InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Bunchems, kleurrijk en zelfklevend speelgoed voor kinderen

Bunchems, kleurrijk en zelfklevend speelgoed voor kinderen

Bunchems, kleurrijk en zelfklevend speelgoed voor kinderen Bunchems zijn kleurrijke bolletjes die door middel van een gepatenteerd systeem aan elkaar vast blijven kleven. Hierdoor kunnen er allerlei 3D-figuren mee gemaakt worden. Het aantal figuren dat gemaakt kan worden, is afhankelijk van de hoeveelheid Bunchems die men tot haar beschikking heeft, maar ook van de creativiteit van de kinderen. Er bestaan verschillende soorten pakketten waarmee de collectie uitgebreid kan worden. Het speelgoed is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar die graag creatief bezig zijn. Omdat Bunchems ook blijven kleven aan haren, doet men er verstandig aan om voor het spelen eerst de haren vast te maken.

Wat zijn Bunchems?

Bunchems zijn in augustus 2015 door het bedrijf Spin Master Toys op de markt gebracht. De Bunchems bestaan uit kunststof bolletjes waaraan vele kleine haakjes zijn gemaakt. Deze haakjes haken aan een ander bolletje, waardoor de Bunchems aan elkaar vast blijven zitten. Bunchems bestaan er in veel verschillende kleuren. Door de kleuren te mixen kunnen bijvoorbeeld poppetjes, dieren, bloemen en andere figuren gemaakt worden. Naast de Bunchems worden er vaak accessoires, zoals oogjes, voeten, vleugels, snavels, monden, neuzen of andere onderdelen meegeleverd, om de gemaakte figuren compleet te maken.

Patent op Bunchems

Spin Master Toys heeft het model van de Bunchems gepatenteerd, waardoor ze het alleenrecht hebben om deze balletjes op de markt te zetten. Namaakproducten zijn in het verleden al eens door de rechter verboden geworden, zoals de Linkeez van High5products.

3D-figuren

De figuren die met Bunchems gemaakt kunnen worden zijn eindeloos. Denk aan een prinses, een bos bloemen, een dinosaurus, een eenhoorn, een auto of een Eiffeltoren. Op de website van Bunchems worden instructievideo's getoond, waarin wordt uitgelegd hoe je bepaalde figuren kunt maken, zoals een octopus, een draak of een puppy. Maar voor het maken van figuren kan ook de eigen creativiteit gebruikt worden.

Soorten speelgoed

Er zijn verschillende pakketten met Bunchems op de markt gekomen, die naast vaak verschillende kleuren Bunchems en accessoires, ook een extra onderdeel bevatten waardoor er weer op een andere manier met de Bunchems gespeeld kan worden. Zo is er een Bunchems-robot die figuren kan creëren, een bal die de figuren tot leven kan brengen en een reiskoffer met zelfklevende deksel waardoor er ook onderweg gespeeld kan worden met de Bunchems.

Bunchems BunchBot

De Bunchems BunchBot is een accessoire waarmee je makkelijker figuren kan maken. De BunchBot bevat een lade die gevuld kan worden met Bunchems. Als de lade gevuld is, kunnen de hendels aan de BunchBot naar beneden geduwd worden, waardoor er een figuur uit de bovenkant van de robot komt.

Bunchems Alive

Met Bunchems Alive kun je de zelfgemaakte figuren tot leven laten komen. Bunchems Alive bevat twee gemotoriseerde grotere ballen waaraan de Bunchems ook blijven haken. Om de bal heen kan een figuur van Bunchems naar keuze gemaakt worden. Door de bal aan te zetten, zal het figuur beginnen te wiebelen en waggelen. De gemotoriseerde ballen werken op batterijen.

On The Go Easel

Bunchems on the go easel is een reiskoffertje gevuld met 150 Bunchems. Aan de binnenkant van de deksel blijven de Bunchems kleven. De koffer is makkelijk mee te nemen, waardoor de set handig is voor onderweg.

Ook zelfklevend in haren

Een groot nadeel van Bunchems is dat ze ook blijven haken in haren. Er zijn al vele incidenten gemeld waarbij het speelgoed vast zat in de haren en het er niet makkelijk meer uit te krijgen was. In sommige gevallen zijn de haren zelfs afgeknipt om de Bunchems te kunnen verwijderen. Op de website van Bunchems is dan ook een video geplaatst met tips om Bunchems uit het haar te verwijderen. Door het haar in te smeren met conditioner of olie en het daarna goed onder de plaats waar de Bunchems zitten te borstelen, kunnen ze makkelijker uit het haar verwijderd worden. Kinderen met lange haren kunnen voor het spelen met Bunchems beter eerst de haren vastmaken. Kijk ook uit met langharige huisdieren.
© 2018 Mrst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoper speelgoed kopenDoor goed op de prijzen te letten, en door goed te vergelijken, kunt u speelgoed goedkoper kopen. U zou ook kunnen overw…
Haargroeimiddelen. Werken ze nu wel of niet?Laten we eerst even vaststellen dat de term “Haargroeimiddelen” nou niet direct de lading dekt. Meestal verminderen ze d…
Online speelgoed kopen; tips en de beste websites!Online speelgoed kopen; tips en de beste websites!Online speelgoed kopen is vaak erg gemakkelijk en soms nog voordelig ook. Maar waar vind je een groot assortiment speelg…
Waarom houten kinderspeelgoed kopenLoop een speelgoedwinkel binnen en je wordt als het ware overvallen door een assortiment dat bijna geheel uit plastic be…
Welk speelgoed voor kleine kinderen?Welk speelgoed voor kleine kinderen?Je gaat op visite bij een jarig kind, of je wilt om een andere reden een cadeautje geven. Welk speelgoed kies je dan uit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kidzactivities, Flickr (CC BY-ND-2.0)
  • http://bunchems.com/
  • http://www.fittevrouwen.nl/speelgoed/horror-dit-populaire-speelgoed-ruineert-meisjesharen/
  • https://www.thesun.co.uk/news/3362087/bunchems-toys-stuck-in-girls-hair-seven-hours/

Reageer op het artikel "Bunchems, kleurrijk en zelfklevend speelgoed voor kinderen"

Infoteur: Mrst
Gepubliceerd: 24-04-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Schrijf mee!