InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > 3D fotograferen een leuke hobby

3D fotograferen een leuke hobby

3D fotograferen een leuke hobby 3D fotograferen is een interessante en mooie hobby waarbij u prachtige diepte foto’s zelf kunt maken. Vroeger, voor het digitale fotografietijdperk, was 3D fotograferen nog niet zo heel makkelijk. De camera’s waar je 3D foto’s mee kan maken waren ingewikkelde en dure apparaten. Ook was het een tijd rovend en precies werkje om de foto’s en dia’s 3D klaar te maken.

3D fotografie wat houdt het in?

3D fotografie is een wereld op zich binnen de fotografie wereld. Bijna iedereen heeft wel eens een 3D presentatie bijgewoond waarbij je in een donkere zaal met een polaroid brilletje op kunt kijken naar mooie 3D afbeeldingen. Ook bekend is de Efteling 3D show PandaDroom, waar je een 3D film te zien krijgt. Eind 2009 ging de eerste 3D block buster film Avatar in première waarbij je bij een aantal speciale 3D bioscopen in Nederland de laatste ontwikkelingen op 3D gebied kon aanschouwen. Een belangrijk gegeven bij 3D fotografie is dat je met 2 foto’s die je tegelijk neemt hetzelfde creëert als hoe je ogen je omgeving interpreteren en verwerken. Je ziet namelijk diepte omdat je 2 ogen hebt en deze staan een stukje uit elkaar. Ieder oog ‘filmt’ de omgeving net iets anders dan de ander, je hersenen verwerken vervolgens deze 2 ‘filmpjes’ tot een beeld met diepte erin. Een bekend voorbeeld om dit te demonstreren is door een vinger of pen ongeveer 30cm recht voor je gezicht op te steken en bijvoorbeeld naar een schilderij te kijken. Als je nu alleen door je linkeroog kijkt en je vinger stil houdt en je vervolgens alleen door je rechteroog kijkt dan zul je zien dat de achterliggende omgeving lijkt te verspringen. Wanneer je beide ogen open hebt verwerken je hersenen beide beelden en voegen er zo diepte in. Je kijkt dus als het ware om je vinger heen.

Polaroid vellen

Polaroid vellen spelen een belangrijke rol in de 3D wereld. Polaroid heeft namelijk de eigenschap dat het licht op een bepaalde manier ‘doorlaat’, bijvoorbeeld alleen de horizontale licht golven. Als je 2 polaroid velletjes voor elkaar houdt dan kun je er gewoon doorheen kijken. Draai je nu het voorste velletje een kwartslag dan kun je er ineens niet meer doorheen kijken.

Vroeger

Vroeger was er ook al 3D, wie kent niet de kijk apparaatjes waar je een ronde schijf met kleine afbeeldingen in moest stoppen en zo een 3D strip verhaaltje kon bekijken. Of de prentjes in rood-groen waarbij je door middel van een rood-groen brilletje diepte zag.
Voor de hobbyisten zijn er speciale camera’s die met 1 klik 2 foto’s maken waarbij de lenzen net zoals bij onze ogen iets uit elkaar liggen. Deze foto’s werden als dia’s op speciale apparaten ingeraamd en met diaprojectors en kijk apparaten bekeken. Dit was een tijdrovende hobby en je dubbele foto moest in een keer goed genomen zijn. Je kon niet zoals nu op de computer de foto nog een beetje bijwerken. De resultaten waren wel schitterend wanneer men de dia precies goed ingeraamd had en met dure diaprojectors en een strak projectie scherm werkt.

Nu

Door de intrede van de digitale camera is ook de 3D fotografie wereld over gestapt op digitaal. Het tijdrovende precisiewerk van het inramen van de dia’s gebeurt tegenwoordig op de computer waarbij men met speciale programma’s 2 foto’s samenvoegt tot 1. De digitale camera’s waarmee men de foto’s maakt zijn wel nog speciaal, omdat ze 2 lenzen bevatten. Er zijn mensen die als hobby 2 losse normale camera’s op een frame monteren en de afdrukknopjes elektronisch met elkaar verbinden zodat ze tegelijk een foto nemen.

3D met 1 camera

Verder is het mogelijk om met 1 camera een 3D foto te nemen van bijvoorbeeld een stilleven of een gebouw. Je neemt een foto, verplaatst de camera een aantal centimeter en neemt nog een foto. Hier is het vooral belangrijk dat je geen hoogte verschil krijgt tussen de 2 foto’s. Het grootste voordeel van digitaal is natuurlijk dat je veel foto’s kunt nemen, en de beste vervolgens omzet naar mooie 3D foto’s.
© 2010 - 2019 Javis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "3D fotograferen een leuke hobby"

Infoteur: Javis
Laatste update: 31-12-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!