InfoNu.nl > Hobby en Overige > Strips > Verzamelen van stripalbums

Verzamelen van stripalbums

Verzamelen van stripalbums Er is een grote groep van mensen die strips verzamelt. Er gaat veel geld in om. Vooral het internet is de laatste jaren sterk van invloed geweest op de wijze waarop de strips gekocht en verkocht worden. Door de komst van het internet is het voor verzamelaars veel makkelijker geworden om aan nieuwe werken te komen. Verder zijn er de verschillende winkels en beurzen waar verzamelaars hun slag kunnen slaan. Er is in Nederland een grote groep stripverzamelaars. Het is een genre waar mensen eindeloos in kunnen verzamelen. De eerste stripalbums verschenen in de jaren dertig van de vorige eeuw in Amerikaanse kranten. Daar werden ze snel populair en uitgevers begonnen vervolgens ook met het uitgeven van de strips in heuse albums. Vooral na de oorlog vond de strip ook haar weg naar Nederland en verschenen de eerste stripalbums. De Donald Duck en Bobo stammen bijvoorbeeld ook uit deze tijd. De eerste verzamelaars knipten de strips nog uit en plakten ze in albums, maar toen er steeds meer stripbladen en verzamelaars verschenen lag het voor de hand daarop over te stappen. Een belangrijke groep albums is dat al in de jaren dertig in de Verenigde Staten verscheen zijn de zogeheten Action Comics. Daarin spelen ook verschillende superhelden, zoals Superman, een belangrijke rol.

Wat bepaalt de waarde van een strip?

Er zijn verschillende factoren die de waarde van een strip bepalen. Allereerst hangt het natuurlijk samen met de algemene populariteit van een schrijver, maar ook van een tekenaar. Een tweede factor is de kwaliteit. Iets wat er als nieuw uitziet is natuurlijk meer waard. Verder hebben verzamelaars veel over voor een eerste druk of een speciale uitgave. Een laatste factor is het totale aanbod. Iets wat zeldzamer is verkoopt beter en tegen een hogere prijs. Verzamelaars hebben soms ook belangstelling voor de oorspronkelijke tekeningen.

Kopen van stripalbums

De strips kunnen op verschillende plaatsen worden gekocht. Een belangrijke plaats neemt het internet in. Een groot deel van de handel is de afgelopen jaren die richting op verschoven. Op internationale sites als Ebay wordt veel materiaal aangeboden. Ook op Marktplaats is best veel te vinden. Het nadeel daarvan is dat het soms lastig na te gaan is of de beweringen van de verkoper waar zijn, dus of het inderdaad gaat om de eerste druk en niet om een herdruk. Bij Ebay is er nog een feedbacksysteem waaraan de koper kan zien hoe betrouwbaar de verkoper is. Dat ontbreekt op Marktplaats. Een andere plaats waar de strips gekocht kunnen worden is op een stripbeurs. De grootste stripbeurzen, de zogeheten stripdagen, zijn te vinden in Haarlem en Gorinchem. Daar komen duizenden mensen op af. Verder zijn er door het land heen verschillende stripwinkels die vaak ook een voorraad hebben met oude strips. Deze winkels hebben het wel moeilijk omdat een groter deel van de handel dan voorheen nu los van hen verloopt. Als laatste is het aan te bevelen om goed op te letten op rommelmarkten en in kringlopen. Wie er verstand van heeft kan daar nog veel moois vinden.

De invloed van het internet op de handel in strips

De opkomst van het internet heeft een nieuwe dimensie gegeven aan de handel van strips. Aan de ene kant werd het voor een verzamelaar veel makkelijker om de door hun gezochte strips te vinden. Online was het aanbod immers vele malen groter en was de kans om thuis vanaf de bank dat ene lang gezochte album te vinden. Tegelijkertijd werd het voor veel meer mensen makkelijker om hun oude albums te koop te zetten. Waar ze voorheen naar een stripverkoper moesten was het nu met een paar klikken geregeld. Dit had verschillende gevolgen. Voor sommige albums daalde juist de prijs fors omdat het aanbod opeens veel meer toenam. Tegelijkertijd steeg de prijs voor albums die echt zeldzaam waren juist snel, doordat er veel meer potentiële verzamelaars waren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verzamelen van stripalbums"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 23-11-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Strips
Special: Verzamelen
Schrijf mee!