InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Flow Magazine: een me-time tijdschrift

Flow Magazine: een me-time tijdschrift

Flow Magazine: een me-time tijdschrift Flow Magazine. Het tijdschrift Flow werd gelanceerd als het eerste me-time magazine van Nederland. De term Flow staat volgens de makers Astrid van der Hulst en Irene Smit voor een moment van rust in het hectische leven van de vrouw van vandaag. Het tijdschrift biedt ontspanning, creativiteit en vrolijkheid. De makers houden van echt papier en proberen mindfulness in het alledaagse leven toe te passen. Flow werd zo populair dat het internationaal is gegaan. Zo is er nu een Duitse, een Franse en een International Flow op de markt.

Ontstaan en bedoeling van Flow magazine

Irene Smit & Astrid van der Hulst kregen van Sanoma Uitgevers B.V. de opdracht om een tijdschrift te ontwikkelen voor de hoogopgeleide drukbezette vrouw tussen de dertig en vijfenveertig jaar. Ze creëerden gezamenlijk een tijdschrift dat in het teken staat van de persoon. Het tijdschrift biedt rust, ontspanning, creativiteit en vrolijkheid. Ze kregen alle vrijheden om het blad te ontwikkelen en namen die ook. Ze weken af van de geëffende paden en konden zo de lancering van hun eerste tijdschrift openen met de zin “De mooiste dingen ontstaan als je je gevoel durft te volgen. En zo is ook dit blad ontstaan”.

Irene Smit & Astrid van der Hulst

De bedenkers van Flow, Astrid van der Hulst en Irene Smit, werken aan het tijdschrift in de vorm van een duobaan. Ze zijn beiden hoofdredacteur/creative director en werken part time in deze functie. Uniek in de uitgeverswereld. Beiden zijn bekenden in de wereld van de tijdschriften. Irene Smit werkte voorheen als freelance journaliste voor onder andere de Volkskrant, Viva, Ouders van Nu en als beauty- en lifestyle redacteur voor de Marie Claire. In 2005 debuteerde ze met haar roman ‘Lipstick & Luiers’. Ook Astrid van der Hulst was eerder werkzaam voor de Marie Claire, waar ze managing director was. Tevens werkte ze voor Cosmopolitan. Ze begon haar carrière net als Irene Smit als freelance journaliste.

Inhoud van het tijdschrift Flow

Een van de door Sanoma uitgegeven tijdschriften is, zoals gezegd, Flow Magazine. Irene Smit en Astrid van der Hulst hebben dit anders willen doen dan voorheen gebruikelijk was in de wereld van de tijdschriften. En met alles, bedoelen ze ook alles, van het concept, vormgeving en inhoud van het blad, tot de organisatie erachter en het advertentiebeheer. Het verrassende aan het tijdschrift is allereerst het gebruik van verschillende papiersoorten, alle creatieve papieren cadeautjes, knutsels en frutsels en mooie nostalgische plaatjes. In de uitgegeven Flow edities zaten onder andere postkaarten, een zelf in te kleuren-verjaardagskalender, een notitieschriftje en briefpapier. De makers van Flow noemen het tijdschrift dan ook wel “een beetje een knip-scheur-en-doe-boek”. Ideaal om even heerlijk creatief in te knutselen en schrijven. Illustraties zijn hierbij een belangrijk onderdeel van Flow. Naast de vormgeving is het tijdschrift inhoudelijk onderverdeeld in 4 thema’s. Deze thema’s behelzen ruim 140 pagina’s:
  • Feel connected: Dit thema gaat over familie, vrienden, alle mensen om je heen
  • Spoil yourself: In deze katern vind je allerlei tips om jezelf te verwennen, maar praktisch verwennen. Het staat dan ook bol van tips voor webwinkels vol leuke hebbedingetjes. Het gaat over gezondheid, schoonheid, lezen, tijdgeest en eten.
  • Simplify your life: dit thema behelst de vereenvoudiging van het leven door middel van praktische tips en oplossingen. Met onderwerpen als werk, reportages, stappenplannen en onderzoeken
  • Live mindfully: hierin worden onderwerpen besproken die betrekking hebben op verschillende levensvormen en mogelijkheden, reizen, inzichten, levenslessen en psyche. Alles op een praktische manier, de Flow wijze

Irene Smit omschrijft het tijdschrift als: “een mooi blad dat je rust geeft in je leuke maar drukke bestaan. Ontstressen, op een toon van Hollandse nuchterheid, en met oplossingen voor dagelijkse problemen”.

Meer Flow

Het tijdschrift wordt tweemaandelijks uitgebracht in Nederland. Daarnaast heeft Flow een Duitse, Franse en Internationale variant. En er is meer dan alleen het magazine. Er zijn speciale edities van het tijdschrift. Zo zijn er vakantieboeken, is er een illustratieboek, een book for paperlovers; er zijn Flow schriften, kaarten, kalenders en noem maar op. En naast het tweemaandelijkse magazine is er ook de wekelijkse Weekly. In iedere Weekly stopten we een weekplanner en invullijstjes voor je nieuwe week, maar ook lege blaadjes met genoeg ruimte voor gedachten, aantekeningen, dromen, wensen en plannen - aldus Flow.

Behalve op papier

Hoewel het papieren blad een variëteit is aan papiersoorten en schriften, is Flow ook online gegaan. Flow Magazine heeft een eigen website, twittert er op los, is te vinden op Facebook, Pinterest en Instagram. Ook zonder papier is Flow een hit.
© 2010 - 2019 Caltha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bladcadeau, hoe en wat?Bladcadeau, hoe en wat?Heb je een bladcadeau gekregen voor je verjaardag, met kerst of gewoon zomaar, maar weet je niet wat je ermee kan en wat…
Welk magazine voor ouders (in spé) past bij jou?Welk magazine voor ouders (in spé) past bij jou?Als je zwanger bent of net een kindje hebt gekregen, wil je graag alles weten over de ontwikkeling van je kleine. Daarna…
Wat handig van Albert Heijn!Wat handig van Albert Heijn!Eén van de grootste gratis tijdschriften c.q. magazines in Nederland is ongetwijfeld het blad Allerhande van Albert Heij…
De Nationale TijdschriftenbonDe nationale tijdschriftenbon is een kaart met een bepaald tegoed voor een tijdschriftenabonnement naar keuze. Op dit mo…
Welke tv-gids is het beste voor mij?Welke tv-gids is het beste voor mij?Je wilt graag een tv-gids kopen, of zelfs een abonnement afsluiten, maar welke kun je nou het beste kiezen? Aan het eind…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Flow Magazine: een me-time tijdschrift"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Irene, 13-12-2010 17:54 #1
Het is vast een leuk tijdschrift. Ik heb er verder nog geen kennis mee gemaakt, maar het doet sympatiek aan en zal zeker aan een behoefte voldoen. Toch zal ik het zelf niet kopen, want wat mij in hoge mate stoort, is het gebruik van de Engelse termen voor de titel van het blad en de verschillende thema's. Onze eigen taal is rijk genoeg om woorden te vinden die hetzelfde uitdrukken als de Engelse. Juist als het gaat om onthaasten en dichter bij jezelf komen, voldoen woorden in de moedertaal veel beter. Ik vind het een gemiste kans. Overigens succes met het blad!

Infoteur: Caltha
Laatste update: 15-10-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 1
Schrijf mee!