InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Het leukste feestje vier je thuis!

Het leukste feestje vier je thuis!

Het leukste feestje vier je thuis! Wat is er niet leuker dan een heel circuit met spelletjes? Een circuit in de klas, tijdens een familieweekend of een kinderfeestje. In dit artikel staan een aantal spelideeën voor een spelcircuit, waarbij de kinderen en/of volwassenen roulerend in groepen alle spellen bij langs gaan. Een scoreblad is erbij gewenst om aan het eind de winnende groep bekend te kunnen maken. Veel speelplezier!

Spelcircuit

Bij een spelcircuit staan er verschillende spelletjes klaar. De kinderen kunnen hier dan in groepjes bij langs gaan. Het is wel gemakkelijk om met een eindsignaal en een wisselsignaal te werken. Het eindsignaal zorgt ervoor dat ze kinderen alles netjes achter kunnen laten en de punten kunnen noteren. Het wisselsignaal zorgt ervoor dat alle kinderen gelijktijdig naar een nieuw spel lopen, om chaos te voorkomen. Verder is het prettig om de kinderen een scoreblad mee te geven, om bijvoorbeeld het aantal gebruikte bekertjes te noteren bij 'toren bouwen'. Het is prettig om alle spelletjes 5 á 7 minuten te laten duren. Vervolgens kan het eindsignaal dan zorgen voor 2 minuten opruimtijd en wanneer het wisselsignaal heeft geklonken kan iedereen direct weer van start gaan. Tot slot is het misschien handig om de kinderen een woordzoeker o.i.d. mee te geven, waar ze mee bezig kunnen als ze heel snel klaar zijn. Dit voorkomt gewandel, gezeur en gespiek bij de andere spellen. Veel plezier met het spelcircuit!

Aantal voorbeelden van 'hussels'Aantal voorbeelden van 'hussels'

Beroepen raden

De beroepen zijn op het blad door elkaar gehusseld. Zorg ervoor dat je met je groepje zoveel mogelijk beroepen vindt en naast de 'hussel' kunt schrijven.

Toren bouwen

Bij een toren bouwen is het de bedoeling dat je met je groepje een zo hoog mogelijke toren bouwt. De regels zijn:
  • Er mogen niet meer dan 10 bekertje op de grond staan.
  • Je mag geen bekertjes in elkaar zetten.

Wanneer het eindsignaal klinkt moeten de kinderen de bekertjes die in de toren staan tellen en weer opstapelen, zodat ook de volgende groep alle minuten kan benutten om te bouwen.
CodeCode

Geheimschrift

Bij het geheimschrift is het van belang om van te voren even een zin te maken in geheimschrift. Het is dan de bedoeling dat de kinderen m.b.v. de code het geheimschrift proberen te kraken en op het antwoordblad noteren.

Eitje werpen

Bij het eitje werpen moet er een eierdoos en 3 balletjes/eitjes klaar liggen. In de eierdoos staan punten. De kinderen gaan bij dit spel telkens 3 keer gooien. Ze proberen zoveel mogelijk punten te halen. Van elk kind komt de highscore op het antwoordblad te staan (even een kladblaadje om alle punten te noteren is geen overbodige luxe).

Logo's raden

Bij dit spel ligt er een blad klaar met allerlei bewerkte logo's. Het is de bedoeling dat de kinderen alle logo's proberen te achterhalen en de antwoorden op hun antwoordblad noteren.

Spijker slaan

Bij dit spel staan er een mega blok hout. Het is de bedoeling elk kind in zo min mogelijk slagen de grote spijker in het blok houdt probeert te slaan. Van elk kind wordt het aantal slagen genoteerd op het scoreblad.

Bom-kado-spel

Een zeer geslaagd eindspel
  • Nodig: Versierde doos met een kookwekker, vragenlijst.
  • Opstelling: De kinderen zitten in een kring. De groepsleden zitten om en om.

Spel

Beantwoord de vraag die de spelleider voorleest. Is het goed dan mag je de bom doorgeven. Je mag ‘pas’ zeggen als je het niet weet. Gaat de wekker als het kado op jou schoot staat, dan heeft jou groep verloren. Speel je met meerdere groepen, ga dan door totdat er 1 winnende groep over blijft. Zorg hierbij voor voldoende vragen en een minder lange speeltijd.

Voorbeeld van een scoreblad:

Lees verder

© 2011 - 2019 Datvw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kinderfeestje - pakjes uitpakken met een spelKinderfeestje - pakjes uitpakken met een spelIedere keer bij een kinderfeestje is het weer de vraag hoe de jarige de kadotjes uit gaat pakken. Soms mogen de kinderen…
Een kinderfeestje - spelletjes voor kinderen van 6 - 10 jaarEen kinderfeestje - spelletjes voor kinderen van 6 - 10 jaarSpelletjes zijn meestal een vast onderdeel van het kinderfeestje. Voor kinderen in de leeftijd van 6 - 10 jaar zijn spel…
Een goedkoop kinderfeestje organiserenEen goedkoop kinderfeestje organiserenKinderfeestje hoeven niet altijd duur te zijn. U kunt een goedkoop kinderfeest organiseren en het toch erg leuk maken vo…
Een kinderfeestje - spelletjes voor kinderen van 4 - 6 jaarEen kinderfeestje - spelletjes voor kinderen van 4 - 6 jaarKinderen in de leeftijd van 4 - 6 jaar hebben vaak nog niet zoveel geduld. Spelletjes mogen niet te moeilijk zijn en moe…
Spelletjes op een kinderfeestjeSpelletjes op een kinderfeestjeOp ieder kinderfeestje is er een moment om spelletjes te spelen. Als is het maar om de tijd te overbruggen als er friet…
Bronnen en referenties
  • Logo's van verschillende bedrijven opgezocht in google

Reageer op het artikel "Het leukste feestje vier je thuis!"

Infoteur: Datvw
Laatste update: 14-11-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!