InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Hoe maak je een luiertaart?

Hoe maak je een luiertaart?

Hoe maak je een luiertaart? Hoera, er is een baby geboren! Met een luiertaart als kraamcadeau geef je de kersverse ouders echt iets leuks en nuttigs. Een luiertaart zelf maken is niet moeilijk, maar je hebt er even de tijd voor nodig. Met een goede beschrijving maak je het jezelf nog makkelijker. Hoe maak je een luiertaart en met welke materialen kun je een luiertaart leuk aankleden?

Benodigdheden voor het maken van een luiertaart

Er kan een onderscheid worden gemaakt tussen de basisbenodigdheden en de extra benodigdheden.

Basisbenodigdheden

  • Een pak luiers (maat 2 of 3)
  • Stevig wit garen
  • Linten
  • Doorzichtig cellofaanpapier

De kers op de taart

  • Spuugdoekjes
  • Knuffeltje/knuffeldoekje
  • Klein cadeautje (met of zonder naam)
  • Extra versiersels

De basis van de luiertaart

Vorm

Allereerst begin je met de basisvorm. Kies luiers maat 2 of 3, zodat de luiertaart nog even kan blijven staat ter decoratie. Het is zonde als de ouders hem gelijk moeten aanbreken! Rol de luiers op en maak gebruik van een elastiekje aan de uiteinden. Voor een grote luiertaart, maak je drie verdiepingen.

Eén pak luiers is voldoende voor een grote taart. Je kunt elk taartdeel naar eigen inzicht maken. Eventueel kun je ook gebruik maken van een taartvorm om de luiers in de zetten.

Stevigheid

Om de luiertaart makkelijk te kunnen vervoeren en stevig te houden, maak je een onderkant van stevig karton. Dit snij je op de grootte van het onderste taartdeel. Je kunt hierop een lange koker van karton plakken, zodat je de luiers om een paal zet. Als je geen koker hebt ( bijv. twee rollen van de keukenpapier), dan kan het ook zonder.

Als je de grootte hebt bepaald en de luiers staan, dan bind je ze met wit garen aan elkaar vast. Dit is met name de eerste keer even lastig om de luiers bij elkaar te houden. Misschien is er iemand in de buurt die je kan helpen.
Je hebt nu een kale luiertaart, het leuke werk kan beginnen!

De aankleding van de luiertaart

Het leuke van zelf een luiertaart maken is dat je de taart kunt aankleden zoals je dat zelf wilt. Je kunt kiezen voor een luiertaart in traditioneel blauw of roze, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Naast de verschillende kleuren die je kunt gebruiken, kun je ook werken in thema’s:
  • Jip en Janneke
  • Hollands
  • Bloemen
  • “Pip” stijl
  • Ruitjes
  • Dieren
  • Auto’s
  • Jungle
  • Zee
  • Prinsessen
  • Ridders
  • Kerst (leuk bij een kerstkindje)

Kies hier bijpassende aankleding bij en het is een ontzettend leuk cadeau!

Wat heb je nodig voor de aankleding?

Een luiertaart kun je met ontzettend veel leuke dingen aankleden. Er zijn een aantal standaard producten die vaak worden gebruikt.
  • Lint: neem 2cm breed lint. Dit staat mooi in verhouding met de grootte van de luiers. Met drie taartlagen heb je aan 4 meter meer dan genoeg. Hiermee kun je drie taartlagen versieren, een strik om de knuffel op de bovenkant doen en dan heb je nog over om eventueel te gebruiken voor strikjes of iets dergelijks.
  • Knuffel(doekje) of speeltje: bovenop de luiertaart zet je een knuffel, een knuffeldoekje of een speeltje. Om een knuffel of knuffeldoekje kun je nog een lint strikken, dit maakt het geheel wat meer af.
  • Cellofaanpapier: om je creatie in te verpakken. Vergeet niet een leuk lintje aan de bovenkant om het geheel een feestelijke uitstraling te geven.

Om de taart nog wat meer uitstraling te geven kun je er een heleboel dingen aan vast maken. Een aantal mogelijkheden zijn:
  • Spuugdoekjes: deze kun je oprollen, net als de luiers. Vervang een aantal luiers in de buitenste ring door een spuugdoekje en je hebt weer een vrolijke kleur aan je luiertaart toegevoegd.
  • Gehaakte broche: voor een meisje is het leuk om een gehaakte broche aan het lint vast te maken als applicatie. En de broche is weer leuk te gebruiken op, bijvoorbeeld, een jasje!
  • Naam: maak zelf met leuke letters de naam van de baby. Deze kun je met hele kleine wasknijpers aan het lint vastmaken, waardoor de naam van de baby op de taart staat. Een andere optie is om een shirt, slab of iets dergelijks te laten bedrukken met de naam en dit terug te laten komen in de taart.
  • Veren: Steek een paar leuke veren tussen het lint.
  • Fles: Weet je dat de moeder flesvoeding gaat geven? Een leuke fles als vervanging van een luier is dan ook een optie. Weet je het niet zeker, laat de fles dan achterwege.
  • Klein speeltje: een rammelaar, een spenenkoord of een ander klein speeltje passen perfect in de luiertaart.

Kortom, een luiertaart maken is niet moeilijk en juist ontzettend leuk. Naast bovengenoemde opties zijn er natuurlijk nog veel meer ideeën. Laat je creativiteit de vrije loop en verras de ouders met een prachtig zelfgemaakt kraamcadeau.

Lees verder

© 2011 - 2017 Cato, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwangerschapscadeau geven, wat te kiezen?Zwangerschapscadeaus geven aan iemand die in blijde verwachting is wordt erg gewaardeerd. Maar wanneer geef je een zwang…
Zwangerschapscadeau kopenBinnenkort gaat er iemand in je omgeving bevallen. Wat is nu een leuk en origineel zwangerschapscadeau om te geven? Er z…
10 ideeën voor het ultieme kraamcadeau10 ideeën voor het ultieme kraamcadeauHoera, er is weer een baby'tje geboren! Tijd om op kraambezoek te gaan. En bij een kraambezoek hoort natuurlijk een leuk…
Geef eens een ander kraamcadeauAls er een kindje wordt geboren volgt de kraamvisite al snel. Deze staat vaak voor een debacle, wat nemen we mee. Vaak w…
Wegwerpluiers of wasbare luiersWegwerpluiers of wasbare luiersIn de supermarkt of bij de drogist kan je alle soorten luiers of pampers voor je baby in alle geuren en kleuren terugvin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cato

Reageer op het artikel "Hoe maak je een luiertaart?"

Reactie

Luga, 01-04-2015 00:05 #1
Zo leuk die luiertaarten.Nu word ik voor het eerst Oma en wil graag zo n taart zelf maken.maar weet niet hoe.Kan ik hier uitleg over krijgen.
MVG Luga Reactie infoteur, 11-04-2015
In het artikel staat beschreven hoe je de basistaart moet maken. Succes met de taart!

Infoteur: Cato
Laatste update: 28-01-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Creatief
Reacties: 1
Schrijf mee!