Functies van de winkelwagenmunt

Functies van de winkelwagenmunt De winkelwagenmunt is een gebruiksartikel, dat echter ook een functie heeft gekregen als promotiemiddel en verzamelobject. In eerste instantie is de winkelwagenmunt functioneel, je kunt hem namelijk gebruiken in plaats van een normaal muntstuk van 50 cent, om in een winkelwagentje te doen. Dit muntjessysteem heeft de functie van een soort statiegeld, want je krijgt je munt pas weer terug als je de winkelwagen weer terugbrengt en hem aan andere winkelwagens koppelt.

De komst van de winkelwagen

In de vroegere buurtwinkeltjes werd er vooral boodschappen gedaan met een mandje, maar met de komst van de echte supermarkten kwamen de winkelwagentjes in zwang. In het begin kon je deze zo pakken en had je als klant de verantwoordelijkheid om deze weer netjes naar de winkel terug te brengen. In de praktijk bleek echter dat heel wat mensen te weinig fatsoen hadden om de winkelwagen terug te brengen naar de winkel en hem ergens op straat lieten zwerven, met alle gevaar van dien voor bijvoorbeeld het verkeer. Daarnaast bleek de winkelwagen ook een dankbaar object om mee naar huis te nemen, om daar de functie van oud papier bak of zelfs barbecue te gaan vervullen. Je moet je hierbij realiseren dat een winkelwagen minimaal enkele honderden euro’s kost, dus het verlies van winkelwagens is voor supermarkten een enorme kostenpost, die uiteindelijk weer aan alle klanten wordt doorberekend. Er werd dus een oplossing bedacht om klanten te stimuleren de winkelwagen weer keurig terug te brengen.

Invoering statiegeld systeem ofwel muntgeld systeem

Door een systeem van statiegeld op winkelwagens in te voeren, hoopte men dat alle winkelwagens na gebruik weer op de daarvoor bestemde plaats bij de winkel terug werden gezet. In de praktijk bleek het zogenaamde statiegeldsysteem in de meeste gevallen succesvol, want de drempel van een gulden in het verleden en nu 50 eurocent, stimuleert de meeste mensen om de winkelwagen gewoon keurig terug te brengen. Diefstal van winkelwagens wordt hiermee echter niet voorkomen, want daarvoor is de financiële drempel weer te laag. Dit resulteert dan ook in het feit dat bepaalde supermarkten in diefstalgevoelige buurten voor wat betreft winkelwagens, bij de uitgang een statiegeld van 20 euro vragen wanneer je de winkelwagen mee naar buiten wilt nemen. Ook zijn er supermarkten waar je gewoonweg niet met je winkelwagen naar buiten kunt. Na het inpakken van de boodschappen moet je dan met je tassen of dozen naar de auto of fiets lopen.

Introductie van de winkelwagenmunt

Op een gegeven moment kwamen supermarkten op het idee om speciale winkelwagenmunten te gaan ontwerpen. Er werden munten met de afmetingen van de munt van een gulden en daarna 50 eurocent ontwikkeld, die gebruikt konden worden in het bestaande muntensysteem wat bij de winkelwagens werd gebruikt. Omdat het munten systeem van winkelwagens natuurlijk niet ze precies is afgestemd als andere apparatuur die met muntgeld werkt, was dit ook niet zo moeilijk te realiseren. De winkelwagenmunt werd voorzien van het logo van de betreffende supermarkt en zo ontstond er naast een gebruiksartikel ook een relatief goedkoop, maar effectief reclamemiddel. Over het algemeen werden deze winkelwagenmunten door supermarkten gratis of bij aankoop van een bepaald bedrag aan boodschappen uitgegeven. Snel hierna kwamen ook producenten van levensmiddelen en andere artikelen die in de supermarkt verkrijgbaar waren, met een winkelwagenmunt waarop hun logo of een product was afgebeeld.

Winkelwagenmuntjes als promotiemiddel

Dat de winkelwagenmunt als een ideaal reclamemiddel werd gezien, was dus al snel duidelijk. Mensen die in het bezit waren van een winkelwagenmunt, gebruikten deze ook en werden zo iedere keer geconfronteerd met de reclame-uiting. Omdat deze munt ook werd uitgegeven met de boodschap om hem aan de sleutelbos te hangen, had men hem ook altijd bij de hand. Het was ineens niet meer nodig om een muntstuk in de portemonnee te zoeken of te moeten wisselen, en gemak dient natuurlijk de mens. Naast supermarkten en producenten van artikelen die in de supermarkt verkrijgbaar waren, ontdekten ook andere bedrijven dit promotiemiddel. Ook tijdschriften, kranten, autofabrikanten, kledingmerken, verzekeraars en reisorganisaties kwamen met een winkelwagenmunt. Op dat moment ging ook de uitstraling van de munt een belangrijkere rol spelen, want bijna iedereen die er prijs op stelde, was al in het bezit ervan. Om ervoor te zorgen dat iemand zijn winkelwagenmunt verruilde voor een nieuwe, moest deze nieuwe winkelwagenmunt natuurlijk fraaier of specialer zijn.

De winkelwagenmunt als sleutelhanger

Winkelwagenmunten werden over het algemeen voorzien van een gaatje om hem aan een sleutelhanger te kunnen hangen. Vaak werd er wel al een hulpstukje bij geleverd wat aan de sleutelbos kon worden bevestigd, en waar je de munt gemakkelijk vanaf kon halen en weer in kon klikken. Ook waren er uitgevers van winkelwagenmunten die hem direct als sleutelhanger op de markt brachten.

Ultieme combinatie van gebruiksartikel en promotiemiddel

Uiteraard zijn er wel meerdere gebruiksartikelen die tevens promotiemiddel zijn, zoals pennen en plastic boodschappentassen. De winkelwagenmunt mag om meerdere redenen als een ultiem promotiemiddel gezien worden, namelijk vanwege onder meer de redenen dat hij erg duurzaam is, goedkoop is, veel gebruikt wordt en qua uiterlijk redelijk fraai genoemd kan worden. Dit gegeven wordt dan ook door heel wat bedrijven aangegrepen om eigen winkelwagenmuntjes te laten maken, om die vervolgens als reclamemiddel uit te delen.

De winkelwagenmunt ontdekt door de verzamelaar

Het kon natuurlijk niet uitblijven dat de verzamelaar de winkelwagenmuntjes ging ontdekken. Er zijn dan ook vele verzamelaars, en op algemene ruilbeurzen en verzamelbeurzen zie je steeds meer winkelwagenmunten. Ook via het internet vindt er een levendige ruilhandel plaats van winkelwagenmunten, en er zijn meerdere websites waar je winkelwagenmunten kunt kopen voor bedragen van vaak maar een euro.Op de website van winkelwagenmunt kun je meer lezen over onder meer het verzamelen van winkelwagenmunten.
© 2010 - 2024 Annika_schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Waarom zijn winkelwagentjes en mandjes verplicht?In bijna elke supermarkt hangt tegenwoordig wel het bordje: 'Winkelwagentje verplicht'. Toch houdt bijna niemand zich hi…
Verkooptrucs van de supermarktVerkooptrucs van de supermarktSupermarkten zijn meesters in verleiding. Zij weten heel subtiel -haast ongemerkt- hun klanten te verleiden om meer te k…
Welke boodschappen kan een reclame uitdragen?Elke boodschap vereist een andere reclame. Aangezien er veel verschillende doeleinden zijn van reclames, zijn er namen g…

Beter schaken: partijen analyseren met een schaakprogrammaBeter schaken: partijen analyseren met een schaakprogrammaEen van de beste methodes om beter te leren schaken is het analyseren van partijen. Dit kunnen je eigen partijen zijn of…
De mooiste prentenboeken voor baby's en kleine kinderen'Rupsje Nooitgenoeg', 'Kikker is Verliefd' en 'Gonnie en haar vriendjes'. Zomaar een aantal titels van boeken die geschi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
Annika_schrijft (211 artikelen)
Laatste update: 16-12-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.