InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Katoen om mee te haken

Katoen om mee te haken

Katoen om mee te haken Waarmee je haakt, heeft invloed op het uiteindelijke resultaat. Met katoen zal het sneller gladder ogen dan met wol of katoen. Er bestaat zoveel katoen dat je bijna niet kunt kiezen. In dit artikel is een kleine selectie te vinden van verschillende merken. Denk aan de Drops die Paris verkoopt of aan Schayenmayer die Catania en Catania Fine verkoopt. Door Lammy yarns wordt rio verkocht. Het garen is geprijsd tussen de 1,95 en 2,50 euro. Dit geldt voor 50 gram. Haken kun je met heel veel materialen doen. Je kunt kiezen voor de traditionele wol of katoen. Je kunt ook kiezen om aan de gang te gaan met Zpagetti. Zpagetti is restmateriaal uit de textielindustrie. Dit wordt tot draden verwerkt. Vervolgens worden er bijvoorbeeld kussenhoezen of tassen van gehaakt.

Katoen, wol of acryl?

Waarmee je gaat haken, bepaald het eindresultaat. Een deken van katoen zal anders aanvoelen dan een deken van acryl. Welk materiaal je kiest, hangt van een paar dingen af. Waarvoor je het gaat gebruiken is een van die dingen? Als je een babydekentje haakt, kun je beter voor katoen gaan. Katoen brandt veel minder traag.

Acryl daarentegen is vaak zachter en minder stug. Ook is het beter voor de portemonnee. Acryl wordt veel gebruikt voor amigurumi, maar ook katoen wordt daar voor gebruikt. Voor dekens wordt vaak gebruikgemaakt van acryl, behalve dan het babydekentje. Voor echte wol kun je ook nog kiezen. Echte wol is vaak prijziger, maar je hebt wel een natuurproduct. Helemaal wanneer je kiest voor ongeverfde wol. Wol kan echter wel kriebelen en niet iedereen kan ertegen. In dit artikel staan een aantal merken die katoen aanbieden. Met katoen blijft het product langer goed en het wordt mooier. Alle katoen is 100% katoen.

De soorten katoen

Er zijn heel veel soorten katoen. Het kan lastig zijn om te kiezen. Als je een deken maakt, kun je beter Drops Paris gebruiken. Wanneer je een knuffel haakt, is Catania mooier.

Cotton 8

Modinnetje

Cotton 8 is niet de meest bekende katoensoort. Het wordt ook wat plekken verkocht, maar er zijn niet heel veel plekken die het verkopen. Modinnetje is de merknaam. Het is geen glanskatoen, waardoor bijvoorbeeld amigurumi's vaak wat doffer ogen. Het is een kwestie van smaak. Cotton 8 kost rond de 1.95 euro bij verschillende winkels. Op een bol zit 50 gram en voor de bol kun je het beste haaknaald 3 of 3.5 mm gebruiken. De lengte van de totale bol is 150 meter. De prijzen kunnen ook verschillen van 1.95 tot 2.50 euro. 1 van de winkels die Cotton 8 verkoopt is Rozemarijn in Zeist.

Catania

Catania wordt door veel haakliefhebsters met veel liefde verhaakt in beestjes, vestjes voor de baby en andere gebruiksartikelen zoals kussenhoezen. Catania blijft mooi. De prijzen wisselen bij de verschillende verkooppunten tussen de 2.05 euro en de 2.50 euro. Op elke bol zit 50 meter met een looplengte van 125 meter. Catania is geschikt voor haaknaald 2.5 tot en met 3.5 mm. Er zijn veel verkooppunten in Nederland die het verkopen. Een van die winkels is Modilaine in Utrecht. Daarnaast is er nog een variant voor het fijnere werk: Catania Fine. Dit is vooral geschikt voor kleine dingen zoals bloemen of sleutelhangers. Beide varianten zijn van de Firma Coats GmbH uit Duitsland. Catania valt onder het label Schayenmayer SMC

Rio Cotton

Rio Cotton is ook een vrij onbekend katoenmerk. Het is van Lammy Yarns. Het katoen is glanskatoen en eigenlijk lijkt het heel erg op Catania.Het katoen is goedkoper dan Catania: 1,95 euro bij de meeste webwinkels. Op zaterdag is het ook te koop op de markt op Vredenburg in Utrecht. Dan krijg je vijf bollen voor negen euro. Ook op deze bol zit 50 gram en de looplengte is 125 meter. De bollen zijn het best te gebruiken met haaknaald 3 of 3.5.

Paris

Drops is een fabrikant die binnen de haakwereld redelijk bekend is. Op de site garnstudio.com vind je heel veel patronen. Daarnaast hebben ze elk jaar een adventskalender. Achter elke dag zit een nieuw patroontje en dit kan van alles zijn. Paris wordt gehaakt met een haaknaald tussen de 4 en 5 mm. Op een bol zit 50 gram met een looplengte van 75 meter. Het is een katoen die vooral geschikt is voor wat grover haakwerk zoals een tas van granny squares. Paris is te koop bij verkooppunten van Drops zoals webshop echtstudio.nl en in hun fysieke winkel in Alphen a/d Rijn.

Tips om het juiste materiaal te kiezen:

  • Let op welke haaknaald je nodig hebt
  • Kan het materiaal tegen een stootje zoals de droger of de wasmachine?
  • Hoeveel van het materiaal heb je nodig?

Lees verder

© 2011 - 2014 Lizzerd, gepubliceerd in Diversen (Hobby en Overige) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spreien en dekens haken met vierkantjes en granny squaresSpreien en dekens haken met vierkantjes en granny squaresHaken is weer helemaal hip. Met behulp van gehaakte vierkantjes en granny squares worden de mooiste assecoires gemaakt,…
Haken een goedkope hobby met gratis haakpatronenHaken een goedkope hobby met gratis haakpatronenHaken is weer hip en trendy. Door de komst van de leuke Amigurumi haakpatroontjes vanuit Japan is haken weer een leuke h…
Het nieuwe haken: AmigurumiHet nieuwe haken: AmigurumiJe hoort en ziet het tegenwoordig steeds vaker: Amigurumi. Een nieuwe hype die is overgekomen uit Japan. Het haken van l…
Corrigerend ondergoed heren: soorten en merkenCorrigerend ondergoed heren: soorten en merkenWie denkt dat corrigerend ondergoed niets voor heren is heeft het mis. Waarom zouden mannen niet ook hun figuur wat mooi…
Biologische kledingBiologische kleding wordt steeds populairder en dit is niet zonder reden. Er wordt gemiddeld 42 liter water verbruikt om…
Bronnen en referenties
  • www.hobbydoos.nl
  • www.garnstudio.com
  • www.echtstudio.nl

Reageer op het artikel "Katoen om mee te haken"

Reactie

A. van Hirtum, 25-10-2011 17:58 #1
Ik heb met verschillende kleuren catania katoen een sprei gehaakt. Na de eerste keer
wassen zitten er ontzettend veel losse pluizen op het haakwerk, hoe krijg ik deze
er simpel af? Reactie infoteur, 25-10-2011
Je zou een pluizenroller kunnen kopen. Deze helpen vaak goed voor losse pluizen en haren. Althans, bij mij.

Infoteur: Lizzerd
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Haken
Reacties: 1
Schrijf mee!