InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Lolita, subcultuur uit Japan overgewaaid

Lolita, subcultuur uit Japan overgewaaid

Lolita is ontstaan in Japan als een subcultuur en tegenhanger van de vele regels die daar gelden. Britt en Ymke maakten kennis met deze subcultuur tijdens hun reis in Japan waar opnames werden gemaakt voor hun tv programma op RTL5. In het programma Jong van de EO kwamen Nederlandse Lolita's in beeld. Wat betekent het om een Lolita te zijn?

Lolita in Nederland

In Nederland zijn ongeveer 300 Lolita's die zich erg gelukkig voelen in een poppenjurk. Want dat is de kleding van een Lolita, gebaseerd op Victoriaanse kinderkleding. Het is een hobby, een dure hobby en omstanders kijken er vreemd naar. Opmerkingen worden dan ook regelmatig gemaakt zoals; 'Carnaval is voorbij hoor' of 'Doe je promotie voor de Efteling?' 'Heb je een vrijgezellenfeestje?' Ook horen ze regelmatig: 'Ben jij Pippi Langkous?' Niet leuk.

Vooral de sweet Lolitas vallen op door hun mierzoete kleding. Ze hebben ruim twee uur nodig om zich te transformeren in een Lolita. Het is niet alleen een jurkje aantrekken van zo'n 300 euro, er komen ook allerlei accessoires bij zoals pruiken, hoedjes, sieraden, strikjes en schoenen.

Ze gaan nooit solo de straat op maar spreken af met andere Lolita's. Er zijn meisjes die in Japanse schooluniformpjes rond lopen, er zijn piraten Lolitas, er is een punkvariant en zelfs een gothicstijl. Bittersweet bestaat ook en is gematigder vergeleken met sweet. De kleuren zijn wat donkerder en er is minder roze. De Lolitashops in Japan zijn een luilekkerland maar voor velen onbereikbaar. Er is veel via internet te bestellen. Er is slechts een winkel in Nederland met een gevarieerd aanbod.

Waarom Lolita?

De meisjes zien Lolita als een kunstvorm, een creatieve uiting. Ze kunnen alles zelf bepalen. Zelfs hun leven verandert er door.
Ze zijn geen Lolita voor de aandacht, ze zijn Lolita puur voor zichzelf omdat ze er blij en vrolijk van worden. Er gebeurt iets in hun hoofd zodra ze Lolita zijn. Samen ondernemen ze leuke dingen en zijn omringd door vriendelijke mensen. De kleding heeft iets vertederends, iets popperigs. Het maakt mensen nieuwsgierig naar het hoe en waarom. Sweet Lolita is kinderlijk en daardoor niet jaren vol te houden. Je kunt gemakkelijk overstappen naar een ander variant en de mierzoete jurkjes verkopen. Lolitas zijn zelfverzekerde meisjes. Of eerst verlegen en onzeker, maar door de kleding veel zelfverzekerder geworden. Zodra je de kleding aan doet is het alsof je een sprookje aantrekt. Het is een overwinning op jezelf. De kleding wordt niet constant gedragen. Naast het leven als Lolita is er ook nog een normaal leven met zijn regels en verplichtingen, Dan zijn de meisjes onopvallend in de massa.

Enkele varianten

  • Gothic Lolita
  • Circus Lolita
  • Sailor lolita
  • Punk Lolita
  • Country Lolita
  • Classic Lolita
  • Alice Lolita

Een paar varianten uitgelicht

  • Sweet Lolita is de meest voorkomende vorm; vrolijk, schattig, pasteltinten, veel roze.
  • Punk Lolita heeft veel invloeden van punk zoals kettingen, gekleurde haren en speciale laarzen.
  • Country Lolita draagt jurkjes met fruit en bloemenprints. Draagt een mandje, een parasol en een strohoedje.
  • Classic Lolita is de meer volwassen variant met gedempte kleuren, weinig lintjes, strikjes en kantjes.
  • Alice Lolita gaat gekleed als Alice in wonderland en gebruikt veel accessoires die in het verhaal voorkomen.

Basis van een Lolita

Een Lolita heeft bijna altijd iets in haar haar en een hoed of pet. Een blouse moet vrouwelijk zijn met een ouderwetse uitstraling en een ronde of hoge kraag en pofmouwen. Een klokvormige rok wordt het meest gedragen, maar er zijn ook andere vormen zoals een A-lijn die in A vorm naar beneden gaat en een Empire waist die hoog in de taille begint en naar beneden uitwaaiert. De onderkleding is belangrijk zoals een onderrok en een petticoat. Er wordt een zogenaamde bloomer onder de rok gedragen, een soort broek soms versierd met bandjes en kantjes. Lange kniekousen versierd met bandjes of afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel. Bij warm weer kunnen enkelkousjes gedragen worden. De traditionele schoenen van een Lolita zijn de Mary-Janes schoenen in vele kleuren en met veel versiersels. Ook ballerina's worden gedragen.

Tenslotte

Lolita zijn is een bijzondere levensstijl. Je moet durven. En vooral contact leggen met andere Lolita's
© 2012 - 2019 Noerg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lolita Lempicka, een heerlijk parfumLolita Lempicka, een heerlijk parfumHet is leuk om proefmonsters uit te proberen van parfums, zo voorkom je een miskoop. Je kunt proefmonsters vragen bij ee…
Petticoat de musicalPetticoat is een musical van Joop van den Ende theaterproducties welke vanaf het najaar van 2010 in de theater te aansch…
Harajuku: Japanse modeTieners die erbij lopen als hun favoriete filmheld, stripfiguur, lolita of gothic, is in Tokio heel normaal. Er wordt va…
De vissenkom van orka LolitaDe vissenkom van orka LolitaOrka Lolita is de orka die het langst van allemaal in gevangenschap leeft. Ze heeft een enorme wil om te overleven en ze…
Gothic, een donkkerromatische levensstijlGothic, een donkkerromatische levensstijlGothic is een levensstijl die vandaag de dag alom bekend, maar vaak onbegrepen is. Daarom wil ik met dit artikel probere…
Bronnen en referenties
  • Lolitabible.webs.com
  • Tv programma Jong 16-5-2012

Reageer op het artikel "Lolita, subcultuur uit Japan overgewaaid"

Infoteur: Noerg
Gepubliceerd: 17-05-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!