InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Koop en verkoop van Verkade-albums

Koop en verkoop van Verkade-albums

Koop en verkoop van Verkade-albums Het plaatjesalbum van Verkade is waarschijnlijk het meeste verzamelde album ooit. De koekfabrikant begon eind vorige eeuw met de uitgave van de albums. Aanvankelijk waren er sprookjesalbums, maar vrij snel naar het ontstaan ging het vooral over natuur. De albums zijn de laatste decennia wel in waarde afgenomen omdat er steeds minder verzamelaars van zijn. Het is mogelijks de albums online tegen een relatief lage prijs te kopen of te verkopen. Geen enkel album is waarschijnlijk ooit zo fanatiek verzameld als de albums van de koekfabrikant Verkade. Verkade zocht aan het begin van de 20e eeuw naar mogelijkheden om meer koek af te zetten. Ze probeerden verschillende dingen, waaronder het bij de pakken voegen van een Duitse plaatjes. De fabriek had goedkoop een partij op de kop getikt. Daar was vervolgens zo veel vraag naar dat Verkade besloot om heuse plaatjesalbums uit te gaan geven. Het eerste Verkade-album verscheen in 1903. De eerste drie albums die verschenen waren drie sprookjesalbums. Dit was een enorm succes en de omzet van het bedrijf steeg rap. De fabriek de Jac. P. Thijsse in 1904 of hij nog meer albums wilde verzorgen voor Verkade. Hij zou uiteindelijk de schrijver worden van maar liefst 19 van de 31 albums die er zouden verschijnen.

Verkade-albums

Thijsse begon in 1906 met de serie Lente, Zomer, Herfst en Winter. Elk album telde ongeveer 144 plaatjes. Tussen 1903 en 1940 toen het laatste album werd uitgegeven werden er ongeveer drie miljoen albums en dertig miljoen plaatjes gedrukt. Naast Thijsse werden de teksten geschreven door A.F.J. Portielje, A.J. van Laren en H.E. Kuylman. De tekeningen waren afkomstig van J. Voerman jr, L.J.W. Wenckebach, J. van Oort, E. Koning, Jac. J. Koeman, S. van Beek, H. Rol en C. Rol. De plaatjes werden zowel door jong als oud verzameld. Onderling vond er ook veel ruil plaats, bijvoorbeeld op het schoolplein. Na de seizoenen-serie verschenen er vooral albums die over een bepaald gebied gingen, zoals Texel en Zuiderzee. Verder gingen verschillende nummers over een bepaalde plantensoorten, zoals cactussen en kamerplanten. Na 1940 verschenen er nog verschillende herdrukken van de bestaande albums en een paar speciale nummers.

Friesland

Vooral het Friesland-album is zeer gewild. Dit album verscheen in 1918 vlak na afloop van de Eerste Wereldoorlog. Het thema Friesland was speciaal bedacht om het Friese publiek te bereiken. De verkoop van Verkade-koek liep namelijk achter in deze provincie ten opzichte van de rest van het land. Het initiatief sloeg echter niet aan. Er werden bijna geen albums verkocht. Aan het einde van de albums hadden mensen ook wel wat anders aan het hoofd. Bovendien lag de prijs met 1 gulden per album ook vrij hoog voor die tijd. Als laatste was een grote brand verantwoordelijk voor de vernietiging van een grote hoeveelheid albums. Geschat wordt dat er uiteindelijk maar zo'n 16.000 exemplaren in omloop zijn. De prijs voor een goed exemplaar ligt daarom relatief hoog, rond de 75 euro. Daarmee is de waarde een stuk hoger dan van de meeste andere albums

Albums van Verkade kopen en verkopen

Tegenwoordig is er minder belangstelling voor het verzamelen van Verkade-albums. Dat komt omdat er de laatste decennia weinig nieuwe verzamelaars bij zijn gekomen en de huidige groep verzamelaars langzaam aan is verouderd. Tegelijkertijd zijn er weinig mensen die hun albums echt weggooien. Daarvoor hebben zij of hun ouders er te veel moeite voor gedaan om alles compleet te maken. Dat leidt er toe dat er een overaanbod is van de albums. Ondanks dat de eerste albums meer dan honderd jaar geleden verschenen zijn ze goedkoop te krijgen. Zo kan met een beetje goed zoeken het album al bij de lokale kringloop worden gevonden. Ook online zal er doorgaans niet meer dan een paar euro per stuk voor betaald hoeven te worden, met uitzondering van de speciale albums. Online kan het album onder andere op Marktplaats worden aangeschaft. Ook worden er regelmatig exemplaren aangeboden op de veilingsite Catawiki.
Gerelateerde artikelen
Bezienswaardigheden in FrieslandFriesland is een hele mooie provincie. Er zijn vele bezienswaardigheden. Waar moet je zeker zijn geweest?
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Coffeecups, Pixabay
  • http://www.50plusser.nl/?page=ontmoet&p=forum&src=viewtopic.php%3Ft%3D2420%26sid%3D04787596860cf10987ff914db5bc55c0

Reageer op het artikel "Koop en verkoop van Verkade-albums"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-12-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!