InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Strijkkralen - Wat zijn het en wat doe je er mee?

Strijkkralen - Wat zijn het en wat doe je er mee?

Strijkkralen - Wat zijn het en wat doe je er mee? Strijkkralen zijn kraaltjes die je op speciaal daarvoor bestemde onderplaten in een patroon legt. Met een strijkijzer kan je ervoor zorgen dat de kralen aan elkaar vastsmelten. Waar in het begin de kralen lukraak op de onderplaat worden geplaatst bestaan er tegenwoordig flink wat sites met patronen voor de meest uiteenlopende items die je kan maken met strijkkralen.

Wat zijn strijkkralen?

Strijkkralen zijn plastic kraaltjes die aan elkaar vastsmelten bij verhitting. Ze zijn verkrijgbaar in diverse kleuren en formaten. Het meest gebruikte formaat is midi. De kralen zijn verkrijgbaar op diverse manieren. Je hebt ze per kleur in zakjes van 1000, maar ook een assorti van kleuren in zakjes van 1000 of 3000. Daarnaast heb je nog de grote potten van 12000 stuks waar een waar scala van kleuren in zit. Je hebt de gewone kleuren, maar ook glitterkralen, doorschijnende kralen, fluorescerende kralen en glow-in-the-dark kralen. Genoeg om mooie kunstwerken te maken en te variëren.

De onderplaten

Er bestaan aan onderplaten ook een hele verscheidenheid. De basisfiguren (cirkel, vierkant,zeshoek,ster en hart) zijn er in zowel groot als klein formaat. Maar er zijn ook allerlei onderplaten die al een compleet figuur weergeven (zoals vlinder, meisje, hond, kerstman, Alien, aap etc). Zeker wanneer je van het internet patronen gaat maken zul je merken hoeveel onderplaten er bestaan (en hoe moeilijk ze te krijgen zijn in Nederland). Veel ontwerpen worden op een specifieke onderplaat gemaakt en dan zul je zien dat je juist die net niet hebt. Gelukkig bestaan er genoeg patronen en als je eenmaal een aantal onderplaten hebt zijn er genoeg dingen die je wel kunt maken.

Beginnen

De meesten beginnen gewoon met het vullen van een onderplaat. Ook dit kent al vele uitdagingen. Neem bijvoorbeeld "de ster". Je kan lukraak alle kraaltjes neerleggen, maar ook kiezen om elke straal een andere kleur te geven. Of de buitenste punten allemaal hetzelfde en de rest weer anders. Of telkens de buitenste lijnen en dan naar binnen werken. Zoals, op de foto te zien, hoeft ook niet het hele bord vol gemaakt te worden. Enkele randen kunnen al een heel leuk effect geven. Wanneer je eenmaal aan de gang bent krijg je vanzelf meer ideeën om aan de slag te gaan en nog meer dingen uit te proberen. Zoeken op internet is dan ook zeker de moeite waard!

Zoeken op internet

Waar begin je met zoeken? Dat is natuurlijk de grote vraag. Er is een overvloed aan sites. De meeste Nederlandse sites hebben enkele patroontjes of alleen voorbeelden van wat personen zelf gemaakt hebben. De Engelse sites zijn stukken uitgebreider. Een onderplaat heet in het Engels een "pegboard" en strijkkralen heten "perlerbeads". Een erg leuke site is in elk geval Perlerbeads. Ook op Pinterest en Welke.nl zijn allerlei voorbeelden te vinden die zeker de moeite waard zijn.

Het strijken

Uiteindelijk wil je natuurlijk dat de strijkkralen aan elkaar vastkomen te zitten zodat je je kunstwerk ergens neer kunt zetten of op kunt hangen. In de winkel verkopen ze heel duur, speciaal strijkkralenpapier. Echter werkt het ook prima om een stukje bakpapier op je werkstuk te leggen en daarna met de strijkbout er licht overheen te strijken. Zorg dat je goed over het hele werkstuk heen gaat en dat alles goed aan elkaar smelt. Laat het daarna enkele minuten afkoelen. Dan kan je het bakpapier eraf halen en het werkstuk van de onderplaat halen (voorzichtig).

Voor kinderen of volwassenen? Voor jongens of voor meisjes?

Is dit nu iets voor kinderen of volwassenen? Beide kunnen er veel plezier aan beleven. Waar de allerkleinsten al moeite genoeg zullen hebben om alle kraaltjes op het plankje te krijgen kan je als volwassene de meest schitterende kunstwerken maken. Samen aan tafel zitten is dan ook zeker plezierig op een druilerige dag. Kinderen kunnen hun fijne motoriek ontwikkelen en wanneer je een patroon namaakt is het ook nog een behoorlijk uitdaging om hen zelf het patroon te laten lezen! Ook voor jongens is het zeker een stoer iets. Er zijn genoeg leuke patronen die jongens leuk vinden.
© 2014 - 2018 Avdoren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Strijkkralen - Wat zijn het en wat doe je er mee?"

Infoteur: Avdoren
Laatste update: 18-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!