InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Origami kraanvogel vouwen

Origami kraanvogel vouwen

Origami kraanvogel vouwen Voor de Japanners is de kraanvogels het symbool voor geluk en gezondheid. Er is een oude traditie dat wanneer iemand 1000 origami kraanvogels vouwt, zijn gezondheidswens in vervulling zal gaan.

De kraanvogel vouwen

Voor het vouwen van een kraanvogel heb je alleen maar een vierkant papiertje nodig.

Eerst vouw je hier een kruis in (zoals een + teken), door de zijdes van het papiertje tegen elkaar aan te vouwen. Daarna draai je het blaadje om en vouw je aan de andere kant ook een kruis (dit keer zoals een × teken), door de punten tegen elkaar aan te vouwen.

Vouw nu het vierkant tot een kleiner vierkantje door twee diagonale vouwen naar binnen te vouwen. Leg het kleine vierkantje voor je met de opening aan de onderkant. Vouw een van de voorste zijdes naar voren om en doe dat ook aan met de andere voorste zijde.

Vouw nu de bovenste punt naar voren en doe hem dan weer omhoog. Pak de onderste punt vast en vouw deze omhoog.

Vouw nu beide zijdes naar binnen. Draai nu het hele papiertje om en doe precies hetzelfde aan de achterkant. Vouw weer een punt, vouw de bovenste punt even naar beneden en dan weer omhoog, doe de punt open en vouw hem dan weer naar binnen.

Nu heb je onderaan twee losse punten. Vouw eentje ervan schuin naar boven om. Vouw de zijkant een beetje open en vouw de omgevouwen punt er tussen. Doe dit hetzelfde met de andere punt. Vouw deze ook schuin naar boven om, vouw de zijkant een beetje open en vouw de punt er tussen.

Nu ga je de kop van de kraanvogel vouwen. Dit doe je door een van beide buitenste punten schuin naar beneden om te vouwen. Dan doe je vouw je de voorkant van de kraanvogel een beetje open en vouw je het snaveltje naar binnen. Krul de vleugels van de vogel door ze bijvoorbeeld om een potlood te rollen. Je kraanvogel is nu klaar!

Wereldrecord kraanvogel vouwen

Er bestaat een heus kraanvogel vouw record. De Nederlandse Marten Brouwer kreeg deze in zijn bezit op 21 september 2009 na het vouwen van 100 kraanvogels in iets meer dan anderhalf uur. Daarmee wist hij een plaatsje te bemachtigen in het Guiness Book of Records. Nadat zijn record verbroken was zette hij opnieuw een record op 18 augustus 2010. Dit keer wist hij 100 kraanvogels in 54 minuten en 30 seconden te vouwen.
© 2012 - 2017 Decibel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Origami: KraanvogelOrigami is de kunst van het vouwen van papier. Hiermee kun je heel veel verschillende figuren en dieren maken. Het is ni…
Origami, de papiervouwkunstOrigami, de Japanse papiervouwkunst is eeuwen oud in Japan. In het westen werd deze kunst pas bekend in de 19de eeuw.
Origami: KonijnOrigami: KonijnOrigami is de kunst van het vouwen van papier. In dit artikel leg ik uit hoe je een simpel konijntje kan vouwen. Dit is…
Kirigami, de papiersnijkunstKirigami wordt vaak in één adem genoemd met origami. Toch is het iets helemaal anders. Kirigami is de kunst om uit stukj…
Ikea-effect; het inschatten van waardeMarktplaats en andere verkoop sites staan bomvol met een groot assortiment aan producten. Verkopers mogen bij deze websi…
Bronnen en referenties
  • http://www.hartvannederland.nl/nederland/friesland/2007/wereldkampioen-kraanvogel-vouwen/

Reageer op het artikel "Origami kraanvogel vouwen"

Infoteur: Decibel
Gepubliceerd: 28-01-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!