InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Een green screen

Een green screen

Wat is een green screen en hoe maak je er zelf een? En wat is chroma keying en waarmee kan ik het toepassen? Op deze vragen geeft dit artikel antwoord.

Een green screen

Bij de techniek chroma key wordt meestal gebruik gemaakt van een green screen. Bij chroma key worden de films met elkaar gemixt, waarbij een selecte kleurengroep transparant wordt gemaakt. Vroeger werd ook vaak gebruik gemaakt vaan een bluescreen, dit omdat de kleur blauw, met analoge apparatuur, makkelijker te verwijderen is. Voor de kleuren blauw en groen is gekozen, omdat deze het minst overeenkomen met de huidkleur.

Deze techniek wordt het meest gebruikt bij weerberichten op televisie. De weerman/vrouw staat dan voor een blauw of groen scherm. Via een monitor kan hij/zij dan het uiteindelijke resultaat zien, waardoor hij/zij kan zien waar gewezen moet worden.

Zelf een green screen maken

Op internet zijn vele manieren te vinden hoe een green screen moet worden gemaakt. Ook kunnen complete installaties worden besteld, dit meestal tegen enorme prijzen. Om zelf zo'n scherm te maken heb je nodig:
  • Een groen doek (het liefst een geheel, op de markt zijn dit soort stoffen al voor enkele tientjes te krijgen. Zelf had ik een stof van 1,5m bij 9,0m voor 15).
  • Een frame (bijvoorbeeld van hout: enkele houten balken in elkaar schroeven).
  • Iets om het doek vast te maken op het frame (zelf gebruikte ik punaises).

Soms wordt er met een verkeerde stof gewerkt. In dat geval is de stof te dun, waardoor een lichtere plek achter het doek te zien is. Dit kan verholpen worden door een donkere stof aan de andere kant van het frame op te hangen.

Filmen

Bij het filmen is het erg van belang dat er voldoende licht op het doek valt, zodat er geen schaduwen op ontstaan. Er zal dus met meerdere lampen moeten worden gewerkt. Ook moet het voorwerp of de persoon op een minimale afstand van 1,5m staan van het doek. Dit om te voorkomen dat er groene randen ontstaan rond de persoon op film.

Chroma key toepassen

Om de groene achtergrond weg te werken zijn er vele video bewerkingsprogramma's die chroma keying ondersteunen. Enkele hiervan zijn:
  • Pinnacle Studio Plus
  • Magix Video Deluxe
  • Adobe Premiere
  • Final Cut Pro
© 2009 - 2019 Waarten, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Automatisch defragmenteren met Disk Defrag Screen SaverAutomatisch defragmenteren met Disk Defrag Screen SaverHet defragmenteren van je harde schijven heeft veel invloed op de tijd waarin Windows opstart en de tijd waarin programm…
De print screen knopIedereen heeft de print screen knop op zijn toetsenbord zitten. Wat kun je er eigenlijk mee? Je kunt een schermafbeeldin…
Pinnacle studio plus 12, videomontageprogrammaPinnacle studio plus 12, videomontageprogrammaPinnacle studio plus 12 is een videomontageprogramma voor windows. Je kunt er op alle mogelijke manieren beelden en gelu…
Big Green Egg: barbecue en buitenkeuken voor koken en rokenBig Green Egg is een nieuwe hit in Nederland. Het is een geavanceerde barbecue, afkomstig uit de USA, waar je niet allee…
Clean desk en Clear screen policyClear desk en clear screen. Letterlijk betekenen deze woorden schoon bureau en schoon scherm. Clear desk en clear screen…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_key

Reageer op het artikel "Een green screen"

Reacties

Videomaker, 30-12-2010 12:51 #2
Hoi ik heb een vraag werkt het ook met Pinnacle Studio 14 want die heb ik reageer a.u.b.

Henrik Klamer, 21-06-2010 15:18 #1
Misschien er ff bij zetten dat het ook met Wax 2.0 kan, dat is namelijk gratis en de rest niet geloof ik.

Infoteur: Waarten
Gepubliceerd: 17-03-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 2
Schrijf mee!