InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Leuke activiteiten met kinderen, voor regenachtige dagen

Leuke activiteiten met kinderen, voor regenachtige dagen

Leuke activiteiten met kinderen, voor regenachtige dagen Wanneer het enkele dagen achtereen regend is het soms moeilijk de kinderen nog zoet te houden. Dat is jammer, want er zijn vele leuke regenactiviteiten te verzinnen, waarbij geen enkel kind zich nog zal vervelen. Daarom hebben wij voor jou een aantal leuke activiteiten met kinderen op een rij gezet die prima uitgevoerd kunnen worden op regenachtige dagen.

Cupcakes versieren

Het maken van gedecoreerde taarten en het versieren van cupcakes is anno 2011 helemaal hip. Voor het versieren van deze cupcakes kunnen kant en klare cakes gebruikt worden, maar het leukst is natuurlijk om deze ook zelf te bakken. Je kunt dan ook nog eens zelf variëren met de vulling. Denk bijvoorbeeld aan toevoegingen zoals chocolade, rozijnen en room.

Het decoreren van cupcakes kan met veel verschillende materialen en ingrediënten worden gedaan, waardoor de mogelijkheden eindeloos zijn en prima aangepast kunnen worden op de leeftijd van het kind. Hierdoor is het versieren van cupcakes een leuke bezigheid voor jong en oud.

Marsepein of fondant

Veel gebruikte basismaterialen voor het decoreren van cupcakes zijn fondant en marsepeinn. Beide materialen lenen zich goed om kleine figuurtjes te boetseren. Marsepein is een samenstelling van gemalen amandelen en suiker terwijl fondant wordt gemaakt door suiker en glucose te koken. Vooral jonge kinderen zullen vaak de voorkeur hebben voor fondant dat net iets minder bittere smaak heeft. Zowel marsepein als fondant kun je kleuren met voedselkleurstof, maar zijn ook kant en klaar verkrijbaar in diverse kleuren. Naast het boetseren dienen deze ingrediënten zich ook goed om met behulp van koekvormpjes diverse figuurtjes uit te drukken die vervolgens weer als decoratie dienen.

Vulling

Cupcakes kun je heel goed vullen. Dit doe je bijvoorbeeld met heerlijke room. Daarvoor draai je met een appelboor een gat in de cucake. Hierbij moet je er goed opletten dat je de bodem van de cupcake niet raakt. Vul vervolgens de cupcake met de gewenste vulling of room. Zet het stukje cupcake dat je had verwijderd weer terug en klaar is je cupcake.

Basisrecept cupcake

Ingrediënten voor ongeveer 12 cakejes
  • 125 gram roomboter
  • 125 gram suiker
  • 125 gram zelfrijzend bakmeel
  • 2 eetlepels melk op
  • 2 ( grote) eieren
  • bakblik voor cupcakes
  • cupcakepapiertjes
(Natuurlijk volstaan simpele witte prima, maar zeker kinderen zullen vrolijk gedecoreerde papiertjes helemaal het einde vinden. O.a verkrijgbaar bij de HEMA.)

Laat de ingredienten voor gebruik op kamertemperatuur komen en verwarm de oven voor op 170 graden Celsius. Meng de ingredienten met een mixer tot een gladde massen en vul de cupcake vormpjes tot ongeveer 2/3. Bak de cupcakes in ongeveer 20 minuten gaar.

Vogeltaarten maken

Een wat...? Ja zeker een vogeltaart. Het maken van een vogeltaart is een zeer leuk karweitje voor de herfstvakantie of rond de kerstdagen. Een vogeltaart is een een taart gemaakt van frituurvet gemengd met vogelzaden. Deze kunnen later gedecoreerd worden met toefjes frituurvet uit de slagroomspuit en allerlei decoratiematerialen zoals kleine appeltjes, pinda's etc.

Werkwijze

Laat een pakje frituurvet smelten op een laag pitje en voeg de vogelzaden toe. Giet het mengsel in een bakvorm, zoals bijvoorbeeld een tulbandvorm. Vooral siliconenbakvormen dienen goed voor dit project. Laat het geheel afkoelen in de koelkast. Binnen enkele uren zal het geheel hard geworden zijn en kan de vorm verwijderd worden. Dit gaat het makkelijkst door de vorm even te verwarmen in een beetje warm water. Zodra de taart uit de vorm gehaald is kun je deze naar eigen wens decoreren. Gebruik voor de vogeltaarten altijd ongebruikt frituurvet. Frituurvet dat al gebruikt is bevat te veel zout, waardoor het erg slecht is voor de vogels.

Maak een thuisbioscoop

Een leuke activiteit tijdens regenachtige dagen is het organiseren van een thuisbiocoop. Laat de kinderen een een vriendje of vriendinnentje uitnodigen en maak voor iedereen echte bioscoopbonnen. Huur een leuke film, maak het helemaal donker in huis en het feest kan beginnen. Natuurlijk mag de popcorn niet ontbreken.

Ga naar het museum

Er zijn in Nederland tal van leuke museums waar kinderen zich tijdens een regenachtige dag naar hartelust kunnen vermaken. Een museum heeft nog wel eens de uitstraling van saai, maar dat is in vele gevallen zeker onterrecht. Steeds meer museums spelen met leuke activiteiten op de kinderen in.

Enkele zeer kindvriendelijke museums zijn:

  • Sciense center Nemo, Amsterdam
  • Aeolus, Sexbierum
  • Zuiderzee museum, Enkhuizen
  • Natuurmuseum, Leeuwarden
  • Ecomare, Texel
  • Ecodrome, Zwolle
Gerelateerde artikelen
Gratis uitjes en buitenactiviteiten met kinderenGratis uitjes en buitenactiviteiten met kinderenDe tijd die een gezin samen doorbrengt is erg belangrijk. De band tussen ouder en kind wordt sterker als jullie regelmat…
Naar een museum voor kinderen in AmsterdamNaar een museum voor kinderen in AmsterdamHet is geen probleem om in Amsterdam een museum te vinden dat geschikt is om met kinderen te bezoeken. Sommige zijn gehe…
Naschoolse activiteiten voor het hyperactieve kindADHD staat voor het Engelse attention-deficit-hyperactivity-disorder. De meeste kinderen die hier aan lijden hebben zowe…
Bronnen en referenties
  • www.crealientje.blogspot.com

Reageer op het artikel "Leuke activiteiten met kinderen, voor regenachtige dagen"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 12-06-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!