InfoNu.nl > Hobby en Overige > Strips > Green Lantern: Hal Jordan

Green Lantern: Hal Jordan

Er zijn 3600 Green Lanterns, elk met een eigen sector in het universum en een eigen powerring die enkel gelimiteerd is tot de wilskracht van de drager. Zij hebben de plicht om hun sector te beschermen. Een Green Lantern heeft geen angst en veel wilskracht, beschermt het goede en bevecht het kwade! Dit artikel gaat over de Green Lantern van de aarde: Hal Jordan.

Strips

Green Lantern is de naam van verscheidene stripfiguren in de strips van DC Comics. Er zijn meerdere Green Lanterns geweest in de loop der jaren, maar de meest bekende is Hal Jordan. Hal Jordan verscheen voor het eerst in de strip "showcase" nummer 22 in oktober 1959, hij werd bedacht door John Broome en Gil Kane. Hal Jordan volgde hiermee Allan Scott op, die vanaf 1940 de Green Lantern was geweest.

Film

Hal Jordan is verschenen enkele geanimeerde en gewone films:
  • Justice League: The new frontier (animatie, 2008)
  • Green Lantern: First Flight (animatie, 2009)
  • Green Lantern: Emerald Knights (animatie, 2011)
  • Green Lantern (film, 2011)

Hal Jordans vroege leven

Al toen hij een kleine jongen was, droomde Hal Jordan ervan om op een dag zijn vader op te volgen als US Air Force piloot. Hij had veel wilskracht, was koppig en hield van risico's. Op zijn 18de verjaardag liep hij van huis weg en ging hij bij het leger, waar hij na verloop van tijd een van de beste piloten van het land werd. Erkend voor zijn kennis en kunsten kreeg Hal een voorstel van Carol Ferris om voor haar vaders bedrijf "Ferris Aircraft" te komen werken. Bij Ferris wou Hal doodgraag vliegen en de nieuwe gevechtsvliegtuigen van het bedrijf testen. Maar omdat hij de nieuweling was moest hij de mecanicien assisteren onder het waakzame oog van zijn goede vriend Tom Kalmaku. Als echte versierder werd Hal ook dikwijls in het bedrijf gezien vragend voor de affectie van Carol Ferris. Hij probeerde haar ook altijd te overtuigen dat hij terug klaar was om te vliegen. En vliegen zou hij, maar niet op de manier die hij verwacht had.

Origine

In de ruimte vloog Abin Sur, Green Lantern van sector 2814. Abin Sur had gehoord van een bepaalde profetie die een zwarte dag voorspelde en zijn onderzoek hiernaar bracht hem naar de verste uithoeken van het universum. Tijdens zijn reis kwam hij de gevaarlijke crimineel Atrocitus tegen. Na hem overmeesterd en gevangen te hebben vertrok Abin naar de aarde om daar zijn onderzoek verder te zetten. Op een bepaald moment verloor hij even zijn concentratie en hierdoor stortte de gevangenis die Abin met zijn powerring gemaakt had in. Atrocitus viel Abin aan en zorgde ervoor dat het ruimteschip waarin ze zaten neerstortte op aarde, vlakbij Ferris Aircraft. Abin Sur lag nu stervende in zijn schip terwijl zijn powerring op zoek ging naar een passende vervanger. Nog nooit eerder had een aardling deel uitgemaakt van het Green Lantern corps, maar nu was er geen andere mogelijkheid. De ring moest een wilskrachtig persoon uitkiezen die veel angst kon overwinnen. Vlakbij zat Hal Jordan, gefrustreerd omdat hij nog steeds niet mocht vliegen. Op dat moment werd hij meegenomen door een vreemde groene gloed die hem afzette bij het gecrashte ruimteschip. Daar gaf Abin Sur hem zijn power ring en batterij. Vlak voor hij stierf legde Abin de verantwoordelijkheden en krachten van een Green Lantern uit aan Hal.nHal Jordan was nu officieel een Green Lantern!

Ring opladen

Om de powerring op te laden moet Hal zijn ring tegen de powerbatterij houden en daarbij het volgende zeggen:
"In brightest day,
in blackest night,
no evil shall
escape my sight.
Let those who worship
evil's might,
beware my power...
Green Lantern's light!"

Vertaling:

"In de lichtste dag,
in de zwartste nacht,
geen kwaad zal
aan mijn blik ontsnappen.
Laat hen die de macht van het kwade
aanbidden,
oppassen voor mijn kracht,
Green Lantern's licht!"

Vrienden in het korps

In het Green Lantern korps heeft Hal Jordan vele vrienden, waaronder:
  • John Stewart
  • Kyle Rayner
  • Guy Gardner
  • Kilowog
  • Salaak
  • Soranik Natu
  • Ganthet

Vijanden

In zijn carrière als Green Lantern heeft Hal Jordan ook vele vijanden gemaakt, waaronder:
  • Sinestro
  • Arkillo
  • Atrocitus
  • Larfleeze
  • Nekron
  • Parallax
  • Superboy-prime
© 2012 - 2019 Billdales, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Green Lantern power ring kit van "Mega mini kits"

Reageer op het artikel "Green Lantern: Hal Jordan"

Infoteur: Billdales
Gepubliceerd: 12-09-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Strips
Schrijf mee!