InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Terug naar vroeger met Arcopal servies

Terug naar vroeger met Arcopal servies

Arcopal. Het zal niet bij iedereen meteen een belletje gaan rinkelen, maar je kent het misschien nog wel van vroeger. Denk aan het servies met bloemenmotief dat je oma vroeger altijd gebruikte. Dit servies komt van het Franse bedrijf ARC International en is tegenwoordig hipper dan ooit. Het vintage motief zorgt ervoor dat het een mooi item op je keukentafel is en de onverwoestbare kwaliteit dat je er lang van kunt genieten. Arcopal heeft verschillende series, maar een ding hebben ze met elkaar gemeen: design en kwaliteit.

Het bedrijf Arcopal

Arcopal France was het eerste serviesgoed dat ARC International, een Franse fabrikant van huishoudelijke artikelen, op de markt bracht. Dit servies kenmerkte zich door zijn uitstekende kwaliteit, sterkte en duurzaamheid. En dat heeft mede gezorgd voor het sterke imago van het merk. Arcopal werd op dezelfde manier geproduceerd als bijvoorbeeld metalen messen. Er werd gebruik gemaakt van het geleidelijk verhitten van het glas om het daarna snel af te laten koelen. Hiermee is het servies vijf maal sterker dan porselein. Hierdoor kan het ook vele verschillende temperaturen aan: van de vaatwasser, magnetron tot de vriezer. Het glas waarvan Arcopal gemaakt is, kun je vergelijken met het glas dat soms in ramen gebruikt wordt. Het is niet onverwoestbaar, maar als het breekt, dan valt het uit elkaar in grotere stukken. Je hoeft dus niet duizenden kleine stukjes bijeen te rapen.

Bloemenmotief

Het serviesgoed van Arcopal kenmerkt zich door het bloemenmotief. Hoewel niet alle series dit motief hebben, is het wel een van de bekendste. Een van de beroemdste series zijn de retro, felgekleurde bloemen. Ieder serviesstuk had een andere kleur bloemen, zoals groen, blauw, geel of oranje. Al deze bloemen samen maken het tot een bont en kleurrijk geheel.

De echte Arcopal-verzamelaar

Als je je een beetje in Arcopal verdiept, zul je veel liefhebbers van dit servies tegenkomen. Sommigen proberen het gehele servies bij elkaar te sparen en zoveel mogelijk zeldzame artikelen te vinden. Wanneer bijvoorbeeld een sapkan van Arcopal nog in originele verpakking zit, kan dit namelijk veel geld opleveren. Een echte liefhebber zal hier maar al te graag wat dieper voor in de buidel tasten. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om de bordjes, mokken en schalen te gebruiken in het dagelijkse leven, bijvoorbeeld bij het ontbijt. Door de stevige kwaliteit zal het servies lang meegaan.

Waar te koop?

Er is een levendige handel van Arcopal-servies en er zijn ook items te vinden die nog in de originele verpakking zitten. Daarom kun je op websites als Marktplaats en eBay veel van dit servies vinden. Het hoeft echt niet veel te kosten, met een beetje geluk heb je voor een paar euro als wat kopjes verzameld. Ook kun je eens rommelmarkten aflopen, want daar is ook regelmatig het vintage servies van Arcopal te vinden. Maar wil je jezelf veel zoekwerk besparen, dan kun je het beste een kijkje nemen op eerdergenoemde veilingsites. Diverse retrowinkels bieden ook het servies aan, maar vaak betaal je hier meer voor dan bij een particulier. Maar je bent dan wel verzekerd van onbeschadigde, complete en echte artikelen. Er zijn namelijk veel nepartikelen in omloop en die zijn niet altijd van echt te onderscheiden.
© 2013 - 2019 Anna1985, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://globerove.com/france/arcopal-france/2499
  • http://www.arc-intl.com/Accueil.aspx

Reageer op het artikel "Terug naar vroeger met Arcopal servies"

Infoteur: Anna1985
Gepubliceerd: 27-08-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!