InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Hoe schilder je zelf heel makkelijk een (zelf)portret?

Hoe schilder je zelf heel makkelijk een (zelf)portret?

Hoe schilder je zelf heel makkelijk een portret van jezelf of van je kinderen? Volg onderstaand stappenplan en je kunt binnenkort je eigen kunstwerk aan de muur hangen!

Wat heb je nodig?

  • Een digitale afbeelding van je te schilderen object
  • Een computer met een tekenprogramma, zoals adobe photoshop, photostudio 2000 o.i.d.
  • Een printer
  • Acrylverf in de door jou gewenste kleuren
  • Een tamponneerkwastje
  • Een penseeltje tot nr3
  • Een nagelschaartje
  • De drager: papier of canvasdoek
  • En natuurlijk een paar uur de tijd

Hoe ga je te werk?

Stap 1: een geschikte foto uitkiezen

Eerst zoek je een geschikte digitale afbeelding of maak je zelf een digitale foto. Een foto waarin veel schaduwen zijn te zien en waarop het gezicht vrij groot is afgebeeld, zijn het interessantst.

Stap 2: de foto bewerken

Zo gauw je de foto in de computer hebt, zul je het moeten bewerken. Het handigst is met Adobe Photoshop, maar dit is een erg duur programma. Als je dit programma wel hebt, kies je de opties posterize en cut-out (onder het kopje filter). Hierdoor wordt de foto gereduceerd tot een aantal kleuren. Kies er niet meer dan 4 uit, om te beginnen is alleen zwart-wit handiger.

Heb je geen adobe photoshop, dan kan het programma wat meestal bij je scanner of printer wordt geleverd ook heel goed volstaan. Photostudio 2000 is een vrij algemeen programma. Ook daar heb je opties zoals treshold of posterize. Het komt in ieder geval neer op het volgende: met het tekenprogramma breng je je foto terug tot een aantal kleuren/grijswaarden. Je zult hier even mee moeten spelen tot je tevreden bent over het resultaat.

Stap 3: printen en knippen

Heb je eenmaal een foto gereduceerd, dan print je deze uit. Als je alleen zwart en wit hebt, hoef je maar één keer te printen.
Knip nu heel precies alle zwarte vlakken uit met een nagelschaartje. De witte vlakken blijven heel. Je hebt nu de restvorm uitgeknipt.

Stap 4: verven
Leg de overgebleven afbeelding op het papier/doek dat je wilt beschilderen en pak de acrylkleur van je keuze.

Ga nu voorzichtig te werk met het tamponneerkwastje. Haal, als je alle uitsparingen hebt getamponnneerd, het printpapier weg en ziehier: je eigen portret!

En dan verder

Nu je dit eenmaal kunt, kun je een stapje verdergaan met meer kleuren. Daarvoor knip je elke keer de restvorm uit die je wilt gaan kleuren. Je hebt dus meerdere printjes nodig en tussen de verschillende lagen zul je moeten wachten tot de vorige laag geheel droog is. Ook zul je de nieuwe afbeelding heel precies op de vorige moeten leggen.

Experimenteer met verschillende kleuren, achtergronden etc. en je zult heel verrast zijn over het resultaat!

Veel plezier!
© 2008 - 2019 Patruschka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nagelstyling: acrylnagels verwijderenNagelstyling: acrylnagels verwijderenAcrylnagels geven een mooi verzorgde uitstraling aan je handen en vingers. Ook kan acryl goed gebruikt worden om nagels…
Een origineel (zelf)portret schilderen met waterverfHou je van schilderen en ben je op zoek naar uitdagingen? Dan is deze opdracht misschien iets voor jou. Je hoeft helemaa…
De zelfportretten van Rembrandt van RijnDe zelfportretten van Rembrandt van RijnIn de vroege zelfportretten van Rembrandt van Rijn zien we het beeld dat Rembrandt graag wilde laten zien. De molenaarsz…
Jean Fouquet; Middeleeuwse schilderkunstJean Fouquet, voor Nederlandse begrippen een vrijwel onbekende grootheid. In Frankrijk daarentegen geldt hij als de groo…
Foto's simpel en snel digitalizerenFoto's simpel en snel digitalizerenBijna iedereen heeft ze nog wel ergens liggen: foto's van vroeger. Het is verstandig deze foto's te digitaliseren voor z…

Reageer op het artikel "Hoe schilder je zelf heel makkelijk een (zelf)portret?"

Infoteur: Patruschka
Laatste update: 01-11-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!