InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Hoe begin je een boek te schrijven volgens schrijvers

Hoe begin je een boek te schrijven volgens schrijvers

Hoe begin je een boek te schrijven volgens schrijvers Droom jij er ook van om een boek te schrijven, maar weet je niet hoe je moet beginnen? Hier is het antwoord op die vraag van een aantal kinderboekenschrijvers. Lieneke Dijkzeul, Petra Cremers, Martine Letterie en Hans Wösten.

De vraag

Het lijkt mij heel leuk om ook een boek te schrijven, maar ik weet niet hoe ik moet beginnen. Moet je eerst de personen verzinnen of eerst de gebeurtenissen? Waar moet je beginnen? Waar begint u bij het schrijven van een boek?

De antwoorden van...

Lieneke Dijkzeul

De vraag die je stelt is in feite moeilijk te beantwoorden: wat is er eerder, verhaal of personages. Ik kan niet voor andere schrijvers spreken, maar in mijn geval ontstaat er een idee bijvoorbeeld naar aanleiding van iets wat ik gezien of gelezen heb (of meegemaakt). Dat kan ook pas jaren later zijn. Hoe dan ook, die ervaring blijft in je hoofd hangen, en daarna gaat je geest ermee vandoor. Dan komen pas de personages, eerst natuurlijk de hoofdpersoon. Andere personen ontstaan naar gelang je die nodig hebt. Soms zijn dat er tien, soms twintig.

Het blijft lastig uit te leggen. Jij zou kunnen oefenen door een bepaalde gedachte als uitgangspunt te nemen. Het kan desnoods met een voorwerp. Leg een luciferdoosje op tafel, en verzin er een (kort) verhaal omheen. Je zult zien dat je binnen de kortste keren ook de benodigde personages hebt bedacht. Vervolgens ga je schrijven. Als het af is, leg je het een paar weken weg, en leest het dan over, net alsof het niet van jou is. Dan kom je vast nog heel veel dingen tegen die je niet mooi vindt. Die verbeter je. Daarna herhaal je het proces. Zo slijp je een verhaal langzaam in de goede vorm.

Ik wens je alvast veel succes!

Lieneke Dijkzeul

Petra Cremers

Ik denk dat je eerst een plot moet hebben, dus een globaal idee waar je verhaal of boek over gaat. Zo werkt het voor mij het beste. Bij het verhaal 'de oppas' was dat het idee om een jongen zijn eigen oppas te laten zijn. De rest komt er later bij: door over het verhaal na te denken en - in tweede instantie - om te gaan schrijven. De personen, locaties et cetera verzin ik er dan ook bij. Soms herinner ik me ineens dingen die ik ooit heb gehoord of gelezen, of zelf heb meegemaakt. Zo is de stroomstoring in 'de oppas' iets wat wij hier in huis zelf hebben meegemaakt. Het is makkelijker om het dan te beschrijven. Soms doe ik ook onderzoek. Bij een kort verhaal is dat meestal niet nodig. Mijn laatste boek 'Back to Amsterdam' gaat over een meisje dat een autistisch broertje heeft. Voordat ik begon met schrijven heb ik allerlei boeken over autisme gelezen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes!

Petra

Martine Letterie

Je stelt me een lastige vraag. Hoe begin je aan een boek. Ik ken veel schrijvers en ik weet dat het voor iedereen anders is. Er is dus niet één manier, er zijn er duizenden. Als ik jou was, zou ik beginnen met het schrijven van een verhaal, van veel verhalen. Schrijven moet je leren. En al schrijvend zul je ontdekken, wat jouw manier is. Mijn eerste boek dat uitgegeven werd, was de top van een ijsberg onuitgegeven verhalen en andere teksten. Begin dus niet eerst met een boek, maar met schrijven.

Hartelijke groeten,

Martine Letterie

Hans Wösten

Ik denk dat de meeste schrijvers eerst een onderwerp of thema willen hebben waarover ze willen schrijven. Er moet een basisidee zijn. In mijn 2e boek, Thomas, was het idee om de hoofdpersoon gedachten te kunnen laten verzenden, waardoor hij mensen sterk kan beinvloeden. Natuurlijk moet daarin ook een gevaar in zitten, anders heb je geen verhaal. In mijn derde boek belandt de hoofdpersoon in zijn eigen opstel. Gaandeweg merkt hij dat hij de regie heeft over zijn verhaal en dus het verhaal, waarin hij zit, kan sturen.

Met zo'n idee begin ik te schrijven en gaandeweg het schrijven komen (toekomstige) gebeurtenissen vaag in me op en worden concreet naarmate ik verder schrijf. Ik bedenk altijd wel wat voor hoofdpersoon ik voor het verhaal wil. Ik zet daar wat karaktereigenschappen bij en zo begint bij mij het proces van schrijven.
Ik hoop dat er wat aan hebt en veel sukses met schrijven.

met vr. gr.,

Hans Wösten

Dus...

Iedereen heeft een eigen schrijfstijl, doe dus niet gewoon anderen na. Creëer je eigen stijl!
Gerelateerde artikelen
Hoe begin je met het schrijven van een boek?Hoe begin je met het schrijven van een boek?Hoe begin je met het schrijven van een boek? Eigenlijk is het antwoord heel simpel: je begint gewoon. Voor beginnende sc…
Ook slechte boeken kunnen je helpen met schrijvenOok slechte boeken kunnen je helpen met schrijvenOm beter te leren schrijven, wordt vaak aangeraden om erg veel boeken te lezen. Als je boeken leest die goed zijn geschr…
10 tips om een boek te schrijven10 tips om een boek te schrijvenDroom jij ervan een boek te schrijven? De eerste stap is om het boek ook werkelijk te schrijven. Zonder verhaal en tekst…
recensieSchrijfboek: Stephen King – Over leven en schrijven`Over leven en schrijven' is het schrijfboek van Stephen King. In dit boek geeft hij tips voor mensen die ook graag boek…
Recensie: Het Gouden Ei, Tim KrabbérecensieRecensie: Het Gouden Ei, Tim KrabbéHet Gouden Ei. Hoe een verdwijning op een pompstation uitgroeide tot een sterk plot en 250.000 exemplaren.

Reageer op het artikel "Hoe begin je een boek te schrijven volgens schrijvers"

Reacties

J. V., 13-06-2015 13:30 #38
Ik ben 12 jaar en ik wil later schrijver worden. Sinds mijn 6e vind ik het al heel erg leuk, maar ik heb een probleem. Ik ben bezig met een verhaal, maar het begint steeds meer op een bestaand boek te lijken. Wat moet ik doen? Wat ook een probleem bij mij is dat ik moeilijk onderwerpen kan bedenken.

Tip: Altijd door gaan met het schrijven van verhalen en vooral lezen! :)

Do H., 18-10-2014 17:49 #37
Ik ben 11 jaar, ik schrijf en bedenk graag verhalen. het enige probleem is dat ik niet weet waar een boek precies uit bestaat, het begin, het plezier… maar hoe verwerk je alle benodigdheden in een verhaal, voor een 11 jarige. als ik zo ver alles heb, dan ben ook bezig met 'het genieten' van het verhaal, maar ben ik daar eenmaal mee bezig blijf ik vast haken bij de vraag, hoe laat je iemand van een verhaal genieten, bang maken… noem maar op… Hoe werkt dat?

Melany, 27-07-2013 10:16 #36
Ik ben tien jaar, en nu al heel erg bezig met verhalen schrijven. Het enige probleem is dat ik slecht ben in onderwerpen bedenken. Heb ik een hele goeie, dan schrijf ik zo een heel verhaal, maar heb ik geen goeie, stopt het verhaal na een bladzijde. Misschien een heel lang writer'sblock? Maar als ik het even laat rusten, heb ik met eentje zelfs een half jaar gedaan, kan ik nog steeds niet verder. Hoe kan ik beter goede onderwerpen bedenken?

Timmy Geleyn, 23-06-2013 21:55 #35
@Donna van Riet : Het is goed als je veel ideeën hebt voor verhalen. Zelf heb ik ook vaak het gevoel dat er een verhaallijn voor een nieuw verhaal in mijn gedachten springt als ik aan een verhaal bezig ben. Ik los dit op met een notitieboekje of een word-bestand waar ik het idee in opschrijf. Later kan ik dan die ideeën uitwerken. Nu heb ik geen ervaring met kinderboeken (vind ik persoonlijk te moeilijk, ik hou het bij fantasy en 'literaire' romans) maar als die verhalen met elkaar gelinkt zijn, dan kan je dat nieuwe idee misschien gebruiken om in je andere verhaal te verwerken.
Wat die writers block-dagen betreft : Dat is heel normaal, heb ik ook vaak. Maar de truc is om toch te blijven schrijven. Schrijf op de wijze die voor jou werkt, zonder rekening te houden met de tips en de regels die sommige sites geven. Ik heb mezelf laten vangen aan de regels van het schrijven en dat resulteerde in een writers block van anderhalf jaar.

Veel succes nog met je verhalen.
Timmy

Sophie, 15-02-2013 14:54 #34
Ik wil graag een boek schrijven dat grappig en spannend is hoe voeg ik dat samen?

Elke, 15-08-2012 21:33 #33
Ik heb een verhaal in mn hoofd echt heel fantastisch dramatisch maar het is die eerste zin die ik moeilijk vind. Begin ik bv met er was eens nee want dat lijkt meer sprookjesachtig pff dat is echt iets wat ik moeilijk vind want ik weet heel zeker de rest komt vanzelf.

Jeltje, 09-07-2011 23:04 #32
Ik hou heel erg van lezen. Meestal heb ik wel zo ongeveer een verhaal in mijn hoofd, maar als ik het dan wil typen ga ik VEEL te snel. Laten we zeggen in kan een heel boek in 1 bladzijde kwijt en ik heb geen idee hoe ik dat moet veranderen. Het lukt me niet echt om de niet spannende stukjes te schrijven. Ik schrijf eigenlijk alleen de spannende stukken en dat gaat ook niet helemaal goed. Ik ben 14 en wil nog veel leren. Heeft iemand tips voor mij?

Remi, 16-05-2011 20:35 #31
Jullie geven goede tips, maar wat als je nu heel graag wilt schrijven, maar geen tijd hebt. Je hoofd zit vol met gedachtes die er maar doorheen blijven spoken. De dagen vliegen voorbij, maar je krijgt die gedachtes niet uit je hoofd. Je bent nog niet zo oud, maar wil toch schrijven. Je hebt sommige boeken goed bekeken, maar je snapt niet hoe schrijvers soms ineens van onderwerp verspringen. Je snapt het als je het leest en schrijft, maar niet als ik het bekijk en er dingen van op wil steken.

Zoals: Ik rende weg door verschillende zijwegen schaduwen leken me te volgen op de muren. Voetstappen kwamen dichterbij. Ik begon nog harder te rennen. De voetstappen bleven maar dichterbij komen. Hijgend bleef ik staan. Ik draaide me angstig om. Hoe kon een man zo snel zijn vroeg ik me af. Vroeger was ik altijd de snelste uit de klas geweest niemand had me ooit ingehaald tot nu.

Remi, 16-05-2011 20:20 #30
Ik ben dan nog niet zo oud, maar ik schrijf al jaren. Door al deze tips weet ik nog beter hoe ik het kan doen. Ik vind het alleen moeilijk om met al die leestekens te werken. Moeten deze tekens er altijd in of kun je die er ook later inzetten? Mijn hoofd zit vol met ideeën, maar ik vind het moeilijk om ze vast te houden. Na het ene idee komt weer een ander en dan wil ik weer over dat andere idee schrijven. Reactie infoteur, 31-10-2011
Je hoeft bij de eerste versie van een stuk, natuurlijk niet direct te zorgen dat de spelling perfect is. Dit kan je ook later bijwerken. Als je maar wel zorgt dat je nog weet wat je precies bedoeld.

Dizzel, 16-04-2011 18:14 #29
Ik ben dan nog maar veertien. Maar ik schrijf bladzijde vol met verhalen. Kijk niet dat ik een heel boek maak. Maar ik schrijf verhalen zo noem ik het liever. Want ik gebruik mijn fantasie en de omgeving om me heen om aan mijn verhalen te komen. Ik heb dan okal een verhaal geschreven maar toen was ik twaalf die is dan ook niet zo heel lang. Ik bebruik ook vrienden via msn/hyves om verhalen te bedenken b.v. onderwerpen. Als ze mij er een geven dan kan ik er zo een verhaal van typen. Want je moet het wel leuk vinden om te doen. Als je je eraan gaat vervelen schiet het ook niet op.!

Anja, 12-04-2011 14:09 #28
Ik ben een vrouw van 30jaar. Ik heb een hoop mee gemaakt in mijn jonge leven. Nu wil ik het eens op papier gaan zetten. Ik zit met een paar dingen. Hopelijk kan ik hier mijn antwoord vinden/krijgen. Ik zou het graag als een waargebeurd verhaal gaan schrijven maar niet als een biografie. Maar wel als ik vorm- dus ik als de hoofdpersoon. Moet ik rekeninghouden met mensen die in mijn 'verhaal" voorkomen? Heb ik daar toestemming voor nodig? Ook als ik de namen van de personen zou veranderen? Als ik de naam van mijn ex-man zou veranderen zou hij daar niets op in te brengen hebben? Reactie infoteur, 13-06-2011
Een late reactie vanwege vakantie, maar hier is het:
Het juridisch loket zegt het volgende
De grondwet verwoordt in art. 7 (vrijheid van meningsuiting) dat niemand voorafgaand verlof nodig heeft om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. Niemand kan u voor smaad aanklagen als u de namen in uw boek niet noemt.
Smaad (art. 261 Wetboek van Strafrecht) is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van feiten te beschuldigen waaraan hij of zij zich schuldig zou hebben gemaakt, zonder dat wordt gehandeld uit noodzakelijke verdediging of dat te goeder trouw kon worden aangenomen dat deze feiten waar zijn en dat het algemeen belang vereiste dat de feiten naar buiten werden gebracht. Het doel is het ruïneren van de reputatie van het slachtoffer.

Ik zou dus de namen veranderen.

Lina, 05-03-2011 11:11 #27
Ik schrijf alleen verhalen van 7 bladzijden ofzo. Ik begin eerst met een idee, dus de situatie en pas daarna verzin ik personages. Je moet wel goed opletten op de opbouw van je verhaal. Eerst komt er een rustig stuk of net een spannend, dan het omgekeerde en zo doe je dat 4 keer. Daarna komt er een climax, dus een heel erg spannend stuk. En daarna word de spanning minder en ga je het slot schrijven. Reactie infoteur, 07-03-2011
Ook een leuke manier om te schrijven. Goed idee!

Miranda, 18-01-2011 14:29 #26
Ik ben met een boek begonnen, ik was halverwege toen ik een idee voor een ander boek had. Daar was ik dus mee bezig en kreeg wgeer een ander idee enz enz. Dus had ik bedacht wat nou als ik al die ideeen eens opschreef in een schrift ofso? Dat heb ik geprobeerd en het lukt goed, doordat ik een idee opschrijf en niet de hele tijd in mijn hoofd laat zitten concentreer je je op het 1e idee, en schrijf je je boek af, dan ga je her rijtje weer af! Ik heb er al 3 geschreven. Maar veel succes allemaal! Reactie infoteur, 18-01-2011
Goede tip! Bedankt!

Lumene, 08-12-2010 17:04 #25
Ik heb gemerkt als ik begin te schrijven dat ik heel veel in de zelfde zin "ik" schrijf
hoe kan ik dat vermijden om minder "ik" in een zin te zetten. Reactie infoteur, 03-01-2011
In welke verhaalvorm schrijf je? Is de ik de hoofdpersoon? Misschien kan je er meer gedachtes bij zetten. Niet ik ga weg maar het is tijd om weg te gaan. Probeer andere zinsconstrucites uit.

B. de Graaf, 05-12-2010 18:41 #24
Is het ook mogelijk om een boek te laten schrijven? Mocht iemand dat willen, wat gaat dat dan kosten, hoe worden de kosten daarvoor berekend? Reactie infoteur, 03-01-2011
Er zijn verschillende sites die dat doen, bijvoorbeeld voor biografiën. Er komt dan meestal iemand bij je thuis om interviews af te nemen. Kijk even http://www.uweigenbiografie.nl. Daar wordt het duidelijk uitgelegd en kan je ook een offerte aanvragen.

Donna van Riet, 04-11-2010 12:42 #23
Ik ben 35, mama van 2 lieve dochters en dankzij hen ben ik beginnen schrijven, mijn eerste kinderboek werd zeer goed door hen en door de vriendinnetjes ontvangen, maar nu ben ik aan het volgende bezig en terwijl zou ik al een ander willen beginnen, is dit wel een goed plan, twee boeken tegelijkertijd schrijven, of moet ik eerst het ene afwerken vooraleer ik begin aan het andere?
Is het normaal dat ik dagen heb dat het absoluut niet lukt?
Bedankt voor de goede tips!
Donna Reactie infoteur, 03-01-2011
Ik zou dat zelf niet kunnen, want dan zou ik veel door elkaar halen, ik ben zelf namelijk niet zo georganiseerd, maar ik weet niet of dat bij jou ook zo is natuurlijk.
Iedereen heeft dagen dat het even niet zo lekker gaat. Leg het dan maar gewoon even weg en probeer het morgen nog een keer!
Veel plezier met schrijven!

Annick, 07-09-2010 23:23 #22
Ik ben vanaf mijn tienerjaren begonnen met gedichten te schrijven, meer als doel om mijn gevoelens te uiten.
nu ondertussen nog maar begin 20ger wil ik graag een mijn eerste verhaal schrijven.

Ik heb al wel een paar ideeën voor mijn verhaal, maar 1 ding beangstigd of eerder gezegd houd mij nog tegen om te beginnen schrijven
en dit is dat ik heel grote spelling fouten maak en mijn zinsbouw ook niet helemaal correct is. hoe hard ik ook daarop oefen ik zie mijn fouten zo goed als nooit.
Vormt dit een zeer groot probleem? want ik veronderstel dat je zelf u boek moet schrijven zonder fouten dat niemand die verbeterd of een kleine aanpassing maakt.
kan iemand mij raad geven of ik moet doorgaan of niet.

vriendelijke groeten
en alvast bedankt voor een reactie te geven. Reactie infoteur, 13-09-2010
Ik denk dat het dan heel goed is om je verhalen gewoon te laten lezen door iemand die de meeste foutjes eruit kan halen, dus gewoon een vriend of familielid die dat zou willen doen. Blijf vooral doorgaan met schrijven! Als je echt niemand kan vinden die dit zou kunnen nakijken, dan kan ik je daar ook wel mee helpen.

Met vriendelijke groet,
Kimberley

W. R. P., 13-04-2010 21:04 #21
Ik ben al heel vaak opnieuw begonnen met een verhaal, steeds als ik denk: "Dit word het!" dan gaat het weer mis. Het komt omdat, als ik met een verhaal begin en ik ga later weer verder dan lees ik even terug waar ik ook alweer was en dan vind ik het verhaal opeens heel saai en wil ik iets nieuws, en zo begin ik dus steeds opnieuw. wat moet ik doen!? Reactie infoteur, 14-04-2010
Gewoon door schrijven met hetzelfde verhaal of er later weer opnieuw mee beginnen. Niet te vaak teruglezen, maar gewoon schrijven en later schrappen.

Danielle, 26-02-2010 15:32 #20
Ik loop ook al een tijdje met het idee om een verhaal te schrijven. Ik ben er nu mee begonnen. Wel moet ik eerst van alles bedenken, wat er allemaal gebeurt enz. ik heb dan ook al een hoop ideen. Alleen hoe kies ik titel, is dat makkelijker als je heel het verhaal af hebt? Reactie infoteur, 14-04-2010
De titel kan altijd nog komen als het verhaal af is. Dus geen haast daarmee.

Niels, 19-01-2010 19:26 #19
Ik loop al een tijdje met het plan om eens wat te schrijven.
inhoud is geen enkel probleem, ik heb veel fantasie en ik heb al een paar vlotte onderwerpen in mijn hoofd.
ik vind het altijd moeilijk om een goede titel te bedenken. Dan wil ik altijd iets dat ook meteen iets zegt over het onderwerp, maar ook figuurlijk bijpassend is.

Daarnaast vraag ik me af, waar het verhaal zich af moet spelen.
In mijn directe omgeving? want die ken ik het beste, bijvoorbeeld, "hij sloeg een straat om en bevond zich nu in de… straat."
maar daar denk ik dan dat het fout gaat als het verhaal klaar is.
met directe contactpersonen die ik ken, en die ook daar wonen, geen idee waarom:$. Reactie infoteur, 14-04-2010
Misschien is een vakantieplaats ook een idee. Of een stad in de buurt. Dat is waarschijnlijk ook al een beetje bekend en is toch niet zo dichtbij.

Wilhelmina, 12-12-2009 21:28 #18
Ik heb de laatste 10 jaar heel veel meegemaakt en om het makkelijker te kunnen verwerken wil ik het allemaal van mij afschrijven en bundelen in een boek maar wel met de intensie om het met de medemens te delen want ik weet zeker wat mij de laatste jaren is overkomen kampen heel veel mensen/gezinnen mee.
Maar hoe begin ik met zo'n project? Reactie infoteur, 14-04-2010
Sorry voor de late reactie. Op deze site staat veel nuttige informatie over een levensverhaal schrijven: http://www.burnoutherstel.nl/biografie.htm.

Melissa Verbakel, 12-12-2009 14:33 #17
Ik ben ook een boek aan het schrijven en ik begin met de personages daarna de gebeurtenissen en als laatste de titel.
je schrijft gwoon een hoofdstukje dat bij de titel past

Lorenz, 05-12-2009 21:01 #16
Hallo,

Ik ben nu met een boek bezig. Meer correct: ik ben net met een boek begonnen. Als begin heb ik gewoon eerst ieder personnage, de situatie ( hoe het verloop van de wereld is waar het personnage in leeft) en al de gebeurtenissen in puntjes uitgewerkt. Is dit een goede start of kan ik beter ineens het vehaal beginnen te schrijven?

Mvg, Lorenz Reactie infoteur, 09-12-2009
Als je hierdoor genoeg verhaal kan schrijven, kan dit best een goede start zijn.

Stefan Link, 08-10-2009 19:20 #15
"Ik zie het voor me, maar probeer het dan maar op papier te zetten." Dat is mijn probleem. Meteen al de inleiding was al een bende. Daarin wil ik namelijk:
- Duidelijk maken dat er een oorlog is en hoe die is ontstaan
- Vertellen dat er acht Forten (Waarvan ik een naam moet verzinnen) meedoen aan die oorlog
Vooral dat gegoochel met die namen maken het een rommeltje. Ik heb veel moeite met het plaatsen van komma's. Iemand tips hiervoor? Reactie infoteur, 01-11-2009
Je zou het kunnen beginnen middenin het verhaal. Bijvoorbeeld dat de hoofdpersoon wakker wordt door een harde knal of zo. En dat hij daardoor gaat nadenken over de oorlag, van het duurde nu al zo lang. En wat hij van de andere Forten vindt enzo.

Veel succes!

Johan, 07-09-2009 01:11 #14
Ik probeer al heel lang aan een boek te beginnen. Ik heb een thema, plot, uitgewerkte karakters en alles, en begin met frisse moed aan het schrijven, mar halverwege borrelt er alweer nieuwe inspiratie naar boven voor een volgend verhaal en verlies ik de interesse in het verhaal waar ik al mee bezig was en daarmee de discipline om dat verhaal af te maken.
Om een voorbeeld te geven: Eerst was ik bezig met een verhaal waarin Robin Hood figureerde als 'the bad guy' en de sheriff van Nothingham 'the good guy' was die door trouw te blijven aan zijn eigen principes zijn eigen graf aan het graven was. Na alles uitgewerkt te hebben en met een reusachtig enthousiasme het toetsenbord bestegen te hebben was het verhaal opeens niet meer zo interessant voor mij, en ik me af vroeg wat ik dan wel interessant vond kwam opeens het idee naar boven waar ik al eens eerder mee speelde, namelijk een verhaal over een stel ontevreden jongens die besluiten om de regering te gijzelen, wat hun lukt, maar wanneer ze het roer over de samenleving eenmaal hebben overgenomen, loopt alles anders dan ze hadden gehoopt.
Ik was al aardig op weg met dit verhaal toen ik opeens gefascineerd raakte door mijn verleden als deejay bij een lokale omroep. Dus bedacht ik een verhaal waarin een stel enthousiastelingen de radiofrequentie kapen en luisteraars oproepen om te bellen en hun live met andere bellers laten discuseren.
Ik was amper begonnen aan dit verhaal of had alweer een ander plan voor een boek, namelijk een jongen die helemaal fan is van stripboeken over superhelden krijgt een helm in handen die in het verleden tot bloeddorstige krijgers heeft behoord. Wanneer hij het opzet neemt de helm bezit van hem en veranderd hij in de superheld die hij altijd had willen zijn. Alleen krijgt hij de helm niet meer af. Hij gaat op jacht naar mensen die hij in de samenleving veracht, zoals zelfverrijkende directeuren (omdat zijn vader zojuist zijn baan kwijt is). Algauw is hij de held, maar dan…
En nu heb ik alweer een nieuw idee. Ik zat net ff in de tuin een peukie te roken en dat insireerde mij alweer tot een verhaal.
Wat ik net noemde waren de verhalen die ik afgelopen maand had bedacht. Hoe moet ik zo iets in kort tempo in boeken omzetten?

Charlotte, 20-07-2009 14:46 #13
Ik zou ook heel graag met een boek beginnen.
het basisidee heb ik al, alleen weet ik niet welk verhaal ik er rond moet werken.
ik heb al verschillende gedichten geschreven, maar die heb ik nooit aan iemand laten zien.
ze zijn voor mezelf bedoeld, ik druk er mijn gevoelens mee uit.
Ik schrijf meestal één of twee pagina's en dan weet ik niet meer waar ik moet beginnen.
grtjs,
Charlotte Reactie infoteur, 21-07-2009
Misschien zou je eens moeten proberen om het een tijdje weg te leggen. Dan kun je het later nalezen en proberen er een verhaal aan vast te maken.

Veel succes!

Payam, 05-06-2009 13:46 #12
Ik ben een 38jarige vrouw en kom uit Iran, ik heb heel veel meegemaakt en wil graag mijn leven op papier te zetten, maar ik weet niet hoe moet ik beginen? Moet ik alles wat er gebeurt schrijven of soms iets verzinnen? Ik zoek iemand die wilt mij hiervoor helpen. Alvast bedankt en groeten Payam Reactie infoteur, 09-06-2009
Ik zou vooral het echte verhaal vertellen en alleen als het niet anders kan, dingen verzinnen. Zo wordt het niet een totaal verzonnen verhaal, maar meer gebaseerd op de werkelijkheid.

Kimberly, 29-04-2009 02:48 #11
Hoi,
ik ben zelf een tienermoeder en ik wil graag me verhaal kwijt aan de buitenwereld zodat ze kunnen zien wat wij tienermoeders mee maken en dat je niet meteen op ons moet afkijken laat maar zeggen.
maar ik weet totaal niet hoe ik moet beginnen kan iemand mij helpen?
groetjes kimberly

Janita Verkuil, 29-03-2009 17:06 #10
Ik wil dus met een boek beginnen, een zogenaamde horror boek 'Dead End' een soort vervolg van een film Dood Eind, Maar ik weet niet wat er bij moet, en wat wat inhoud. Bijvoorbeeld een proloog, epiloog, inhoud enz. Wat houden die dingen in en moet dat in een verhaal? Reactie infoteur, 30-03-2009
Een epiloog is een slotwoord, een proloog is een voorwoord en de inhoud zou gewoon het verhaal zelf zijn. Je hoeft niet echt een epi- en proloog in het boek te zetten, maar het zou wel een goede aanvulling kunnen zijn.

Ari, 19-01-2009 15:35 #9
Ik ben op dit moment ook een boek aan het schrijven, maar op een gegeven moment kom ik niet meer verder… :-( Ik ben hiervoor ook al met heel veel boeken begonnen, maar allemaal zijn ze niet af… Heeft iemand hier mischien een oplossing voor? Reactie infoteur, 21-01-2009
Misschien kan je de verhalen door iemand anders laten lezen. Dan kunnen zij je misschien de goede richting opwijzen. Je kunt ook een open einde maken.

Obam02 (infoteur), 14-09-2008 21:29 #8
Het boek: schrijf & publiceer een boek van uitgeverij Boekenbent.com bevat ook veel tips. Reactie infoteur, 17-09-2008
Bedankt!

Dannybloemenhof (infoteur), 03-09-2008 15:06 #7
Een heerlijk artikel, Judogirl. Zelf ben ik ook bezig met het probleem hoe je moet schrijven. Daar ben ik al jaren mee bezig, en de redenen waarom er tot nog toe geen boek gekomen is, zijn groot.

Dus uit de reacties die je van de jeugdboekenschrijvers gekregen hebt, kan ik ook heel wat leren. En alle beetjes helpen.

Groetjes, Danny :-)

Liza, 20-07-2008 19:01 #6
Haloo,

ik ben en meisje van 12 jaar ik praat best wel met moeilijke woorden en mensen staan er soms verbaasd van te kijken!maar af en toe doe ik het expres. Alleen als ik mijn boek aan het schrijven ben vind ik het te langdradig heeft iemand hierb een oplossing voor?

Groetjes,
Liza :-) Reactie infoteur, 22-07-2008
Misschien zou je als oefening een kort verhaal kunnen schrijven voor kinderen. Dan moet je wel makkelijk taalgebruik en korte zinnen gebruiken. Iemand nog meer ideeën?

Nomi, 08-07-2008 12:03 #5
Het is niet zo simpel om een verhaal - boek - te schrijven… ik zit er ook elke dag mee vast! Mijn papa heeft een website gevonden waar je wel voor moet betalen, maar je moet gewoon je verhaal typen, een mooie 'cover' invoegen en voila! Een week of 2 later krijg je je boek helemaal mooi gekaft met alle illustraties + je 'cover' + je verhaal!
Ik weet wel niet precies hoe die website noemt, maar zoek es op google, daar vind je vast iets :-p! Reactie infoteur, 09-07-2008
Volgens mij bedoel je www.mijneigenboek.nl. "Mijneigenboek.nl wil het u zo makkelijk mogelijk maken uw manuscript in eigen beheer uit te geven, zodat u uw gedachtegoed kunt delen met anderen. Bij Mijneigenboek.nl zit u aan de knoppen: u bepaalt de inhoud en de vorm, wij realiseren uw eigen boek." (bron: www.mijneigenboek.nl)

Moonyfan Lotte, 01-07-2008 22:00 #4
Ik kan nooit een kort opstel schrijven. Iedere keer dat ik denk nu is het genoeg komt er weer een idee bij. Mijn jufrouw zegt dat ik journalist moet worden of een boek moet schrijven. Maar eigenlijk wil ik iets met paarden doen. Zelf lees ik ook enorm veel strips maar ook boeken van 600 bladzijden :-) Reactie infoteur, 02-07-2008
Schrijven is de kunst van het schrappen;)

Jbwams (infoteur), 30-06-2008 21:16 #3
Er zijn inderdaad duizend en een manieren om een boek te schrijven. Ik ben op dit moment bezig met het schrijven van mijn memoires. Het vordert de ene keer heel erg snel en de volgende dag krijg ik maar een paar zinnen op 'papier'. Het moeilijkste gedeelte komt pas als het boek af is, want hoe vind je de juiste uitgever?

Marc de Bel, 25-06-2008 13:24 #2
Ik heb al 103 boeken geschreven en ben bezig aan mijn 104de. Om een boek te schrijven heb je eigenlijk geen "info" nodig. Je begint gewoon te schrijven en het eerste waar je aan denkt schrijf je meteen op. Zo begin ik toch altijd. Ik wens jullie véél succes met boeken schrijven! :-) Veel groetjes van Marc! Reactie infoteur, 26-06-2008
Goede tip!

Janel, 29-01-2008 16:32 #1
Het is misschien raar maar ik begin me verhaal altijd maar met er was eens en dan de rest van het verhaal. Ik heb wel eens verhalen geschreven maar weet niet hoe ik het moet publiceren, ik hoop dat een van jullie mij daarmee kan helpen. Reactie infoteur, 30-01-2008
Hallo,
Je kunt naar een uitgever gaan en die alles laten regelen (en een groot deel van de opbrengsten weggeven), maar je kunt ook zelf naar een durkkerij gaan, bijvoorbeeld op www.deuitgeverij.nl. Daar kan je zelf het aantal boeken bepalen, het aantal kleuren en ze hebben zelfs een stappenplan om jou het boek goed te laten publiceren.
Groetjes, Judogirl

Infoteur: Judogirl
Laatste update: 09-02-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 38
Schrijf mee!