InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Bean Boozled: 'lekker' spel met jelly beans

Bean Boozled: 'lekker' spel met jelly beans

Bean Boozled: 'lekker' spel met jelly beans Durf jij het aan? Hoe vies het ook is, je moet het eigenlijk gewoon hebben gespeeld! Bean Boozled is een spel waarbij er door het draaien van een schijf, een bepaalde jelly bean moet worden gegeten door de deelnemers. De jelly bean kan een lekkere of een onwijs smerige smaak hebben. Dit spel is voor echte durfals en het zorgt gegarandeerd voor lachen gieren en brullen. Het is sinds kort in Nederland te koop en al ontzettend populair!

Uitleg spel 'Bean Boozled'

Bean Boozled is een spel voor jongeren waarbij er moet worden gedraaid aan een draaischijf. De draaischijf geeft vervolgens aan welke 'jelly bean' moet worden gegeten. De deelnemers pakken de juiste jelly bean. Aan de jelly bean is niet te zien welke smaak het is: een vieze of een lekkere smaak. De jelly beans lijken exact hetzelfde en ook aan de geur is het lastig te bepalen welke smaak het heeft. Echter in de mond komt zijn ware aard naar voren.

Zo kan je een 'stinkdier spray'-smaak in je mond krijgen, maar kan je ook een lekkere smaak als drop proeven. Het is allemaal één groot raadsel en je weet het pas als je doorbijt. Koop je één doosje met de minste inhoud, dan heb je in ieder geval tien lekkere en tien vieze. Koop je echter een grotere doos of meerdere doosjes, dan wordt het spel helemaal uitgebreid. Je kan het dan met meer dan twee spelers spelen en je weet nooit of je allemaal een vieze krijgt of dat sommige een vieze en andere een lekkere jelly bean krijgen.

Regels

  • Je moet hem eten, anders ben je af.
  • Je moet hem doorslikken, anders ben je af.
  • Je mag het niet wegspoelen met water/frisdrank. (Tip voor drankspelletje: met drank wegspoelen mag wel)
  • De winnaar is degene die de meeste 'vieze' heeft gegeten.

Smaken

In één doosje zitten in ieder geval 20 jelly beans met tien verschillende smaken. Daarnaast zijn er ook navuldoosjes verkrijgbaar en grote dozen, waarbij je dus helemaal niet weet of je alle twee een vieze of lekkere krijgt. Er zijn tien verschillende kleuren met allen twee verschillende smaken:
  • Wit: kokos of vieze baby doekjes
  • Wit met geel: popcorn of rottend ei
  • Wit met verschillende kleurtjes: tutti frutti of stinkende sokken
  • Blauw: bosbes of tandpasta
  • Groen: limoen of gras
  • Groen met donkergroene stippeltjes: sappige peer of snot
  • Zwart: drop of stinkdier spray
  • Bruin: chocolade pudding of hondenvoer
  • Oranje: perzik of kots
  • Geel: karamel of schimmelkaas

Spelvariatie: smaken raden

Natuurlijk hoef je het spel niet altijd te spelen, zoals het wordt aangegeven op de verpakking. Een leuke variatie is het 'raden' van de smaak. Hierdoor kan je het spelen met een grote groep, zonder dat het spel snel af is. Bij het spel 'smaken raden' is het van belang, dat de deelnemers weten welke smaken er allemaal zijn en/of dit eventueel al eerder hebben geproefd. Vervolgens krijgt steeds één iemand een bepaalde jelly bean in zijn/haar mond. De kleur/smaak van de jelly bean wordt evengoed bepaald doordat er iemand aan de draaischijf draait. Degene die de jelly bean in zijn/haar mond krijgt, mag niet kijken bij het draaien en mag ook niet weten welke kleur het is. Geblinddoekt of met de ogen dicht moet hij/zij raden, welke smaak/kleur hij/zij in de mond heeft gekregen. Zo ga je de verschillende deelnemers van het spel af. De winnaar is degene die de meeste snoepjes qua smaak juist heeft geraden. Bij deze variatie op het spel is het extra spannend, duurt het langer en moet je toch echt goed proeven. Eventueel kan er worden gekozen om te kijken wie het zo snel mogelijk raadt. Hierbij kan er per keer de tijd worden opgenomen.

Uitverkocht

In Amerika is het spel al sinds 2008 een grote hit. De makers van 'The Jelly Belly Candy Company' verzonnen het spel en hebben het gerealiseerd. Sindsdien is het mega populair in de Verenigde Staten en zijn er vele filmpjes op YouTube over te vinden. Toen het spel voor het eerst in Nederland kwam, was het ook meteen een grote hit. In alle winkels waar het werd verkocht, was het uitverkocht en waren er lange levertijden.

Jelly Belly Beans

De snoepjes die worden gegeten, heten jelly beans. Deze bestaan al heel wat jaar. De snoepjes zijn in de vorm van een kidneyboon. Ze bestaan uit een harde gekleurde suikerlaag, met in de binnenkant een gel-achtige kern. De snoepjes zijn in vele verschillende smaken en zijn dus ook uitgebracht in deels nieuwe smaken voor dit spel.

In Harry Potter en de Steen der Wijzen worden ongeveer dezelfde snoepjes gebruikt en gegeten onder de naam: 'Smekkies in alle smaken'. In het Engels wordt dit 'Bertie Bott's Every Flavour Beans' genoemd.
© 2015 - 2019 Lin25, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Creatieve cocktailsEr zijn ontzettend veel verschillende soorten cocktails met verschillende soorten ingrediënten. Een algemeen bekende coc…
Royal Jelly, een biologisch medicijnRoyal Jelly, of ook wel Koninginnegelei genoemd, is een waardevol biologisch product dat gebruikt kan worden als alterna…
Trefbal - Speluitleg, regels plus variatiesTrefbal - Speluitleg, regels plus variatiesTrefbal wordt veel gespeeld op de basisschool. Het is voor de sportgenieters de ideale sport om je energie in kwijt te k…
Bubble Tea: waar kun je het kopen in Nederland?Bubble Tea: waar kun je het kopen in Nederland?Bubble Tea is een van oorsprong Aziatisch drankje gemaakt met koude thee, ijs, melk, siroop en tapioca balletje of tapio…
Levend StrategoMooi weer, tijd om naar buiten te gaan en heb je een grote groep (kinderen) te vermaken? Een leuke activiteit om te doen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: www.flickr.com/photos/aubandjen/4096448115
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Jelly_Belly
  • http://www.jamin.nl/online_bestellen_72940/jelly-belly-bean-boozled-navulverpakking.html

Reageer op het artikel "Bean Boozled: 'lekker' spel met jelly beans"

Infoteur: Lin25
Gepubliceerd: 09-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!