InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Catawiki – online veilinghuis voor verzamelobjecten

Catawiki – online veilinghuis voor verzamelobjecten

Catawiki – online veilinghuis voor verzamelobjecten Catawiki is een online veilinghuis waar verzamelobjecten worden geveild. De website houdt het midden tussen Marktplaats, waar je alles kunt kopen en verkopen wat je maar wilt, en veilinghuis Sotheby's die veilingen op locatie houdt met publiek en veilingmeester ter plaatse. Via de website van Catawiki kun je online bieden op de ingebrachte spullen met verzamelwaarde en je eigen verzamelobjecten online laten veilen.

Catawiki - vliegende start

Het begon allemaal in 2008 als een website waar verzamelaars hun verzameling op konden bijhouden. Bezoekers konden daar passende items online aan toevoegen. Oprichters en eigenaren zijn René Schoenmakers en Marco Jansen en het begon allemaal in Assen. Ze maakten van de begrippen ‘catalogus’ en ‘wiki’ de naam Catawiki.

Een wiki is een computerprogramma of applicatie. Wiki of wiki wiki is een verzameling hypertextdocumenten, die door meerdere geregistreerde redacteuren kan worden aangepast en uitgebreid. Het bekendste voorbeeld is de Wikipedia, de online informatievoorziening en encypclopedie over van alles en nog wat, die wordt aangevuld door duizenden redacteuren, elk met hun eigen specialisme. Wiki is een Hawaïaanse woord, dat 'snel, vlug en beweeglijk' betekent.

Wekelijkse veilingen van verzamelobjecten

Sinds 2012 – het bedrijf wordt dan gerund door een handjevol mensen – worden er veilingen georganiseerd. Het bedrijf veranderde zijn focus en ging zich richten op veilingen van verzamelobjecten en werd het snelst groeiende veilinghuis van Europa. De doelgroep bleef deels dezelfde, verzamelaars, maar de insteek van Catawiki werd anders. Er worden bijzondere stukken geveild in het wat hogere segment en Catawiki biedt daarvoor het platform aan. Wekelijks worden items van verschillende categorieën geveild met deskundige veilingmeesters die gespecialiseerd zijn in een van de categorieën. Er zijn bijvoorbeeld glasspecialisten, munt-deskundigen en antiek speelgoed experts aan Catawiki verbonden. Voor elk verzamelobject is wel een categorie, er zijn er meer dan 60: muziekinstrumenten, prentbriefkaarten, stripboeken, vintage kleiding, design meubels, goud en zilver, klokken, kunst, militaria, Panini. Je kunt het zo raar niet bedenken of er is in catawiki een categorie waar het onderwerp in past. De koerswijziging bleek een gouden greep. Het verzamelaarsplatform bestaat daarnaast nog steeds.

Doel van Catawiki

Catawiki wil bijzondere objecten bereikbaar maken voor iedereen. Door de catalogus online te laten zien kan iedereen bekijken of er iets van zijn gading bij zit en een bod doen op dat ene nog aan de verzameling ontbrekende object. Op de veiling komen bijzondere items terecht, die soms zeldzaam en uniek zijn en die je in een winkel niet tegenkomt.

Internationaal

Sinds 2011 gaat het bergopwaarts met Catawiki. De website trekt elke maand miljoenen bezoekers, niet alleen in Nederland maar ook ver daarbuiten. De bezoekers zitten over de hele wereld. Het kantoor van Catawiki in Assen heeft collega-kantoren in Amsterdam, Berlijn, Parijs, London, Madrid en Rome.

Objecten verkopen via online veiling

Iedereen die dat wil kan zijn objecten via de veiling van Catawiki verkopen. Het moeten verzamelwaardige objecten zijn, want voor tweedehands goederen zijn er genoeg platforms waar je kunt proberen om ze te slijten. De verwachte opbrengst van objecten moet minimaal 75 euro zijn om het via de veiling te mogen aanbieden. De veilingen worden wekelijks georganiseerd. Via de website van Catawiki kunnen aanbieders de stappen volgen die op de website zijn uitgelegd om zo hun object te plaatsen. Het item moet helder omschreven worden en er moeten duidelijke foto’s bij worden geplaatst. Over de wijze van fotograferen van een object biedt Catawiki een apart hoofdstuk met fototips aan. De veilingmeester beoordeelt vervolgens of het object in een veiling wordt opgenomen. Elke kavel start met een bod van één euro, op objecten na waar een hoge prijs voor verwacht wordt. De hoed van Michel Jackson, bijvoorbeeld, die voor 5000 euro naar een Engelse verzamelaar ging.

Theepotje schelpmotief, jaren 50 / Bron: Persbureau AmelandTheepotje schelpmotief, jaren 50 / Bron: Persbureau Ameland
18e eeuwse tegel / Bron: Persbureau Ameland18e eeuwse tegel / Bron: Persbureau Ameland
IJsbeer met zeehond / Bron: Litho IJsbeer met prooiIJsbeer met zeehond / Bron: Litho IJsbeer met prooi

Hoe gaat de betaling

De hoogste bieder 'wint' de veiling en betaalt de prijs van het laatste bod plus 9% commissie over de verkoopprijs aan Catawiki en de verzenkosten. Als de koper het object ophaalt, dat kan in sommige gevallen, dan vervallen de verzendkosten. Catawiki informeert de inbrenger over de opbrengst die het item bij de veiling heeft opgebracht. Het object moet daarna binnen drie dagen worden opgestuurd naar de koper en daarna krijgt de inbrenger zijn geld overgemaakt van Catawiki. De inbrenger loopt op die manier nooit de kans dat hij zijn geld niet krijgt. Aan de veiling zijn veilingkosten verbonden. De commissie bedraagt 12,5% exclusief btw over de verkoop­opbrengst. Met die commissie-inkomsten wordt bijvoorbeeld weer reclame gemaakt voor volgende veilingen. Over de verzendkosten wordt geen commissie berekend en de inbrenger moet zelf aangeven wat de verzendkosten zijn, rekening houdend met internationale klanten en internationale verzending.

Catawiki partnerprogramma

Catwiki heeft ook een afdeling die de kavels voor de verkoper op de website zet. Dat is het Catawiki partnerprogramma die de kavels voor de inbrenger aanmaakt en van deskundige informatie voorziet. Voor die voorziening betaalt de verkoper dan een extra commissie van nog eens 12,5 % over de verkoopopbrengst, tot een maximum van € 99,- per geveild kavel.

Catawiki app

Catawiki heeft een app voor tablets en smartphones. Met de app kun je deelnemen aan de veiling en up-to-date informatie ontvangen. De veilingen starten elke vrijdag en er is elke week ook nog eens een speciale themaveiling. Denk aan Kuifje, Beatles, Dinky Toys, Champagne en Swarovski.

Bron: CatawikiBron: Catawiki
Voor tablet en smartphone / Bron: CatawikiVoor tablet en smartphone / Bron: Catawiki
Bron: CatawikiBron: Catawiki

Veilingalert

Via de website kun je aangeven dat je gealarmeerd wilt worden als er een veiling is in jouw interessegebied. Ben je bijvoorbeeld een prantbriefkaartverzamelaar, dan kun je dat aangeven. Je krijgt dan maximaal eenmaal per week een veilingalert, een e-mailbericht, als er weer een veiling van prentbriefkaarten op stapel staat.

De cijfers

  • Meer dan 30.000 kavels per week
  • 157 veilingmeesters
  • 12 miljoen bezoekers per maand
  • meer dan 100 wekelijkse veilingen
  • begin 2016 400 medewerkers
  • eind 2016 700 medewerkers

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bokt.nl - Het grootste paardenforum van Belgie en Nederland?Bokt.nl - Het grootste paardenforum van Belgie en Nederland?Bokt.nl, een website die heel wat paardenliefhebbers in Nederland en België bekend in de oren klinkt. Vaak hoor je over…
Handel in tweedehands boekenHandel in tweedehands boekenEr is een levendige handel in tweedehands boeken. Van oudsher spelen antiquariaten een belangrijke rol in die handel, ma…
Verzamelen: kopen en verkopen van luciferdoosjesVerzamelen: kopen en verkopen van luciferdoosjesIn Nederland en België is er een grote groep verzamelaars van luciferdoosjes. Het verzamelen van luciferdoosjes was voor…
Kopersbescherming op MarktplaatsIedereen kent wel iemand die het is overkomen, of misschien is het u zelf wel overkomen, opgelicht worden op marktplaats…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Catawiki
  • https://www.catawiki.nl/app geraadpleegd op 28 maart 2016
  • Leeuwarder Courant - Veilinghuis Catawiki groeit naar 700 man – 19 maart 2016
  • http://www.catawiki.nl/help/about geraadpleegd op 28 maart 2016
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Wiki geraadpleegd op 28 maart 2016
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: Litho IJsbeer met prooi
  • Afbeelding bron 4: Catawiki
  • Afbeelding bron 5: Catawiki
  • Afbeelding bron 6: Catawiki

Reageer op het artikel "Catawiki – online veilinghuis voor verzamelobjecten"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 15-12-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Webwinkelen
Schrijf mee!