Rond weven op een fietswiel

Rond weven op een fietswiel Weven was vroeger een ambacht en is tegenwoordig een hobby. Het is een techniek die niet moeilijk te leren is en die je thuis kunt doen. Het kan ook prima zonder een duur weefgetouw gedaan worden. Een rond werkstuk zou je bijvoorbeeld op een fietswiel kunnen weven. Als je hier geen ervaring mee hebt, kies dan wel een eenvoudig patroon.

Materiaal

  • een fietswiel zonder spaken, maar ook zonder roest, eventueel een beetje opknappen
  • kleine stokjes, bijvoorbeeld lucifers (eerst even branden)
  • scheringdraad, neem hiervoor een garensoort die sterk genoeg is om niet snel te slijten
  • inslaggaren (daar kun je restjes breigaren voor gebruiken)

Gereedschap

  • schaar
  • weefnaald

Werkwijze

In de velg van een fietswiel zitten 37 gaatjes (36 kleintjes plus een grotere van het ventiel). Je begint met te tellen vanaf het gaatje van het ventiel. Vanaf het ventiel 19 gaatjes naar rechts tellen. Steek je inslagdraad van de binnenkant van je wiel naar de buitenkant en knoop het stevig vast aan je lucifer.

Daarna leid je je draad naar het gaatje dat rechts van je ventiel zit. Steek een klein lusje door het gaatje en steek een lucifer door het lusje. Draad strak trekken en naar het gaatje links van het 19e gaatje gaan. Lusje maken, lucifertje erdoor, draad strak trekken en naar het tweede gaatje gaan.

Zo ga je verder tot je het hele wiel vol gespannen hebt. Dan knip je je draad heel erg ruim af, neem minstens een meter. Met die draad begin je in het midden rond te weven, zodat alles goed vast blijft zitten.

Ontwerp

Weven op een fietswiel leent zich voor abstract werk, maar....dat werd in de jaren zeventig van de vorige eeuw vaak gedaan en dat zag er toen fantastisch uit. Nu ziet dat er erg gedateerd uit. Als je niet wilt dat je werkstuk er direct gedateerd uitziet, is het beter een heel ander soort ontwerp te maken. Een niet te moeilijke mandala leent zich erg goed om als ontwerp te gebruiken. Zorg wel dat je een eenvoudige mandala kiest of vereenvoudig 'm zelf, want anders wordt het veel te moeilijk.

Ander rond weefraam

Als je geen fietswiel tot je beschikking hebt, kun je natuurlijk ook gewone ronde weefring nemen. Die kun je kopen bij een hobbyzaak. Dat werkt erg makkelijk, want daar zitten tandjes op waar je je schering omheen kunt slaan. Heb je toevallig een ronde ring van bijvoorbeeld metaal in huis, dan is die ook heel goed te gebruiken.

Ring

Het spannen op een ring zonder gaatjes en zonder tandjes gaat een beetje anders. Je begint met je schering stevig aan de ring vast te knopen en je wikkelt je schering daarna een aantal malen om te ring. Daarna ga je naar de tegenoverliggende kant en je wikkelt je schering daar een aantal malen om de ring, daarna weer naar de tegenoverliggende kant etc. etc.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FranciscoJG, Pixabay
  • Foto fietswiel: www.morguefile.com / Giulian
  • Foto bolletjes katoen: www.morguefile.com / Taliesin

Reageer op het artikel "Rond weven op een fietswiel"

Infoteur: Judithm
Laatste update: Juni 2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!