InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Boerengolf, vermaak voor jong en oud

Boerengolf, vermaak voor jong en oud

In 1999 werd boerengolf voor het eerst gespeeld op een Nederlandse boerderij. Het is dan ook iets typisch Nederlands en staat garant voor een gezellig uitje. U kunt momenteel al bij meer dan 300 locaties terecht om boerengolf te spelen. Het is zeker het proberen waard!

Het ontstaan

Peter Weenink uit Lievelde wou eens naar de professionele golfbaan, dus geen minigolfbaan maar het serieuze werk. Hij kwam bij de golfbaan aan zonder golfvaardigheidsbewijs. Helaas is het op vele golfbanen verboden om te golfen zonder vaardigheidsbewijs en zo ging Peter Weenink teleurgesteld richting huis. Hij bedacht dat het golfen toegankelijker moest worden voor iedereen en hij had daar op zijn boerderij perfect de ruimte voor. De golfballetjes zouden enkel steeds kwijt raken op het grote weiland, wat maakte dat de bal een lederen bal werd met een diameter van 14cm. De holes zijn simpelweg emmers die in de grond zijn geplaatst.

Waarom boerengolf?

  • Het is in de frisse buitenlucht.
  • De rust van het boerenlandschap.
  • De hilariteit van ballen die overal heen vliegen tot banjeren tussen de koeien.
  • De samenwerking.
  • De lichaamsbeweging.
  • Een gezellig dagje uit waar men zeker al snel 1 á 2 uur mee zoet is.

De benodigheden

  • Een boerengolfclub (een houten stok met een houten klompje aan de onderkant).
  • Een bal (diameter 14cm).
  • Een wedstrijdformulier.
  • Laarzen en/of kleding die vies mogen worden.

Het spel

Men maakt teams van maximaal 5 personen. Vanaf de start slaat de eerste van het eerste team de bal zo ver mogelijk richting hole nummer 1. Daarna mag team twee starten elk team heeft zijn eigen bal. Het team waarvan de bal het dichtstbij de hole ligt mag vervolgens verder. De spelers van een team mogen om de beurd de bal slaan, de bal mag eventueel een boerengolfclublengte verplaatst worden maar niet richting de hole. Elke keer dat de bal geslagen is wordt dit bijgehouden. Als de bal in hole nummer 1 is beland is het de bedoeling de bal vanaf daar weer naar hole 2 te krijgen. De bal mag nu 4 meter in de goede richting worden gelegd. Er zijn in het totaal 10 holes verdeeld over 8 hectare of meer, die over het gras gaan soms onder een hek door, langs een sloot of dwars door de koeien en schapen.

De uitslag

Elk team telt alle slagen bij elkaar op, het team met het minste aantal slagen heeft het spel gewonnen. Het is dus echt een teamsport waarbij men elkaar soms moet helpen de bal uit de sloot te halen.

De extra uitdaging

Bij sommige locaties wordt het boerengolfen extra lastig gemaakt voor de kandidaten. Zo zal men de bal over en hek moeten krijgen, door een tunnel moeten slaan en zorgen dat de bal niet in omliggende sloten beland.
Gerelateerde artikelen
Online Mahjong spelenOnline Mahjong spelenZin in een spelletje Mahjong op de computer? Op deze sites kunt u dit spel naar hartenlust uren spelen.

Reageer op het artikel "Boerengolf, vermaak voor jong en oud"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 22-02-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!