Geld verdienen met stockfoto's

Geld verdienen met stockfoto's Er kan veel geld worden verdiend met de verkoop van stockfoto's. Tegelijkertijd moet er hard voor gewerkt worden en moet iemand weten hoe hij of zij goede foto's maakt. Er zijn verschillende grote sites waarop de foto's te koop kunnen worden aangeboden. De redacties achter deze sites zijn wel zeer kritisch op welke foto's ze wel en niet toelaten. Wie aan de slag wil doet er vooral goed aan om creatief te werk te gaan bij het kiezen van onderwerpen voor een foto. Op die manier kan er een leuke bijverdienste aan overgehouden worden. Er kan goed geld worden verdiend met stockfoto's. Dit geldt wel alleen voor diegene die bereid is om er tijd in te steken. Er zijn verschillende grote sites waar professionele en hobbyfotografen foto's op kunnen aanbieden. Die foto's kunnen vervolgens weer worden gekocht door bedrijven of particulieren die deze foto's in hun werk gebruiken. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om kranten of nieuwswebsites. Andere voorbeelden zijn grafisch vormgevers of kunstenaars. Iemand die aan de slag wil moet allereerst in staat zijn om behoorlijke foto's te produceren. Dit kan vaak alleen met een goede camera. Anders zijn de foto's niet scherp genoeg en worden ze afgekeurd. Dat betekent dat ze nooit op de site en dus ook nooit verkocht zullen worden. De grootste sites hebben namelijk allemaal een redactie die de foto's van te voren keurt. Dat is om te voorkomen dat er een bepaalde minimale kwaliteit is en er geen overaanbod ontstaat waardoor kopers afhaken.

Opbrengst van verkochte foto's

Van de fotoverkoop zul je niet direct rijk worden. Er is in Nederland maar een klein groepje dat echt van de verkoop van stockfoto's kan leven. Er is namelijk veel concurrentie. Op een redelijke bijverdienste te hebben zal iemand al snel minimaal 1000 foto's online moeten hebben staan. De opbrengst per verkoop verschilt. Dat kan variëren van enkele centen tot duizenden euro's. Een foto kan bijvoorbeeld veel geld opleveren wanneer iemand de exclusieve rechten op koopt. Zeker voor een foto die populair is kan er dan enkele honderden tot duizenden euro's betaald worden. Dit zal echter niet heel veel voorkomen. Doorgaans levert een foto ongeveer een halve dollar op. Als een foto vaker wordt verkocht eindigt deze hoger in de zoekresultaten waardoor de kans toeneemt dat deze foto nog vaker wordt verkocht. Veel sites hanteren een zelfde systeem voor de fotografen. Een fotograaf wiens foto's vaker worden verkocht eindigt hoger in de zoekresultaten.

Waar je op moet letten bij het maken van stockfoto's

Wie stockfoto's verkoopt moet ook veel tijd steken in de zoektermen. Het is namelijk vooral belangrijk dat een foto makkelijk wordt gevonden. De beste manier om dat voor elkaar te verkrijgen is door zoveel mogelijk zoektermen bij de foto plaatsen. Natuurlijk moet het wel om enige relevante zoektermen gaan. Verder is het belangrijk dat mensen niet herkenbaar op de foto staan. Anders wordt een foto afgekeurd. Dat maakt het lastig om dus bijvoorbeeld in de grote stad op straat foto's te gaan maken. Het is alleen toegestaan om foto's van mensen te maken wanneer zij daar schriftelijk mee in stemmen. In dat geval moet er een verklaring worden getekend die vervolgens upgeload moet worden. Bij het maken van foto's is het bovenal een kwestie van creatief zijn en zoeken naar rubrieken en onderwerpen naar nog weinig foto's van zijn.

Op welke sites kan ik mijn foto's verkopen?

Er zijn verschillende grote sites waarop stockfoto's worden verkocht. Qua omzet de grootste site is Stockfoto. Tegelijkertijd is het zeer lastig om op deze site foto's te plaatsen. De kwaliteitseisen liggen hoog. De foto's worden pas geplaatst wanneer iemand een minimaal aantal foto's heeft geplaatst. Na een afwijzing moet er weer een maand gewacht worden voordat de foto's geplaatst worden. Om die manier houdt de redactie achter Shutterstock het overzicht. Een goede tweede is istockfoto.Op sites als 123rf.com en Dreamstime is het net iets makkelijker om foto's geplaatst te krijgen. Tegelijkertijd zal de opbrengst daar ook iets minder hoog liggen. De sites keren het geld pas uit als er minimumbedrag is opgehaald, meestal 100 Amerikaanse dollar. De inkomsten uit foto's moeten gewoon worden opgegeven aan de belasting.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld verdienen met stockfoto's"

Infoteur: Simcha
Laatste update: November 2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Special: Online inkomsten
Schrijf mee!