Het leukste feestje vier je thuis!
Wat is er niet leuker dan een heel circuit met spelletjes? Een circuit in de klas, tijdens een familieweekend of een kinderfeestje. In dit artikel staan een aantal spelideeën voor een spelcircuit, waarbij de kinderen en/of volwassenen roulerend in groepen alle spellen bij langs gaan. Een scoreblad is erbij gewenst om aan het eind de winnende groep bekend te kunnen maken. Veel speelplezier!
Spelcircuit
Bij een spelcircuit staan er
verschillende spelletjes klaar. De kinderen kunnen hier dan in groepjes bij langs gaan. Het is wel gemakkelijk om met een eindsignaal en een wisselsignaal te werken. Het
eindsignaal zorgt ervoor dat ze kinderen alles netjes achter kunnen laten en de punten kunnen noteren. Het
wisselsignaal zorgt ervoor dat alle kinderen gelijktijdig naar een nieuw spel lopen, om chaos te voorkomen. Verder is het prettig om de kinderen een
scoreblad mee te geven, om bijvoorbeeld het aantal gebruikte bekertjes te noteren bij 'toren bouwen'. Het is prettig om alle spelletjes 5 á 7 minuten te laten duren. Vervolgens kan het eindsignaal dan zorgen voor 2 minuten opruimtijd en wanneer het wisselsignaal heeft geklonken kan iedereen direct weer van start gaan. Tot slot is het misschien handig om de kinderen een woordzoeker o.i.d. mee te geven, waar ze mee bezig kunnen als ze heel snel klaar zijn. Dit voorkomt gewandel, gezeur en gespiek bij de andere spellen. Veel plezier met het spelcircuit!
Aantal voorbeelden van 'hussels'
Beroepen raden
De beroepen zijn op het blad door elkaar gehusseld. Zorg ervoor dat je met je groepje zoveel mogelijk beroepen vindt en naast de 'hussel' kunt schrijven.
Toren bouwen
Bij een toren bouwen is het de bedoeling dat je met je groepje een zo hoog mogelijke toren bouwt. De regels zijn:
- Er mogen niet meer dan 10 bekertje op de grond staan.
- Je mag geen bekertjes in elkaar zetten.
Wanneer het eindsignaal klinkt moeten de kinderen de bekertjes die in de toren staan tellen en weer opstapelen, zodat ook de volgende groep alle minuten kan benutten om te bouwen.
Code
Geheimschrift
Bij het geheimschrift is het van belang om van te voren even een zin te maken in geheimschrift. Het is dan de bedoeling dat de kinderen m.b.v. de code het geheimschrift proberen te kraken en op het antwoordblad noteren.
Eitje werpen
Bij het eitje werpen moet er een eierdoos en 3 balletjes/eitjes klaar liggen. In de eierdoos staan punten. De kinderen gaan bij dit spel telkens 3 keer gooien. Ze proberen zoveel mogelijk punten te halen. Van elk kind komt de highscore op het antwoordblad te staan (even een kladblaadje om alle punten te noteren is geen overbodige luxe).
Logo's raden
Bij dit spel ligt er een blad klaar met allerlei bewerkte logo's. Het is de bedoeling dat de kinderen alle logo's proberen te achterhalen en de antwoorden op hun antwoordblad noteren.
Spijker slaan
Bij dit spel staan er een mega blok hout. Het is de bedoeling elk kind in zo min mogelijk slagen de grote spijker in het blok houdt probeert te slaan. Van elk kind wordt het aantal slagen genoteerd op het scoreblad.
Bom-kado-spel
Een zeer geslaagd eindspel
- Nodig: Versierde doos met een kookwekker, vragenlijst.
- Opstelling: De kinderen zitten in een kring. De groepsleden zitten om en om.
Spel
Beantwoord de vraag die de spelleider voorleest. Is het goed dan mag je de bom doorgeven. Je mag ‘pas’ zeggen als je het niet weet. Gaat de wekker als het kado op jou schoot staat, dan heeft jou groep verloren. Speel je met meerdere groepen, ga dan door totdat er 1 winnende groep over blijft. Zorg hierbij voor voldoende vragen en een minder lange speeltijd.
Voorbeeld van een scoreblad:
Lees verder