InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Zelf sieraden maken: de jasseron armband met bedels

Zelf sieraden maken: de jasseron armband met bedels

Zelf sieraden maken: de jasseron armband met bedels Armbanden die goed passen zijn vaak lastig te vinden. De ene is te strak, de andere valt zo van je pols af. Maak je eigen bedelarmband van jasseron en bedels, die je maakt van nietstiften en gekleurde glaskralen. Je kunt je eigen fantasie zijn gang laten gaan. Je maakt de armband zelf op maat. Nooit meer een te grote of een te kleine armband

Benodigdheden

  • 20 cm jasseron
  • 1 x kappitelslot
  • 26 x ringetjes klein
  • 24 x nietstiftjes
  • 24 x gekleurde glaskralen die je zelf leuk vind (als je kleinere kralen hebt, kun je meer glaskralen nemen, het is de bedoeling dat je de glaskralen gaat aanrijgen aan de nietstiften.
  • 24 x doorzichtige kleine kraaltjes (rocailles)

Jasseron

Metalen schakels die je per cm. kunt kopen in allerlei maten (grof en fijn) en kleuren (zilver, rood en brons). De schakels kun je met behulp van een rondbektang en een platbektang openbuigen; zo kun je schakels ertussen uit halen, maar ook schakels bijhangen.

Kappitelslotje

Slotje wat bestaat uit een ring en een stokje. Door het stokje door het ringetje te halen, kun het het slotje dicht doen.

Nietstiften

Metalen stokjes die lijken op spijkers. Aan de ene kant zijn ze plat en aan de andere kant kun je kralen erop rijgen.

Verder heb je nog nodig

  • Rondbektang
  • Platbektang
  • Kniptang

Instructie voor het maken van de jasseron bedelarmband

  • Je rijgt aan een nietstift eerst een doorzichtig kraalje (om ervoor het zorgen dat je grote kraal er niet af kan vallen omdat sommige gaten erg groot zijn), daarna 1 of twee kralen, net hoe groot de kralen zijn die je wilt gebruiken.
  • Je knipt een stukje van de nietstift af, zodat je nog 1 cm. overhebt om de vorm van een ringetje te buigen (als je nog maar 1 cm. overhebt, knip je niets meer af).
  • Je buigt nu een mooi rondje van het stukje nietstift dat je nog over hebt met de rondbektang (Let op: de bovenkant van de nietstift loopt gelijk met de rondbektang, van je af draaien, met de platbektang kun je het rondje wat je net gedraaid hebt mooi in het midden zetten door een ‘knikje’ te geven in het rondje)
  • Je herhaalt dit tot alle nietstiften bedels zijn.
  • Met behulp van de kleine ringetjes bevestig je nu alle bedels aan de jasseronarmband. Om en om aan iedere schakel, tot je bedels aan de jasseron hangen. Neem in de rechterhand de platbektang (ribbeltang) en klem het ringetje ertusen met de opening naar boven. Neem in de linkerhand de rondbektang en open het ringetje door de twee tangen van elkaar af te bewegen (niet naar links/rechts, maar naar je toe/van je af).
  • Met behulp van de overige 2 ringetjes bevestig je het kappitelslot aan laatste schakels van de armband.

Natuurlijk kun je ook in plaats van gekleurde glaskralen metalen kralen gebruiken om bedels te maken. Je hebt ook hele leuke metalen bedels die je kant en klaar kunt kopen in allerlei motieven en kleuren. Die kun je rechtstreeks aan de jasseronarmband hangen. Een combinatie van bovenstaande kan ook. Je ziet, alles is zo'n beetje mogelijk, naar gelang je eigen smaak is. Zo maak je een armband die je zelf leuk vindt, je hebt immers zelf alle onderdelen uigekozen.

Om langdurig plezier te hebben van je zelfgemaakte sieraad, volgen hier nog een aantal tips

  • Laat het sieraad niet in aanraking komen met water, het sieraad kan hierdoor verkleuren.
  • Als je parfum gebruikt, spuit deze dan eerst op je huid voordat je het sieraad gaat dragen.
  • Sieraden met Swarovski steentjes zijn vaak wat kwetsbaarder, doordat de steentjes geplakt zijn. Als je het sieraad na het dragen netjes afdoet en neerlegt, kan er weinig mee gebeuren. Als je hier onzorgvuldig mee omgaat, is het mogelijk dat je steentjes verliest.

Lees verder

© 2010 - 2017 Carolaw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pandora sieraden: armbanden, kettingen, bedels en kralenPandora sieraden: armbanden, kettingen, bedels en kralenPandora sieraden: armbanden, kettingen, bedelarmbanden, bedels en kralen. Pandora is een inmiddels wereldbekend sieraden…
Zelf sieraden maken: de gekettelde kettingKettelen is het aan elkaar maken van metalen staafjes door middel van de ronde uiteinden met elkaar te verbinden. Je kun…
Zelf je sieraden samenstellen met TrollbeadsTrollbeads zijn helemaal in in Nederland. Trollbeads zijn allerlei soorten bedels of kralen waarmee je zelf je armband o…
Sieraden: PandoraSieraden: PandoraHet Deense sieraden merk Pandora is al jaren lang immens populair in Nederland. Vooral de bedelarmbanden van het merk zi…
Zelf sieraden maken: kettingen met jasseronJasseron zijn geschakelde metalen ringen, verkrijgbaar in vele maten (grof en fijn) en kleuren (zilver, brons en koper).…

Reageer op het artikel "Zelf sieraden maken: de jasseron armband met bedels"

Infoteur: Carolaw
Laatste update: 06-04-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!