InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Lucky Star Paper

Lucky Star Paper

Je hebt ze vast wel eens gezien, de kleine gekleurde sterretjes van papier. Meestal zitten ze in een pot en ze brengen geluk. Je kunt ze in alle kleuren maken en het is absoluut niet moeilijk. Een simpel en leuk tijdsverdrijf!

Lucky Star Papers

Lucky Star Paper is een onderdeel van de Japanse origami kunst. Ze zijn heel makkelijk zelf te vouwen en je kunt ze zo groot of klein maken als je wilt. Er is speciaal papier te koop in de winkel, maar je kunt ook zelf strookjes knippen van A4-papier. We beginnen met een simpel wit strookje. Later kun je gekleurd papier gebruiken of zelf witte strookjes opvullen met kleurtjes. In het begin zullen je sterretjes een beetje scheef worden of misschien wel mislukken. Na een paar keer proberen gaat het al beter. Het is niet moeilijk en een leuk tijdsverdrijf. Ook kinderen kunnen dit proberen.
Stap 1
Knip een strookje van ongeveer 1cm breed en 25cm lang. Op zich maakt het niet uit hoe breed of lang het strookje is, maar het makkelijkst is om te beginnen met 1cm en 25cm. Het strookje hoeft niet helemaal recht geknipt te zijn, maar wel zo recht mogelijk. Je kan eventueel een plankje en een stanleymes gebruiken.

Stap 2

Je legt het strookje op je rechterwijsvinger en vouw het rondom. Daarna haal je het strookje van je vinger af en leg je er een knoop in. Deze druk je plat. Doe dit voorzichtig, zodat het papier niet scheurt. Er ontstaat als het goed is een vijfhoek. Het korte uitstekende stukje papier vouw je in de vijfhoek.
Stap 3
Vouw het lange stuk steeds rondom de vijfhoek. Het laatste stukje stop je weer in de vijfhoek. Druk het papier even goed plat, zodat het uiteinde blijft zitten.
Stap 4
Pak nu het papier tussen je linkerwijsvinger en duim. Pak hem niet bij de puntjes, maar bij de 'platte' stukjes. Je gaat het sterretje nu in vorm duwen. Dit doe je met je vingers. Met je nagels gaat het soms wat makkelijker. Het sterretje wordt nu als het goed is bol. Gebeurt dit niet en klap je sterretje dubbel? Dan heb je waarschijnlijk te slap papier. Je kan het sterretje zo duwen als je wilt en in het begin zal het nog erg scheef worden.

Strookjes

Je kunt natuurlijk strookjes kopen op websites of in speelgoed- en hobbywinkels. Een pakje met strookjes is meestal niet zo duur, maar dit ligt eraan hoeveel strookjes erin zitten. Je hebt pakjes met 60 tot 80 strookjes, maar ook pakjes met 150 strookjes. Je bent gemiddeld ongeveer 2 euro kwijt voor een pakje.

Zelf kun je ook strookjes maken. Hiervoor heb je een A4'tje nodig. Je tekent hierop strookjes van 1cm breed. Elk strookje kun je dan inkleuren met potlood of stift. Je kunt er ook tekst op zetten of bepaalde vormpjes. De tekst moet echter wel heel klein en vaak herhaald worden, zodat je dit op het sterretje nog kan lezen. Ook vormpjes moeten over het hele strookje staan.
Op internet kun je ook nog patronen vinden die je kan printen. Hiervoor zoek je gewoon op 'Lucky star paper'.

Potten

Op internet kun je speciale kleine potjes kopen voor je Lucky Stars. Als je zelf een mooie glazen pot hebt staan, kun je ze ook daarin doen. Maak bijvoorbeeld 100 sterretjes met allemaal verschillende neutrale kleuren en stop deze in de pot. Dit geeft een leuk effect en brengt ook nog geluk. Je kan het ook cadeau doen aan iemand. Het is niet duur en makkelijk zelf te maken, het kost echter wel even wat tijd.
© 2012 - 2019 Ghostattack, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Origami: KonijnOrigami: KonijnOrigami is de kunst van het vouwen van papier. In dit artikel leg ik uit hoe je een simpel konijntje kan vouwen. Dit is…
Origami, de papiervouwkunstOrigami, de Japanse papiervouwkunst is eeuwen oud in Japan. In het westen werd deze kunst pas bekend in de 19de eeuw.
Origami: KraanvogelOrigami is de kunst van het vouwen van papier. Hiermee kun je heel veel verschillende figuren en dieren maken. Het is ni…
Kirigami, de papiersnijkunstKirigami wordt vaak in één adem genoemd met origami. Toch is het iets helemaal anders. Kirigami is de kunst om uit stukj…
Origami kraanvogel vouwenOrigami kraanvogel vouwenVoor de Japanners is de kraanvogels het symbool voor geluk en gezondheid. Er is een oude traditie dat wanneer iemand 100…

Reageer op het artikel "Lucky Star Paper"

Reactie

Linee, 12-03-2012 16:52 #1
Ik heb het nou al 2 à4jes verspilt en maar1 ster uit gekomen.
Hoe moet je ooit dat lange staartje er om heen vouwen want daar gaat mis bij jij en dan kan ik er gvd geen ster van maken.
Bedankt voor antwoorden. Reactie infoteur, 29-03-2012
Hallo,

Als je het goed doet, dan gaat het eromheen vouwen vanzelf. Je moet alleen even uitzoeken welke kant je op moet vouwen. Het is echt oefenen en uitproberen.

Mvg,
Britt

Infoteur: Ghostattack
Gepubliceerd: 01-03-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!