InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Hoe zet je applicaties vast met vliesofix?

Hoe zet je applicaties vast met vliesofix?

Hoe zet je applicaties vast met vliesofix? Vliesofix kun je gebruiken bij het vastzetten van zelfgemaakte applicaties. Je kunt dit gebruiken bij een hobby als het maken van een stoffen schilderij, het pimpen van je kleding of ander materiaal van stof en het maken van quilts. Vliesofix vindt je bij de hobby- en/of stoffenwinkel en is zeer makkelijk in gebruik. Hoe zet je applicaties vast met vliesofix?

Wat is Vliesofix?

Vliesofix koop je bij een hobbywinkel of stoffenzaak. Je koopt het per meter of per vel. De prijs ligt ongeveer rond de 4,50 per meter. Vliesofix is een soort Vlieseline, maar dan een die dubbelzijdig plakt. Vlieseline strijk je ook tegen de stof aan, maar dit plakt alleen enkelzijdig. Vlieseline wordt bijvoorbeeld gebruikt voor het verstevigen van een kraag aan een zelfgemaakte blouse.

Vliesofix bestaat uit twee lagen, waarvan de bovenste papier is. Dit papier lijkt een beetje op overtrekpapier. Daar tegenaan zit een plaklaag. Deze plaklaag plakt pas als je het verwarmt met een strijkijzer.

Wat kun je met Vliesofix?

Met Vliesofix kun je stof op stof vastzetten. Zo kun je bijvoorbeeld zelf applicaties knippen uit een leuke stof en deze op een basic shirt strijken. Ook kun je vliesofix gebruiken voor het maken van een stoffen schilderij. Eigenlijk kun je vliesofix gebruiken voor verschillende hobbyprojecten waarbij je stoffen plaatjes op stof wilt plakken:

  • Applicaties op kleding maken
  • Applicaties op stoffen tassen
  • Een stoffen schilderij maken
  • Applicaties op quilts vastmaken

Overigens is Vliesofix ook heel goed te gebruiken voor vilten applicaties!

Hoe gebruik je Vliesofix?

Vliesofix gebruik je in een aantal stappen:
  1. Bepaal welke stoffen je nodig hebt voor de applicatie
  2. Knip de applicatie uit de stof
  3. Leg deze in spiegelbeeld op de papierkant van het Vliesofix
  4. Trek het plaatje over
  5. Knip de figuur uit de Vliesofix en leg nu de plakkant op de stof. Let erop dat dus de onderkant van de stof is.
  6. Verwarm het strijkijzer op de heetste stand. Zet de stoomfunctie uit.
  7. Strijk de vliesofix in 5-10 seconden op de applicatie.
  8. Haal het laagje papier eraf.
  9. Leg de applicatie op de stof waaraan je het wilt vastmaken.
  10. Pak een vochtige theedoek en leg dit op de applicatie.
  11. Strijk de applicatie aan de stof vast in ongeveer 20 seconden.

Alternatief voor Vliesofix

Textiellijm

Een alternatief voor het vastplakken van een (zelfgemaakte) applicatie is textiellijm. Echter, vaak zie je de lijmdruppels wel zitten. Dit geeft dus niet zon mooi glad resultaat als het werken met Vliesofix. Daarnaast weegt het gebruiksgemak van Vliesofix niet op tegen het gebruik van textiellijm.

Flockfolie

Een andere mogelijkheid om applicaties te maken is het gebruik van flockfolie. Flockfolie, ook wel strijkfolie of strijkvelours genoemd, kun je eenvoudig met een strijkijzer aanbrengen. Het is verkrijgbaar in meerdere kleuren. Je kunt uit de vellen flockfolie zelf de vormen knippen of snijden die je wilt hebben. Je kunt hiervoor ook de Silhouette Cameo gebruiken. Hiermee kun je de meest prachtige creaties maken.

Kortom, Vliesofix is uitermate geschikt voor het vastzetten van applicaties, zonder naald en draad te gebruiken. Met behulp van een strijkbout strijk je twee lagen stof gemakkelijk aan elkaar. Op deze manier pimp je een simpel shirt om tot een eigen creatie, maak je een prachtig stoffen schilderij of maak je applicaties op quilts vast.

Lees verder

© 2012 - 2017 Cato, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Je Nintendo DS Lite pimpenDe kleine handzame Nintendo DS Lite is verkrijgbaar in zes verschillende standaard kleuren. Maar ondanks dat zijn er teg…
Kerst met een klein budget: Leuke kerstdecoraties zelf makenKerst met een klein budget: Leuke kerstdecoraties zelf makenDe decembermaand staat benkend als de meest dure maand van het jaar. Vooral wanneer je moet rondkomen van een klein budg…
Schoolagenda kopen: waar je op moet lettenSchoolagenda kopen: waar je op moet lettenEr zijn heel veel verschillende schoolagenda's te koop. Groot of klein, druk of simpel, duur of goedkoop. Het kan lastig…
Facebook achtergronden: Hoe pimp je jouw Facebook profiel?Facebook achtergronden: Hoe pimp je jouw Facebook profiel?Facebook is ongekend populair in Nederland en zelfs als je er eerst niet aan wilde, kun je er nu echt niet meer onder ui…
Tips om je fiets te pimpenEen fiets heeft bijna iedereen. Een leuk idee is, om door middel van decoraties, een persoonlijke stempel op je fiets te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cato
  • www.silhouettecameo.nl

Reageer op het artikel "Hoe zet je applicaties vast met vliesofix?"

Reacties

T. de Bruin, 01-09-2016 14:50 #3
Als ik vliesofix heb gebruikt, blijft het dan ook plakken als ik de jas was op 40 graden? Reactie infoteur, 07-09-2016
Vliesofix schijnt tot 60 graden wasbaar te zijn, dus dat zou moeten kunnen. Laat je even weten of het gelukt is?

Jaap Verrij, 07-10-2014 13:26 #2
Ik wil grote gele sterren van vilt op een tovenaarsmantel aanbrengen met dubbelzijdig plakvlies. Het moet een kerstgeschenk worden. Na de eerste keer strijken krijg ik het papier er niet af. Ik strijk op proef 2 tot 5 seconden met de bout op stand 2. Ik heb al twee verschillende soorten plakvlies geprobeerd, maar nog zonder succes. Doe ik iets fout of is er een mij onbekende kuntsgreep? Het materiaal was misschien geen vliesofix. Droeg geen merknaam. Reactie infoteur, 09-10-2014
Ik vermoed dat je geen vliesofix hebt gebruikt, maar vlieseline. Vlieseline is enkelzijdig en wordt gebruikt bij het maken van kleding om stof op bepaalde plaatsen te verstevigen. Vliesofix is dubbelzijdig, waardoor je de ene kant plakt op de applicatie, het papier verwijderd en dan de andere kant plakt (strijkt) op de ondergrond.

Eveline D'hooge, 26-09-2014 18:01 #1
Hallo,

na het vast gestreken te hebben, hoef je het niet meer te stikken? want ik las namelijk dat dit wel beter is?
kun je me helpen?

grtjs Reactie infoteur, 29-09-2014
Nee je hoeft het niet vast te stikken. Wel is het zo dat het op termijn beter zal blijven zitten als je het nog stikt.

Infoteur: Cato
Laatste update: 11-01-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Creatief
Reacties: 3
Schrijf mee!