Originele cadeautjes zelf maken: Een taart van handdoeken

Originele cadeautjes zelf maken: Een taart van handdoeken Bijna iedere dag worden er wel cadeautjes gegeven. Is het niet zakelijk, dan is het wel voor een verjaardag of andere persoonlijke en feestelijke omstandigheid. Voor het bedenken van een leuke attentie wordt in de regel veel moeite gedaan. Vaak zijn de mensen zeer creatief en bedenken dan een zelf te maken cadeautje. Zelfgemaakte cadeautjes zijn vaak de leukste cadeautjes om te geven of om te ontvangen. De zelfgemaakte cadeautjes hebben voor de ontvanger vaak ook een veel hogere attentie waarde. Originele cadeautjes kun je onder anderen vouwen van handdoeken en theedoeken. In Nederland is het vouwen met keuken en badtextiel of te wel origami met keuken en badtextiel nog niet zo bekend. In het buitenland heb je echter tal van origamikunstenaars. Deze kunstenaars maken de meest ingewikkelde figuren en kunnen deze figuren ook vouwen met hand- en theedoeken. Een eenvoudig voorbeeld wordt in dit artikel tot in detail uitgewerkt. In dit artikel is het voorbeeld op een simpele wijze voorgedaan.

Benodigdheden

  • Papieren taartrandjes (bijvoorbeeld verkrijgbaar bij Action)
  • Stevig karton of cardboard
  • Set van drie theedoeken of een combi van theedoeken, handdoeken en schoonmaakdoekjes
  • Keukengereedschap zoals bijvoorbeeld een garde, houten pollepels, afwasborstel, uitsteekvormpjes etc.
  • Decoratiemateriaal zoals bijvoorbeeld lint, letters, roosjes etc.
  • Lijm
  • Spelden

Werkwijze

Een taart van handdoeken of theedoeken maak je door eerst een grote cirkel uit stevig karton te snijden. Deze cirkel moet dezelfde grootte hebben als je taartrand. Nadat je de cirkel hebt uitgesneden plak je de taartrand op de kartonnen cirkel. Zo ontstaat de bodem van de taart. Wanneer je dit gedaan hebt snijd je uit het overgebleven karton twee repen. Reep één is 10 cm breed en 40 cm lang. De tweede reep is 15 cm breed en 33 cm lang. Buig de repen karton tot een cirkel en plak de repen vast met lijm. Plak nu de breedste cirkel vast op je bodem. De overgebleven cirkel plak je midden in de cirkel vast. Bekleed vervolgens de kartonnen cirkels naar wens met een theedoek of handdoek en zet de doeken aan de achterkant vast met spelden. De derde doek vouw je vervolgens losjes bijeen en stop je in de middelste cirkel. Dit wordt eigenlijk de slagroom van je taart. Wanneer je dit hebt gedaan is de basis van je taart klaar en kan het decoreren beginnen.

Decoreren

Zet je keukengereedschap losjes tussen de slagroomhanddoek en strik bijvoorbeeld een leuk lint om de verschillende lagen van een taart.

Variatiemogelijkheden

Een taart van handdoeken of theedoeken kun je heel goed aanpassen aan de ontvanger, daarom is een taart van handdoeken een zeer geschikt en origineel cadeau voor zowel mannen als vrouwen, maar ook te geven als kraamcadeau.

Mannentaart

Wanneer je een stoere mannentaart wilt maken kun je bijvoorbeeld miniflesjes drank toevoegen.

Schoonmaaktaart

Voor iemand die best wat meer zou mogen schoonmaken, voeg je een afwasborstel en een flesje afwasmiddel toe.

Babytaart

De taart is ook makkelijk aan te passen tot een babytaart. Maak gebruik van witte handdoeken en voeg leuke slofjes en een tutteldoekje toe.

Kerstcadeautje

Maak een leuk kerstcadeautje door handdoeken en theedoeken te gebruiken met een kerstprint en ook door een hulsttakje toe te voegen aan de taart.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Marsepein figuurtjes maken: feestvarkens voor verjaardagMarsepein figuurtjes maken: feestvarkens voor verjaardagBijna jarig? Dan kun je zelf een taart of cupcakes maken. Extra leuk is natuurlijk om je taart of cupcake te decoreren,…
Origami kraanvogel vouwenOrigami kraanvogel vouwenVoor de Japanners is de kraanvogels het symbool voor geluk en gezondheid. Er is een oude traditie dat wanneer iemand 100…
Op een creatieve manier een cadeau inpakkenOp een creatieve manier een cadeau inpakkenCadeaus inpakken kan op veel verschillende manieren. Natuurlijk is er de mogelijkheid om cadeaupapier te pakken en op di…
Poppenkast: Kinderfeestje Schimmenspel 8 tot 12 jarigenPoppenkast: Kinderfeestje Schimmenspel 8 tot 12 jarigenHet 'levend schimmenspel' is vaak een hele ervaring voor kinderen. Het ziet er indrukwekkend uit voor het publiek, maar…

Terug naar vroeger met Arcopal serviesArcopal. Het zal niet bij iedereen meteen een belletje gaan rinkelen, maar je kent het misschien nog wel van vroeger. De…
Google-gedichten - poëzie van het zoekwoordGoogle-gedichten - poëzie van het zoekwoordHet is even simpel als grappig: het maken van Google-gedichten. Veel hoef je er niet voor te kunnen en wat je er voor mo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FvS, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Originele cadeautjes zelf maken: Een taart van handdoeken"

Reactie

Y. Hennik, 03-07-2013 12:39 #1
Wat een leuke taart is dit. Ik heb een vraag aan u over het maken van handdoekkado's. Ik ben op zoek naar boeken over handdoekvouwen maar kom die nergens tegen. Reactie infoteur, 09-08-2013
Meer voorbeelden zullen worden getracht te worden beschreven.

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: Juni 2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 1
Schrijf mee!