InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Zelf een kerststukje maken

Zelf een kerststukje maken

Een goed en mooi kerststukje in de winkel is meestal erg duur. Bij een bloemist betaal je al snel 20,- voor een kerststukje. Ja, als je naar een supermarkt gaat heb je al kerststukjes staan voor 6,-. Maar kijk eens naar het kwaliteites verschil. Een kerststukje is helemaal niet zo moeilijk om te maken. Hieronder kun je lezen hoe je heel makelijk een geweldig kerststukje kan maken.

Benodigdheden

Voor het maken van een kerststukje heb je veel takjes groen nodig. Nou niet meteen naar een tuincentrum hollen om daar je groen vandaan te halen, want dat is namelijk niet te betalen. Kijk eerst maar even in je eigen tuin of je daar geen geschikte groenblijvende planten hebt staan, waar je takken van af kunt knippen om in je stukje te gaan verwerken denk maar eens aan:
  • Conifeer
  • Hulst
  • Hedera
  • Ilex
  • Skimmia
  • Liguster
  • Taxus
  • Buxus
  • diverse dennetakken

Juist de hulst en skimmia met hun rode besjes zijn erg leuk voor in een kerststukje. Als je al het groen hebt verzamelt, zet het dan in emmers met wat water buiten neer. Zo kan je het groen een tijd bewaren. Kijk nu wat je nog nodig hebt om je kerstukje te gaan maken. Denk eens aan kleine kerstballetjes, kaarsen, denneappels, beglitterede peertjes of appeljes, kaneelstokjes. Je kan het zo gek niet verzinnen om in je kerststukje te stoppen. Denk ook eens aan kunstbloemen zoals een kunstroos of een kunstkerstroos. Als je dit allemaal verzamelt hebt moet je natuurlijk nog de spullen hebben waarmee je alles vast kan zetten. Dit zijn:
  • groene oase (grijze oase is voor droog of kunstbloemen)
  • (groen) ijzerdraad (dun en wat dikker)
  • Een bakje of pot waar je je keststuk in wil maken
  • Diverse versiersels zoals beglitterde appeltjes
  • Tillandsia
  • Mos
  • Tangetjes
  • Snoeischaar
  • Scherp mesje

De tijd

Denk niet meteen de eerste keer dat je in een half uurtje je kerststukje in elkaar hebt geflanst. Neem de eerste keer er wel even een paar uur de tijd voor. Als je een maal de slag te pakken hebt, dan kan je kerststukjes in een half uur- drie kwartier maken. Kerststukjes maken kost gewoon veel tijd omdat je ieder takje die je steekt apart behandeld. Dat is ook een van de redenen dan kwaliteits stukjes duur zijn. Gewoonweg omdat het tijd kost om de stukjes te maken.

Aan het werk

Zorg er voor dat je oase door en door nat is. Leg de oase een uur van te voren helemaal onder water, zodat het zich goed vol kan zuigen. Vervolgens snij je de oase min of meer op maat en druk je de oase in het bakje. Het moet wel stevig zitten maar niet te strak. Zorg er voor dat er 1 tot 2 centimeter oase boven het bakje uit blijft steken.

Stap 1 de basis

We beginnen eerst met de basis. Dit houd in dat je eerst de zijkant vab de oase helemaal vol steekt met groen. Zrg er voor dat je een mooie gelijkmatige vorm krijgt. Ieder takje die je steekt snij of knip je aan de onderkand schuin af. Dit vergemakkelijkt het steken en het takje kan daardoor makkelijker water opnemen. Als je de zijkant hebt volgestoken, kijk dan even op een afstand of het gelijkmatig is gestoken en of je geen kale plekken meer hebt. Ben je tevreden met ht resultaat dan gaan we verder met stap 2.

Stap 2 bovenop

Nu de basis klaar is gaan we verder met stap 2, de bovenkant. Beslis voor je zelf of je het stukje de lucht in wil hebben of juist laag en compact wil houden. De techniek blijft hetzelfde alleen je takjes zijn langer of korter. We gaan hier van uit dat je de lucht in wil gaan. Begin eerst met de langste groene takjes die je wilt gebruiken om de lucht in te gaan. Steek deze lange takken een centimeter vanaf de rand. Werk nu trapsgewijs naar voren met steeds weer wat kortere en andere soorten groen naar voren. Hou aan de voorkant ruimte over voor stap 3 om de versiersels te steken.

Stap 3 de versiersels

Als je "trap"klaar is kan je de versiersels gaan steken. De versiersels zijn vaak de blikvangers in je kerststukje, dus laat ze goed uitkomen. Een trucje is bijvoorbeeld een rood appeltje op een hedera blad te leggen. Dit doe je zo: Steek eerst het hedera blad in de oase. Vervolgens steek je het appeltje tuseen het hedera blad waar de nerf begint. Zo lijkt het net of het hedera blad het appeltje als vrucht draagt. Steek nu ook de skimmia's of ander spul met besjes. Als je al je versiersels hebt gestoken kunnen we aan de afwerking beginnen.

Stap 4 de afwerking
Steek nu eerst de kaarsen er bij. Deze kun je het beste plaatsen bij de hoogste takken van je "trap". De afwerking houd in dat je nu alle open plekken dicht gaat steken. Vooral de achterkant (achter de hoogste takjes) zal het nog kaal zijn. Steek deze dicht met dezelfde takjes als je voor de zijkant hebt gebruikt. Bekijk nu kritisch de voorkant. Zie je nog een plekje wat een besje kan gebruiken of juist een kerstballetje. Heb je je stukje kritisch bekeken en zij alle open plekjes dichtgestoken, dan is je kerststukje af.

Tips

  • Is de steel te slap om te steken, breng dan een stukje ijzerdraad in de steel
  • Om geld te besparen, haal zo veel mogelijk groen uit je eigen tuin (en ook bij de buren)
  • Werk aan een tafel die niet te laag is, anders krijg je last van je rug
  • Als je je versiersels gaat kopen, hou dan 1 of 2 kleuren aan, het word anders een te bond spektakel
  • Zorg voor genoeg ruimte

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kerst met een klein budget: Zelf een kerststukje makenKerst met een klein budget: Zelf een kerststukje makenIeder jaar als de dagen korter worden en het licht in de kamer eerder aangaat, wordt de innerlijke drang om het in huis…
Kerst met een klein budget: Leuke kerstdecoraties zelf makenKerst met een klein budget: Leuke kerstdecoraties zelf makenDe decembermaand staat benkend als de meest dure maand van het jaar. Vooral wanneer je moet rondkomen van een klein budg…
Activiteitenweek kerstvakantie - jingle bellsHet is alweer bijna kerstvakantie. Kerstmis is magisch voor kinderen. Grote versierde kerstbomen, overal gekleurde lampj…
Cranberry potjes makenWat is er leuker dan met de kerst zelf een kerststukje in elkaar te draaien? Als variatie op de originele kerststukjes h…
Kerst met een klein budget: Goedkope kerstcadeautjesKerst met een klein budget: Goedkope kerstcadeautjesDecember is een leuke en gezellige, maar vooral ook dure maand. Een maand die in het teken staat van vooral veel en lekk…
Bronnen en referenties
  • Middelbare tuinbouwschool aalsmeer Groothandel Victory

Reageer op het artikel "Zelf een kerststukje maken"

Reactie

Smet Andrea, 07-11-2010 14:56 #1
Perfect uitgelegd, ik heb zin er zo aan te beginnen. Als er stapsgewijs foto's bij te zien waren was het voor beginners nog duidelijker. Dank u wel en veel succes :-) Reactie infoteur, 09-11-2010
Graag gedaan!

Ik heb foto's geprobeerd, maar die waren te onduidelijk.

M.v.g. Lautof (infoteur)

Infoteur: Lautof
Gepubliceerd: 12-12-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Creatieve hobby's
Reacties: 1
Schrijf mee!