InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Dansscholen met zowel stijldansen als nieuwe dansen

Dansscholen met zowel stijldansen als nieuwe dansen

Dansscholen met zowel stijldansen als nieuwe dansen Vele tientallen jaren verzorgden veel dansscholen alleen lessen in stijldansen. Een lange periode bestond het leerlingenpotentieel voornamelijk uit jeugdigen in de leeftijd tussen 16 en 22 jaar. Wellicht mede door diverse tv-programma’s is dansen ook populair geworden bij andere leeftijdsgroepen en kunnen dansscholen tegenwoordig bogen op jong en oud.

Verschuiving traditionele stijldansen naar nieuwe dansen

Maar misschien ook wel door tv-programma’s en bepaalde films is er voornamelijk bij de jeugd een verschuiving van de stijl ontstaan en willen zij vooral andere dansvormen beoefenen. Hoewel de traditionele stijldansen nog zeer in trek zijn bij volwassenen is er ook bij hen een zekere verschuiving van stijldansen naar nieuwe dansvormen te constateren. De meeste dansscholen hebben op die veranderende behoeften ingespeeld en leraren bijgeschoold of nieuwe leraren aangetrokken voor die andere stijlen.

Accommodatie geschikt voor meerdere dansvormen

Gelukkig voor die dansscholen is de accommodatie zonder dure ingrepen geschikt voor het lesgeven in die andere dansvormen en hoeven niet, zoals in de fitnesswereld, tientallen peperdure apparaten worden aangeschaft zodra een nieuwe trend zich aandient. Hooguit de kleding die gedragen wordt bij de nieuwe dansen is anders maar daar zorgen de dansleerlingen zelf voor.

Eisen die gesteld worden aan de accommodatie

De accommodatie van een dansschool bestaat in de regel uit een grote rechthoekige zaal met in het midden een grote dansvloer. Dansvloeren zijn meestal houten parketvloeren die op een speciale manier enigszins verend zijn aangebracht. Die vering is noodzakelijk omdat dansen op een harde vloer problemen kan opleveren. Een harde vloer kan een gevoel van zware benen veroorzaken en kan zelfs pijnlijke knieën en kuiten tot gevolg hebben. De oppervlakte van de dansvloer dient een bepaalde stroefheid en gladheid te hebben. Om de juiste gladheid te verkrijgen wordt paraffine over de vloer gestrooid. Verder heeft een dansvloer veel onderhoud nodig om in goede conditie te blijven.

Weinig aanpassingskosten

Een danszaal is naar smaak van de dansschoolhouder ingericht en heeft soms een beetje café-uitstraling als de ruimte ook voor andere doeleinden wordt gebruikt. In dat geval bestaat het meubilair vaak uit makkelijk verplaatsbare of inklapbare tafels en stapelbare stoelen die dikwijls achter een groot gordijn kunnen worden weggemoffeld. Veel dansscholen hebben van ouds een grote spiegelwand die voor bepaalde moderne dansvormen onontbeerlijk is. Kortom, een dansschool heeft weinig extra kosten om welke nieuwe dansvorm ook gewoon in het lessenpakket op te kunnen nemen.

Twee groepen stijldansen

De zogenaamde stijldansen bestaan uit twee groepen. De ene groep zijn dansen die behoren tot de ballroom en de zaal rond worden gedanst en de andere groep behoort tot de Latijns Amerikaanse dansen die meer op een plek worden gedanst. Ballroomdansen zijn vooral populair geworden na de standaardisatie van enkele dansen in 1942. Die standaardisatie door de Imperial Society of Teatchers of Dancing (ISTD) betrof in eerste instantie de dansen tango, Engelse wals foxtrot en charleston. Later kwamen daar slow-foxtrot, quickstep en Weense wals bij. Tot de ballroomdansen die momenteel bij dansscholen gangbaar zijn behoren quickstep, tango, Engelse wals, Weense wals en slow-foxtrot. Naast de ballroomdansen deden ook Latijns Amerikaanse dansen zijn intrede in de dansscholen met in het tegenwoordige dansprogramma cha-cha-cha, rumba, jive, samba en paso doble.

Nieuwe dansen met als topper de zumba

Naast het verzorgen van stijldansen zijn de meeste dansscholen zich de laatste tientallen jaren ook gaan toeleggen op nieuwe dansvormen zoals salsa, rock-'n-roll, streetdance, linedance, breakdance en als laatste dansvorm zumba. Met name de zumba is zeer snel populair geworden en is eigenlijk een mengvorm van dansen en fitness die is geïnspireerd op Latijns Amerikaanse dansen. Zumba is aan het eind van de twintigste eeuw in Colombia bedacht door de danser en choreograaf Alberto 'Beto' Perez. Bij zumba zijn aerobic-elementen gecombineerd met hiphop, mambo, martial arts, merengue, salsa, samba en een aantal Bollywood moves en buikdans moves. Zumba wordt uitgevoerd op Latijns Amerikaanse muziek die zeer vaak een opzwepend karakter heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dansscholen met zowel stijldansen als nieuwe dansen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 27-02-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Dansen
Schrijf mee!