Flow Magazine: een me-time tijdschrift
Flow Magazine. Het tijdschrift Flow werd gelanceerd als het eerste me-time magazine van Nederland. De term Flow staat volgens de makers Astrid van der Hulst en Irene Smit voor een moment van rust in het hectische leven van de vrouw van vandaag. Het tijdschrift biedt ontspanning, creativiteit en vrolijkheid. De makers houden van echt papier en proberen mindfulness in het alledaagse leven toe te passen. Flow werd zo populair dat het internationaal is gegaan. Zo is er nu een Duitse, een Franse en een International Flow op de markt.
Ontstaan en bedoeling van Flow magazine
Irene Smit & Astrid van der Hulst kregen van Sanoma Uitgevers B.V. de opdracht om een tijdschrift te ontwikkelen voor de hoogopgeleide drukbezette vrouw tussen de dertig en vijfenveertig jaar. Ze creëerden gezamenlijk een tijdschrift dat in het teken staat van de persoon. Het tijdschrift biedt rust, ontspanning, creativiteit en vrolijkheid. Ze kregen alle vrijheden om het blad te ontwikkelen en namen die ook. Ze weken af van de geëffende paden en konden zo de lancering van hun eerste tijdschrift openen met de zin “De mooiste dingen ontstaan als je je gevoel durft te volgen. En zo is ook dit blad ontstaan”.
Irene Smit & Astrid van der Hulst
De bedenkers van Flow, Astrid van der Hulst en Irene Smit, werken aan het tijdschrift in de vorm van een duobaan. Ze zijn beiden hoofdredacteur/creative director en werken part time in deze functie. Uniek in de uitgeverswereld. Beiden zijn bekenden in de wereld van de tijdschriften. Irene Smit werkte voorheen als freelance journaliste voor onder andere de Volkskrant, Viva, Ouders van Nu en als beauty- en lifestyle redacteur voor de Marie Claire. In 2005 debuteerde ze met haar roman ‘Lipstick & Luiers’. Ook Astrid van der Hulst was eerder werkzaam voor de Marie Claire, waar ze managing director was. Tevens werkte ze voor Cosmopolitan. Ze begon haar carrière net als Irene Smit als freelance journaliste.
Inhoud van het tijdschrift Flow
Een van de door Sanoma uitgegeven tijdschriften is, zoals gezegd, Flow Magazine. Irene Smit en Astrid van der Hulst hebben dit anders willen doen dan voorheen gebruikelijk was in de wereld van de tijdschriften. En met alles, bedoelen ze ook alles, van het concept, vormgeving en inhoud van het blad, tot de organisatie erachter en het advertentiebeheer. Het verrassende aan het tijdschrift is allereerst het gebruik van verschillende papiersoorten, alle creatieve papieren cadeautjes, knutsels en frutsels en mooie nostalgische plaatjes. In de uitgegeven Flow edities zaten onder andere postkaarten, een zelf in te kleuren-verjaardagskalender, een notitieschriftje en briefpapier. De makers van Flow noemen het tijdschrift dan ook wel “een beetje een knip-scheur-en-doe-boek”. Ideaal om even heerlijk creatief in te knutselen en schrijven. Illustraties zijn hierbij een belangrijk onderdeel van Flow. Naast de vormgeving is het tijdschrift inhoudelijk onderverdeeld in 4 thema’s. Deze thema’s behelzen ruim 140 pagina’s:
- Feel connected: Dit thema gaat over familie, vrienden, alle mensen om je heen
- Spoil yourself: In deze katern vind je allerlei tips om jezelf te verwennen, maar praktisch verwennen. Het staat dan ook bol van tips voor webwinkels vol leuke hebbedingetjes. Het gaat over gezondheid, schoonheid, lezen, tijdgeest en eten.
- Simplify your life: dit thema behelst de vereenvoudiging van het leven door middel van praktische tips en oplossingen. Met onderwerpen als werk, reportages, stappenplannen en onderzoeken
- Live mindfully: hierin worden onderwerpen besproken die betrekking hebben op verschillende levensvormen en mogelijkheden, reizen, inzichten, levenslessen en psyche. Alles op een praktische manier, de Flow wijze
Irene Smit omschrijft het tijdschrift als: “
een mooi blad dat je rust geeft in je leuke maar drukke bestaan. Ontstressen, op een toon van Hollandse nuchterheid, en met oplossingen voor dagelijkse problemen”.
Meer Flow
Het tijdschrift wordt tweemaandelijks uitgebracht in Nederland. Daarnaast heeft Flow een Duitse, Franse en Internationale variant. En er is meer dan alleen het magazine. Er zijn speciale edities van het tijdschrift. Zo zijn er vakantieboeken, is er een illustratieboek, een
book for paperlovers; er zijn Flow schriften, kaarten, kalenders en noem maar op. En naast het tweemaandelijkse magazine is er ook de wekelijkse
Weekly.
In iedere Weekly stopten we een weekplanner en invullijstjes voor je nieuwe week, maar ook lege blaadjes met genoeg ruimte voor gedachten, aantekeningen, dromen, wensen en plannen - aldus Flow.
Behalve op papier
Hoewel het papieren blad een variëteit is aan papiersoorten en schriften, is Flow ook online gegaan. Flow Magazine heeft een eigen
website, twittert er op los, is te vinden op Facebook, Pinterest en Instagram. Ook zonder papier is Flow een hit.