InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Alles over Reborn Babies

Alles over Reborn Babies

Alles over Reborn Babies Veel mensen hebben er nog nooit van gehoord, Reborn Babies. Dit zijn levensechte poppen die op échte babies lijken. Hoe maak je die nou en hoe begin je daarmee? Lees hier alles over deze hobby.

Wat zijn Reborn Babies?

Reborn Babies zijn levensechte poppen, rebornen is een soort van kunst dat jaren geleden in de Verenigde Staten ontstaan is en is sindsdien een erg leuke hobby geworden. Reborn babies zijn echte verzamel-items omdat geen één pop hetzelfde is, dit komt omdat iedere rebornster (diegene die de baby maakt) de baby inkleurt naar eigen inzicht. Reborn betekent herboren, je maakt een pop zo realistisch mogelijk zodat het net een echte baby lijkt.

Wat is een rebornster?

Een rebornster is de artiest die van de vinyl onderdelen van een dollkit een zo levensecht mogelijke baby maakt. Rebornen is dan zijn/haar werk of hobby. Het rebornen is een tijdrovende hobby, maar dan krijg je er wel wat voor terug, een reborn baby namelijk. Een voorbeeld van een rebornster is bijvoorbeeld http://www.babies4ever.com

Hoe begin je met rebornen?

Wanneer je wil beginnen met rebornen is het belangrijk je eerst goed in te lezen wat rebornen nou eigenlijk is en of het wel echt iets voor jou is. Je kunt vaak bij bekende rebornsters een curcus volgen zodat je de technieken leert die je nodig hebt om van een dollkit een levensechte baby te maken. Je kunt wel denken: ik heb geen cursus nodig, het lukt mij wel, maar het is een stuk moeilijker dan je denkt. Je baby moet er namelijk uit gaan zien als een échte baby en dit is iets wat erg onderschat wordt, het kost erg veel tijd, per dollkit ongeveer 2 à 3 weken en per dag 3 à 4 uur. Er zijn ook DVD's te verkrijgen waarop wordt je de kunst van het rebornen geleerd wordt.

Dollkit

Een rebornbaby bestaat uit een dollkit, dit zijn vinylen delen zoals armen, benen en het hoofdje. Het lijfje is vaak gemaakt van stof dat gevuld kan worden met verschillende dingen zoals granulaat, glasgranulaat, fiberfill en staalgranulaat zodat de baby hetzelfde gewicht krijgt als een echte baby en ook zo echt aanvoelt als je hem oppakt.

Verfen

Deze poppen zijn gemaakt van vinyl en worden met de hand ingekleurd met speciale verf. Voordat je kan verven moeten de vinylen delen eerst worden ontvet. Sommige verf droogt gewoon in de lucht, maar je hebt ook verf die, nadat het is aangebracht op de pop, in de oven moet. Dit wordt laagje verf voor laagje verf gedaan en zo krijg je een unieke baby, er bestaan geen twee baby’s die hetzelfde zijn omdat het met de hand geverfd wordt. De verf wordt aangebracht met sponsjes en kwastjes om het zo realistisch mogelijk eruit te laten zien, zo maakt een rebornster bijvoorbeeld adertjes en vlekjes die een echte baby ook heeft.

Rooten

Rooten is het inplanten van echt haar of zacht mohair in het hoofje van de dollkit nadat het hoofdje geverfd is. Dit wordt gedaan met een speciale naald (een rooting naald) en daarmee wordt haartje voor haartje het haar in het hoofdje gedaan. Dit heet rooten en hierdoor lijkt het alsof er echte haartjes uit het hoofdje groeien. Nadat de haartjes in het hoofdje zitten wordt het in model geknipt of gesneden, zodat het er uitziet als het haar van een echte baby. Je kunt het haar voorzichtig natmaken en in model brengen met bijvoorbeeld een babyborsteltje.

Bijna klaar

Wanneer alle delen vinyl geverfd en gedroogd zijn, de haartjes geroot zijn, eventueel de ogen gezet zijn, wordt de dollkit in elkaar gezet, daarna moet de baby nog worden aangekleed. Vaak worden hiervoor gewone babykleertjes gebruikt. Deze kleertjes kunnen uit Nederland komen maar het wordt ook vaak geïmporteerd uit andere landen zoals Engeland en de Verenigde Staten.

Verkoop

Vaak worden de reborn babies verkocht omdat een rebornster altijd veel geld kwijt is aan alle materialen. De babies worden aangeboden op marktplaats, op rebornsites, op speciale forums/fora en op eBay. De prijs van een baby verschilt, je moet hierbij denken aan een prijs vanaf ongeveer 300,- / 350,- euro voor een baby van een bekende rebornster.
Gerelateerde artikelen
Waarom huilen babies?Huilen is voor een baby dé manier om aandacht te vragen. Een baby zal dit dus geregeld doen. Het is belangrijk om de aan…
Baby's boertjesWaarom moeten babies boertjes laten na het eten? En hoe kan je er als ouder voor zorgen dat dit zo vlot mogelijk gebeurt…
Final Fantasy XIV, miljoenen Gil (GP, G of goud) verdienenFinal Fantasy XIV, miljoenen Gil (GP, G of goud) verdienenHet spel Final Fantasy XIV: A Realm Reborn wordt afgekort ook wel FFXIV: ARR genoemd. De game kan gespeeld worden op app…
Babies: een vrolijke documentaireIedereen houdt van baby's. Dat hopen de makers van deze documentaire toch want deze film laat slechts vier hoofdrolspele…
Waarom huilt baby: herken de oorzaakWaarom huilt baby: herken de oorzaakHet geeft vele ouders een machteloos gevoel wanneer hun baby aan het huilen is. Wat is er toch aan de hand en waarom hui…
Bronnen en referenties
  • www.babies4ever.com

Reageer op het artikel "Alles over Reborn Babies"

Reacties

Barbara Krikke, 13-12-2016 09:08 #3
Vraagje ik wil de haartjes schilderen van de reborn baby's. Is daar een cursus voor in het Nederlands of een dvd? Vriendelijke groetjes

Gea, 07-10-2015 18:48 #2
Hallo,

Hoeveel is een reborn waard die 9 jaar geleden is gemaakt. Ze verkoopt ze nu voor ruim 500 euro, maar is een oudere reborn nog steeds zoveel waard? Ik zag er eentje op Marktplaats van daar mijn vraag.

mvg, Gea

Anneke, 08-03-2015 12:03 #1
Waar kan ik dit materiaal voordelig kopen? Wat is een goede CD om het te leren.Ik vind de cursus en spullen zo belachelijk duur.
groet anneke

Infoteur: Dazzeltje
Gepubliceerd: 31-07-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 3
Schrijf mee!