Draai de schijf rond en kijk door de gleuven naar de spiegel. Nu ziet u uw eigen animatie!

Zoötroop

De Zoötroop is een variant op de Phenakistiscoop.

Benodigdheden

  • 3 stevige A4 blaadjes
  • Potloden en stiften
  • Schaar
  • Lijm
  • Een stokje
  • Een punaise of klein spijkertje

Bron: BuboBron: Bubo
Werkwijze: De basis
  1. Maak een cirkel met een doorsnee van 20 centimeter en knip deze uit.
  2. Neem nu een andere blaadje en teken daar 2 stroken op met 6 sleuven per strook. Maak aan het uiteinde van de stroken een plakstrook en aan de onderzijde.
  3. Knip dit uit en plak de twee stroken aan elkaar. Neem de uitgeknipte cirkel en plak deze aan de plakstrookjes onderaan de stroken. Er ontstaat een soort bakje met sleuven aan de zijkant.
  4. Maak het stokje aan het bakje vast met de punaise of spijker.

Werkwijze: De animatie

  1. Maak nogmaals twee stroken met alleen een plakstrook aan het uiteinde.
  2. Bedenk een eenvoudige tekening voor de animatie (zie flipboekje). Er is wat minder ruimte om te tekenen dan bij een flipboekje. Neem een tekening die u klein genoeg kunt maken of ontwerp iets op de computer.
  3. Teken op elk vlak de tekening net een klein beetje anders. Hiervoor geldt hetzelfde als bij het flipboekje.
  4. Knip de stroken uit en knip de gleuven erin. Lijm de stroken aan elkaar bij de plakstrook en zorg dat de afbeeldingen aan de binnenzijde van de cirkel komen.

Gebruik

Zet de strook met de afbeeldingen in het bakje met de gleuven gelijk met die van het bakje. Draai het bakje rond op het stokje en kijk door de gleuven. U ziet nu uw animatie. U kunt het bakje ook zonder stokje gebruiken op een oude platenspeler. Ze deze aan en kijk door de gleuven en geniet zonder enige moeite van uw animatie!

Wanneer u meer ervaring krijgt met het maken en tekenen van animaties, is het handig om de principes van animatie nader te bekijken om kwalitatief goede animatie te krijgen.

Lees verder

© 2012 - 2017 Bubo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Instrumenten voor de belevenissen regisseur - AnimatieDoel van belevingsconcepten is bezielen, opmonteren, in de stemming brengen, activeren, inspireren, initiëren, boeien en…
De leukste vakantiebanen in het buitenlandDe leukste vakantiebanen in het buitenlandVeel scholieren en studenten gaan in de zomervakantie op zoek naar een bijbaan om hun vakantie te kunnen bekostigen. Maa…
Leuke en bijzondere workshops in NederlandLeuke en bijzondere workshops in NederlandServies beschilderen, digeridoo spelen, wijn maken of graffiti spuiten; dit zijn slechts een aantal voorbeelden van ding…
Maken van een animatieMaken van een animatieAnimatie is iets wat al zeer lang bestaat, maar tegenwoordig begint het echt op te komen. Goede voorbeelden hiervan zijn…
Zelf een computeranimatie makenZelf een computeranimatie makenTegenwoordig zijn er prachtige animatiefilms te vinden die er vaak bijzonder realistisch uitzien. Zon prachtige film is…
Bronnen en referenties
  • www.niaf.nl
  • Afbeelding bron 1: Gratis kleurplaat en Bubo (http://kleurplaten.8a8.co/index.php?codigo=2335)
  • Afbeelding bron 2: Bubo

Reageer op het artikel "Zelf een animatie maken"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Bubo
Laatste update: 21-02-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!