InfoNu.nl > Hobby en Overige > Strips > Dirkjan, de strip door Mark Retera

Dirkjan, de strip door Mark Retera

DirkJan is een korte strip van drie plaatjes. De bedenker van de vaak geniale grappen is Mark Retera (1964). De strip vind je in diverse dagbladen en in de Veronicagids.

Karakters

In de strips van DirkJan komen diverse karakters steeds weer terug.

Dirk Jan

DirkJan is de hoofdpersoon van de strip, en komt dan ook in vrijwel elk stripje terug. DirkJan is een sukkelig persoon, met een bril en hazetanden. Hij heeft een hond, Bello, die hij gratis bij een pak hondenvoer kreeg.

Ruftman/Van Druten

Ruftman is een leraar, en een soort variant op Superman. Hij staat bekend om zijn, jawel, ruften. Als leraar is hij beter bekend onder de naam Van Druten, een geweldadige leraar.

Superman

Superman komt ook regelmatig terug in de DirkJan-strips, hij wordt meestal belachelijk gemaakt. Zo is er een strip waarin hij een kryptonietijsje krijgt.

Bert

Bert is de dikbuikige, bierzuipende sidekick van Dirk an, en komt dan ook vaak voor in de strips.

De Strip

Dirk an bestaat al sinds 1989, in die tijd woonde Dirk Jan samen met Bert en andere personages in een studentenhuis. De strip was toen bedoeld voor een studentenblad, Critic. Later verhuisde de strip naar het Algemeen Nijmeegs Studentenblad. De strip kreeg echter pas nationale bekendheid toen het jeugdblad SjoSji de stip begon te plaatsen. Sinds 1999 plaatst de Veronicagids elke week twee strips van DirkJan. De echte doorbraak kwam in 2003, toen Dirk Jan in diverse landelijke dagbladen kwam te staan.

In 2001 werd DirkJan genomineerd voor de Dirk Wiardaprijs. In 2004 kreeg DirkJan de Stripschapprijs.

Inmiddels zijn er diverse DirkJan-stripboeken verschenen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dirkjan, de strip door Mark Retera"

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 21-02-2007
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Strips
Schrijf mee!