InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Stekjes versturen per post

Stekjes versturen per post

Stekjes versturen per post Kamerplanten zijn hip! Planten hebben uitstraling. Ze zijn de finishing touch aan je interieur. Ze brengen ontspanning en zuiveren de lucht. Hoe leuk is het om stekjes van jouw favoriete kamerplanten te nemen en er anderen blij mee te maken, ongeacht waar die mensen wonen? Stekjes van planten kun je cadeau doen, je kunt ze ruilen met andere plantenliefhebbers of verkopen. Een voordeel is dat stekjes heel gemakkelijk in een envelop te verzenden zijn. Het versturen van een hele plant is lastig en brengt hoge verzendkosten met zich mee. Het versturen van een stekje is de ideale oplossing. Er zijn verschillende websites waarop je stekjes kunt weggeven, kopen, verkopen of ruilen. Afstand hoeft geen probleem te zijn om aan zeldzame exemplaren te komen of om de juiste liefhebber te vinden. Hoe kun je stekjes verzenden en waar moet je op letten?

Hoe verzend je stekjes per post?

De stekjes

Vrijwel alle stekken zijn geschikt om te verzenden, zo lang ze maar niet te groot zijn voor de brievenbus. Kies stekjes van gezonde planten, die blijven lang goed en slaan sneller aan. Afhankelijk van de soort kun je bladstekken (bijvoorbeeld van Sansevieria, Begonia en lidcactus), stengelstekken (bijvoorbeeld van Hoya’s, lantaarnplantje en Tradescantia) of uitlopers (bijvoorbeeld Graslelie, Pannenkoekplant en Orchideeën) nemen. Je kunt ongewortelde stekken versturen, maar de stekken mogen ook al geworteld zijn in water of aarde. Eventuele aarde kun je voorzichtig van de wortels af schudden of spoelen. Ook aquariumplanten zijn na uitlekken prima te verzenden. Aquariumhouders weten dat je, bij een goed draaiende beplante bak, ladingen snoeiafval overhoudt. Bedenk dat je er via een aquariumforum mensen door het hele land blij mee kunt maken. Stekken, die vaak verzonden worden, komen van bijzondere planten die verzameld worden, zoals Hoya’s (wasbloemen) of orchideeën.

Bron: ZoabiqueBron: Zoabique

Afmeting

De maximale afmeting van brievenbuspost is 38,0 x 26,5 x 3,2 centimeter. Welke verpakking je ook gebruikt, zorg wel dat het geheel door de brievenbus past. Je kunt speciale brievenbusdoosjes kopen in verschillende passende afmetingen. Vaak kosten ze niet meer dan een euro per stuk. Gratis, en in het kader van duurzaamheid aantrekkelijk, is hergebruik van doosjes of enveloppen. In een verpakking passen vaak meer stekken dan je denkt.

Verpakking

Ten eerste is het handig om je envelop op een vlakke ondergrond te beschrijven vóór je de plantjes erin doet. De stekjes moeten niet platgedrukt worden bij de post. De verpakking heeft dus enige stevigheid nodig. Een brievenbusdoosje heeft dat van zichzelf, maar een envelop niet. Je kunt de plantjes van een stevig omhulsel voorzien door polystyreen bakjes van fruit of groente her te gebruiken. Deze passen precies in zo’n envelop waar een dubbelgevouwen A4-tje in kan. Creatief gebruik van ander plastic of karton is ook mogelijk. Lege wc-rollen bijvoorbeeld worden gebruikt, maar ook oude doosjes voor cassettebandjes. Met karton en tape kun je stevige constructies bouwen. Let wel op dat het geheel niet dikker wordt dan 3,2 cm, anders past je pakje niet meer door de brievenbus.

De stekjes overleven het best bij hoge luchtvochtigheid. Ze mogen ook weer niet té nat zijn. Vrij water kan de stekjes verstikken en laten rotten. Daarnaast kan het pakketje beschadigen als er vocht uit lekt. De hoge luchtvochtigheid wordt verkregen door de stekken te verpakken in plastic (plasticfolie, dichtgeplakt boterhamzakje, zip-lock-zak). Het vocht dat de planten van nature bezitten is voldoende om de luchtvochtigheid hoog te houden. De stekjes zullen zeker een week overleven. De verpakking hoeft niet 100% luchtdicht te zijn, maar de inhoud moet niet uitdrogen. Om wortels vochtig te houden kun je wat natgemaakt absorberend papier gebruiken, maar meestal is in plastic verpakken voldoende. Doe de plantjes losjes in de verpakking. De bladeren en stengels mogen best gebogen worden of licht aangedrukt. Sommige stekjes, zoals bladstekjes van Sedum ‘burrito’, zijn erg kwetsbaar. Die kun je nog extra beschermen met tissues. Een hoge concentratie CO2 zorgt dat schimmels en bacteriën minder snel groeien en dat planten het naar hun zin hebben. Je kunt de CO2-concentratie iets verhogen door in je plastic verpakking te blazen. Dit is ook goed voor de luchtvochtigheid.

Bron: DennisM2, Flickr (CC0)Bron: DennisM2, Flickr (CC0)

Tarief

Kijk op de website van het postbedrijf voor tarieven. Het goedkoopst is verzenden als brief zonder track en trace. Bij PostNL is een ‘brievenbuspakje’ duurder dan een brief, maar een brief mag dezelfde afmetingen hebben als het brievenbuspakje. In 2018 kun je voor een euro of 2-3 een envelop vol stekjes versturen.

Voordelen

Stekjes versturen per brievenbuspost heeft veel voordelen.

  • Het is goedkoop;
  • De ontvanger hoeft niet thuis te zijn tijdens de bezorging;
  • Je kunt stekjes delen met wie je wilt binnen West-Europa;
  • Het is bijzonder voor de ontvanger om zo’n pakketje uit te pakken. Stekjes zijn altijd een verrassing.
  • Het is uitdagend voor de verzender om een pakket samen te stellen en te verpakken.

Wanneer kun je beter geen stekjes verzenden?

Stekjes verzenden gaat meestal prima. Controleer wel wat voor temperatuur de plant in kwestie kan verdragen en ga daar niet teveel overheen. Voor een kortdurende periode kunnen stekken best wat extremen doorstaan. In bepaalde omstandigheden kan het misgaan:
  • Bij vorst en nachtvorst. Door bevriezing kunnen de stekken onherstelbare schade oplopen.
  • Bij extreem hoge temperaturen. In een auto van het postbedrijf en in een brievenbus kan het heel heet worden als de zon erop staat.
  • Als de stekjes niet binnen een week arriveren. Let dus op kerstdrukte en stakingen. Verzend ook niet zomaar naar een adres buiten West-Europa.

Hoe vind je ontvangers voor jouw stekken?

Heb je stekjes over, maar weet je niet wat je ermee moet? Verras eens een verre vriend. Voeg eventueel een handleiding toe hoe de stek op te kweken. Je biedt diegene een nieuwe hobby aan en hij leert er ook nog wat van. Wie weet "kweek" je naast planten ook groene vingers. Planten uit stekjes kunnen heel oud worden. Ze kunnen keer op keer gestekt worden en doorgegeven aan bijzondere mensen. Mensen die op deze manier planten cadeau hebben gekregen, herinneren zich dat elke keer als ze die plant zien. Deze persoon zal jou dus niet snel vergeten.

Echte liefhebbers zijn via internet te vinden:
  • Zet je stekjes op social media. Er zijn zelfs speciale stekjes-ruil-groepen
  • Kijk eens op forums over kamerplanten en plaats een bericht.
  • Zet je stekjes op een verkoopsite.

Het helpt als je een foto maakt van de moederplant en van een stek.

Tot slot

Stekjes verzenden is echt aan te raden. Je komt soms door ruilen in het bezit van bijzondere soorten waarvan je het bestaan niet eens vermoedde. Soms ontmoet je bijzondere mensen die jouw hobby delen. Door stekken te verzenden maak je je wereld wat groter en de mensen iets blijer.
© 2018 Zoabique, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
PostNL pakket versturen: tarieven en verzendoptiesPostNL pakket versturen: tarieven en verzendoptiesIedereen heeft met PostNL te maken wanneer je post verzendt. Wanneer je een pakket wilt versturen is dit niet mogelijk v…
Brievenbuspost PostNL: brievenbus zoekenBrievenbuspost PostNL: brievenbus zoekenWanneer u een brief wilt posten is de kans groot dat u hiervoor gebruikt maakt van een oranje brievenbus van PostNL. De…
Pakketten verzenden vanuit BelgiëPakketten verzenden vanuit BelgiëDoor de opkomst van internetshoppen krijgen meer en meer mensen te maken met het versturen en ontvangen van pakketjes, i…
Postpakket: post verzenden via DHLPostpakket: post verzenden via DHLHet verzenden van post via DHL is relatief goedkoop. DHL maakt onderdeel uit van Deutsche Post en is erg actief op de Ne…
Posttarieven van Post.nl 2016 - 2017 - 2018Posttarieven van Post.nl 2016 - 2017 - 2018Inmiddels zijn de posttarieven voor brievenbuspost alweer verhoogd door Post.nl. In 2018 zijn de kosten voor het verstur…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zoabique
  • https://zakelijk.infonu.nl/diversen/133473-postnl-pakket-versturen-tarieven-en-verzendopties.html
  • Afbeelding bron 1: Zoabique
  • Afbeelding bron 2: DennisM2, Flickr (CC0)

Reageer op het artikel "Stekjes versturen per post"

Infoteur: Zoabique
Laatste update: 03-11-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!