InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Warmetruiendag - trek een trui aan en bespaar energie

Warmetruiendag - trek een trui aan en bespaar energie

Warmetruiendag - trek een trui aan en bespaar energie Warmetruiendag, een dag om te stimuleren dat mensen een lekker warme trui aandoen en tegelijk de thermostaat een graadje lager zetten, wordt georganiseerd sinds 2007. Het is een dag met aandacht voor energieverspilling en vooral voor energie besparen. Zelfs Donald Duck en de weerman op televisie doen mee aan Warmetruiendag. De Warmetruiendag is jaarlijks in februari.

Klimaatverbond en Greenchoice

De Warmettruiendag komt uit de koker van het Klimaatverbond. Het Klimaatverbond begon als een actie van de Europese Milieudefensie om Klimaatbeleid te stimuleren. In Nederland werd in 1991 een eigen vereniging opgericht die zich sindsdien richt op duurzame energie. In dat kader initieerde het Klimaatverbond de Warmetruiendag voor de eerste keer in 2007. Tot en met 2012 deed het Klimaatverbond dat zelfstandig en vanaf 2013 samen met energieleverancier Greenchoice. Jaarlijks wordt er een campagne losgelaten om mensen te bewegen zuinig met energie om te gaan. De campagne duurt van de Dag van de Duurzaamheid – jaarlijks in oktober – tot en met februari van het jaar daarop en is erop gericht om successen rond energiebesparing voor het voetlicht te brengen.

Warmetruiendag

Onder het motto ‘De groenste energie is de energie die je niet gebruikt’ wordt het dragen van een warme trui gepropageerd. Honderdduizenden Nederlanders doen jaarlijks mee aan Warmetruiendag. Ze houden zichzelf lekker warm met een trui en kunnen daarom de thermostaat een streepje lager zetten.

Thermostaat
De Warmetruiendag wil dat we massaal de thermostaat minimaal één graad lager zetten. De energiebesparing per graad is 6% energie en dus 6% CO2. De trui staat symbool voor de besparing die je heel gemakkelijk zonder investering zelf kunt doen, simpelweg door je warm aan te kleden. En dergelijk simpele maatregel zijn we ontwend in onze centraal verwarmde huizen. Ook in de winter lopen we in hemdsmouwen door het huis. Dat kan heel gemakkelijk anders en levert veel op.

Warmetruiendag.nl

Warmetruiendag draagt haar informatie en campagne uit via de website warmetruiendag.nl en daaraan gekoppeld een Facebook en Twitter-account. De organisatie bindt bekende Nederlanders aan zich om de boodschap zo breed mogelijk uit te dragen. Warme truiendragers en bedrijven die ambassadeurs zijn van Warmetruiendag zijn onder meer Prinses Laurentien, NS, meteorologe en presentatrice Helga van Leur, Provincie Groningen, Donald Duck, gemeente Haarlem, TNO, meteoroloog Reinier van Berg, Waterschap Rivierenland, Erasmus Universiteit, presentator Mart Smeets, gemeente Utrecht en presentator Art Rooijakkers. Scholen en instellingen in het hele land doen mee.

Energiebesparing op de kaart

Energiebesparing door de thermostaat een graadje lager te zetten loont de moeite. Niet alleen voor je eigen energierekening, maar ook landelijk gezien. Alle acties die in Nederland worden opgezet besparen in één dag zoveel energie als het jaarverbruik van drie Waddeneilanden samen. Als in Nederland elke dag een warme truiendag zou zijn – en waarom ook niet – dan wordt het jaarverbruik van een stad ter grootte van Amsterdam bespaard.

De acties

Er zijn vele acties mogelijk. Iedere organisatie kan zijn actie aanmelden op de website. Je kunt om te beginnen je eigen warme trui gaan breien. Op de website Warmetruiendag.nl staat een prachtig breipatroon. Ter ere van de tiende editie in 2016 heeft Warmetruiendag een icoontrui laten ontwerpen. Van het breien krijg je het warm en als de trui klaar is heb je het warm als je hem aantrekt. Weekblad Donald Duck gaf in de week van Warmetruiendag 2015 een speciale truieneditie uit. De hele editie stond in het teken van warme truiendag.

Je kunt zelf een actie bedenken en die aanmelden op de website warmetruiendag.nl
  • sokken breien
  • truien verkopen met korting
  • brei-tentoonstelling
  • wildbreien om de aandacht op breien te vestigen
  • warme filmweek
  • alle werknemers werken met trui aan
  • het hele gemeentelijke apparaat trekt een trui aan
  • de weerman vertelt over het weer terwijl hij zelf een trui aan heeft
  • truien weggeefactie
  • breicafé

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Warme truiendag
  • http://www.klimaatverbond.nl geraadpleegd op 2 februari 2016
  • http://www.warmetruiendag.nl geraadpleegd op 2 februari 2016

Reageer op het artikel "Warmetruiendag - trek een trui aan en bespaar energie"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 18-02-2017
Gepubliceerd: 03-02-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: De Dag van ...
Schrijf mee!