InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Paranormale fotografie

Paranormale fotografie

Foto’s van geesten of spoken? Een foto, waarop personen staan die niet aanwezig waren bij de opname, of een afbeelding die door middel van de geest op de gevoelige plaat werd gelegd. Dit alles behoort tot de paranormale fotografie.

Wat is paranormale fotografie?

Per definitie gaat het om alle verschijnselen met betrekking tot fotografie, die een paranormaal element in zich dragen.

Categorieën in de paranormale fotografie:

  • Foto’s van overledenen
  • Foto’s van niet-menselijke wezens
  • Foto’s door de menselijke geest gemaakt
  • Infrarood fotografie
  • Fosfenenfotografie

Foto’s van overledenen

Heb je ooit al meegemaakt dat je in oude familiefoto’s rommelt en plots een ongerijmdheid tegenkomt. Op een bepaalde foto staat in de groep een reeds lang overleden oom, terwijl er kinderen opstaan die pas na zijn dood geboren zijn? Dergelijke gevallen komen regelmatig voor.

Als we alle natuurlijke verklaringen hebben uitgesloten, zoals vervalsing, onvrijwillige dubbele belichting, enz. houden we een aantal foto’s over waarop inderdaad personen staan, die op het moment dat de foto werd genomen, reeds overleden waren.

De spiritistische hypothese verklaart dit door te zeggen dat ze “in de geest” aanwezig waren. De animistische hypothese geeft liever een andere verklaring: het beeld van deze mensen “hangt nog in de lucht” en kwam zo op de gevoelgie plaat terecht. Reeds meer dan een eeuw worden af en toe foto’s met vermeende overledenen geproduceerd.

Foto’s van niet-menselijke wezens

Hoewel dit vroeger wel eens voorkwam, gebeurt het sedert de laatste decennia van de 20ste eeuw regelmatig dat op foto’s onverklaarbare lichtschijnsels voorkomen in de vorm van stralen of van menselijke gedaanten. Velen interpreteren dit als foto’s of manifestaties van engelen of Meesters. Sommige worden gezien als foto’s van ruimtewezens.

Foto’s door de menselijke geest gemaakt

Er zijn experimenten gedaan om door een wilsinspanning via de menselijke geest een foto op de gevoelige plaat te brengen. De bekendste onderzoekers op dit gebied zijn Prof. Tomobichi Fukurai uit Japan en Prof. Jule Eisenbud, een Amerikaans psychiater en parapsycholoog.

Het werk van Fukurai

Prof. Fukurai van de Kohyassan Universiteit en de Keizerlijke Universiteit van Tokio is er net voor de eerste wereldoorlog in geslaagd proefpersonen door hun geest Japanse letters te laten projecteren op de fotografische glasplaat.

Het werk van Eisenbud

Eisenbud werkte in deze studie met het medium Ted Serios, een aan lager wal geraakt man die beweerde met zijn geest foto’s op de polaroidcamera te kunnen projecteren. De bekendste van deze foto’s zijn de twee torens van de kathedraal van München en een maquette met prehistorische mens uit een museum.

Eisenbuds conclusies zijn positief, doch niet alle critici volgen hem daarin. Zo gebruikte Serios altijd een klein cylindertje dat hij voor de lens plaatste en zijn “gismo” noemde. Volgens sommige critici was dit een instrument voor fraude. Hoe dan ook, zelfs met die gismo zijn de foto’s niet te verklaren.

Het werk van Jule Eisenbud met Ted Serios is zo klassiek geworden dat door de geest geprojecteerde foto’s vaak Seriografieën worden genoemd, naar de naam van Serios.

Infrarood fotografie

Infraroodfotografie is fotografie met filmpjes die gevoelig zijn voor frequenties uit de infraroodband. Op zich is daar niets paranormaals aan. Nu hebben de Mexicaanse ingenieur Philip Chancellor en de Franse arts Albert Leprince deze techniek toegepast op paranormaal begaafde personen.

Rond de portretten van deze mensen zien we een soort aura, die kan variëren naar gelang van hun gedachten. Bij een genezend medium dat zich concentreert op het uitstralen van geneeskracht, kun je een wolk van stralen zien. Het vreemde van deze foto’s is dat deze genezende invloed zelfs op de afdrukken ervan zou overgaan!

Fosfenenfotografie

De fosfenen zijn nawerkingsvlekken die we zien, nadat we even naar een lamp hebben gekeken. Officieel zijn dat gewoon vermoeide vlekken op ons netvlies, die een verkeerd signaal naar de hersenen sturen. De Franse Dr. Francis Lefebure is er echter in geslaagd deze fosfenen te fotograferen, wat volgens de reguliere verklaring niet mogelijk is. Hierdoor is dus aangetoond dat fosfenen alvast een paranormaal element in zich dragen.

Nieuwe media en informatiedragers

Tegenwoordig moeten we de paranormale fotografie uitbreiden tot de nieuwe media, zoals radio, televisie, telefoon, internet en ook de nieuwe informatiedragers, zoals film, magneetbanden, video, DVD, harde- en zachte schijven, memory sticks, enz.

Al deze nieuwe technologieën kunnen natuurlijk ook “bezocht” worden door deze paranormale fenomenen.
Gerelateerde artikelen
Wat is parapsychologie?Wat is parapsychologie?Het woord parapsychologie is samengesteld uit het Griekse voorzetsel para (dat 'naast' of 'bij' betekent) en het woord p…
Parapsychologie en ESPParapsychologie houdt zich bezig met de studie van verschijnselen, welke (nog) niet in het huidige wereldbeeld passen. I…
Paracorporele toestandenDe paracorporele toestanden vormen een sector binnen het parapsychologisch onderzoek. De parapsychologie tracht hiermee…
Parergische verschijnselenDe parergische verschijnselen vormen een deelgebied van de parapsychologie. Het gaat om de verschijnselen, waarbij het f…
Paranormale cognitieve techniekenSemi-intuïtieve cognitieve technieken is een moeilijke benaming voor een aantal paranormale verschijnselen, die wel een…

Reageer op het artikel "Paranormale fotografie"

Reactie

Carien Huijerjans, 20-09-2011 11:37 #1
Ik heb vele bijzondere onverklaarbare foto's in mijn bezit. Nog nooit heb ik er iets mee gedaan toch lijkt het me eens fijn om de foto's te laten lezen door de skepsis of kenner. Zelf ben ik als kind al met de astrale wereld in contact, en weet niet beter dan dit normaal is.

Infoteur: Salilus
Gepubliceerd: 11-02-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Reacties: 1
Schrijf mee!